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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김건태 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
박관수
발행연도
2017
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수13

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

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Single-phase induction motors are mainly used in refrigerators and air conditioners, as a fan or compressor. Recently, due to the rise in oil prices and the lack of energy resources, high efficiency of household and industrial appliances has been seriously considered. Therefore, high efficiency of single phase induction motors has become an indispensable issue. Despite its higher priority, however, there is lack of related researches for the development of high efficiency single-phase induction motor. Based on the accumulated technology, major companies have continuously developed and standardized the single-phase induction motors and gear-head motors of various capacities, occupying the domestic and overseas market with large portion.
In this paper, we analyzed the running efficiency according to the auxiliary winding resistance, and measured the capacitance of the single phase induction motor. When confirming the characteristic change due to the auxiliary winding resistance, the 2D FEM analysis was performed after the capacitance was set to 45[uF], for the sake of a reasonable analysis. Characteristic analysis according to capacitance change was also carried out in the same way. We set our main focus on the change of the circularity of the revolving magnetic field and copper loss with the change of two parameters.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구배경 및 필요성 1
1.2 연구내용 5
제 2 장 콘덴서 구동형 단상유도전동기 6
2.1 단상유도전동기의 구조 및 특징 6
2.1.1 단상유도전동기의 구동원리 7
2.1.2 단상유도전동기의 기동법에 따른 종류 10
2.2 콘덴서 구동형 단상유도전동기의 특성방정식 13
2.2.1 분상 기동형 단상유도기의 특성방정식 13
2.2.2 콘덴서를 이용한 분상 기동형 단상유도기의 특성방정식 18
제 3 장 2D 유한요소법에 의한 특성해석 22
3.1 해석모델 22
3.2 시뮬레이션을 통한 회전자계 비교 24
3.2.1 해석모델의 회전자계 25
3.2.2 콘덴서 용량 변화에 따른 회전자계 27
3.2.3 보조권선 선경 변화에 따른 회전자계 29
3.3 콘덴서 용량에 따른 기동토크 및 효율 특성 31
3.4 보조권선 선경에 따른 기동토크 및 효율 특성 33
제 4 장 해석결과 및 특성비교 36
4.1 콘덴서 용량에 따른 기동토크 및 효율 특성 비교 36
4.2 보조권선 선경에 따른 기동토크 및 효율 특성 비교 38
4.3 최종모델 41
제 5 장 결 론 42
참고문헌 44
APPENDIX A. 콘덴서 용량 변화에 따른 기동토크 및 효율 FEM 해석결과 48
APPENDIX B. 보조권선 선경 변화에 따른 기동토크 및 효율 FEM 해석결과 49
ABSTRACT 50

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