최근 사람들이 외모에 대한 사회적 가치를 인식하여 외모에 대한 관심이 점점 더 높아지고 있으며, 자신의 외모를 사회 이상적 미로 변화시키기 위하여 다양한 외모관리행동에 많은 시간과 노력을 투자한다. 이는 현대인들이 다양한 사회활동을 통해 사회에서 요구하는 사회적 역할을 효율적이고 성공적으로 수행함으로써 자신이 어떠한 사회적 존재인지를 표현하는 것이다. 또한 그 사회에 적응하기 위한 방법으로 내적인 능력도 중요하지만 단시간에 자신과 타인을 인식하고 평가하는 중요한 외적 단서인 외모의 가치를 더 높게 인식하고 있기 때문이다. 본 연구는 성인남녀들을 대상으로 사회적 성향을 세분화하여 신체이미지와 자아존중감 및 외모관리행동에 미치는 영향을 살펴봄으로써 사회적 성향에 따른 외모관리행동 유형을 통해 개인의 다양한 사회적 역할에 적합한 외모를 가꾸는데 도움을 주고자 하였다. 연구방법은 서울, 대전, 대구, 부산, 전라남도, 경상남도에 거주하는 20∼50대 남녀 직장인을 대상으로 2016년 3월25일부터 4월4일까지 설문지법을 실시하였으며, 총 556개의 설문지를 분석에 사용하였다. 자료는 SPSS 22.0 프로그램으로 빈도분석, 탐색적요인분석, 신뢰도분석, t-검정, ANOVA, Dunnet의 T검정, Tukey검정, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 변수에 대한 탐색적 요인분석 결과, 사회성은 성취지배성, 사교성, 자율성, 활동성의 4개 요인으로, 신체이미지는 외모지향과 외모만족의 2개 요인으로, 자아존중감은 1개 요인으로, 외모관리행동은 피부관리행동, 의복행동, 헤어관리행동, 체형관리행동의 4개 요인으로 나타났다. 둘째, 사회성이 신체이미지에 미치는 영향을 분석한 결과, 사교성과 활동성은 외모지향에 정(+)적 영향을 미치고, 자율성은 부(-)적 영향을 미치며, 성취지배성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 성취지배성과 활동성은 외모만족에 정(+)적 영향을 미치고, 사교성과 자율성은 외모만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 사회성이 자아존중감에 미치는 영향을 분석한 결과, 사교성, 자율성과 활동성은 자아존중감에 정(+)의 영향을 미치고, 성취지배성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 사회성이 외모관리행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 성취지배성은 의복행동에 정(+)적 영향을 미치며, 피부관리행동, 헤어관리행동, 체형관리행동에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 사교성은 헤어관리행동, 의복행동, 체형관리행동에 정(+)적 영향을 미치며, 피부관리행동에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 자율성은 모든 외모관리행동에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 활동성은 피부관리행동, 헤어관리행동, 의복행동에 정(+)적 영향을 미치며, 체형관리행동에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 신체이미지가 자아존중감에 미치는 영향을 분석한 결과, 외모만족은 자아존중감에 정(+)적 영향을 미치며, 외모지향은 자아존중감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 신체이미지가 외모관리행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 외모지향은 모든 외모관리행동에 정(+)적 영향을 미치며, 외모만족은 의복행동과 헤어관리행동에 정(+)적 영향을 미치고 체형관리행동에는 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 자아존중감이 외모관리행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 자아존중감은 피부관리행동과 의복행동에 정(+)적 영향을 미치고 체형관리행동에는 부(-)적 영향을 미치며, 헤어관리행동에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여덟째, 인구통계적 특성에 따른 변수의 차이를 분석한 결과, 여성이 남성보다 피부관리행동과 체형관리행동의 평균이 높았다. 연령이 낮을수록 자율성, 피부관리행동, 의복행동, 체형관리행동, 신체이미지의 평균이 높았으며, 연령이 높을수록 활동성의 평균이 더 높았다. 미혼은 사교성, 피부관리행동, 의복행동, 신체이미지의 평균이 높았고, 기혼은 활동성의 평균이 높았다. 사무·관리직과 전문직은 자아존중감의 평균이, 피부관리행동은 판매·서비스직과 전문직의 평균이 높았다. 이상의 결과로 사회성은 신체이미지와 자아존중감에 부분적으로, 의복행동에는 사회성의 모든 요인이 영향을 미쳤다. 사회성 중 자율성은 모든 외모관리행동에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 직장인들이 자신의 가치를 높이고 긍정적인 이미지를 표현하기 위한 방법으로 의복행동과 헤어관리행동을 가장 일반적이고 효율적인 외모관리행동으로 인식하는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 사회적 성향을 세분화하여 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동에 영향을 미치는 요인을 구체적으로 제시함으로써 외모를 중요시하는 현대사회에서 다양한 사회생활에 효과적으로 적응하고 원만한 대인관계를 통하여 자신의 목표를 달성하고자 노력하는 사회초년생들과 직장인들의 사회적 상호관계 형성에 도움을 줄 수 있을 것이다.
Interests in appearance are rising more and more because people recognize appearance as social value recently, and a lot of time and efforts has been invested to various appearance management behaviors so as to change own appearance into social, ideal beauty. It is because modern people express their social presence by successfully executing social roles required from the society through various social activities, and recognize the value of appearance that is important external clue to recognize and evaluate oneself and others, even though internal ability is necessary as methods of adapting to the society.
* This study tried to look into influencing effects to body image, self-esteem, appearance management behaviors together with effects of body image and self-esteem to appearance management behaviors by subdividing social inclination of modern people. Regarding research methods, a questionnaire survey was carried out from March 25 to April 4, 2016 by objecting white colors of 20s~50s lived in Seoul, Daejeon, Daegu, Busan, Jellanam-do, Gyeongnam, and also total 556 questionnaires were used. In relation with the collected data, frequency analysis, exploratory factor analysis, t-Test, ANOVA, Dunnet T-Test, Tukey Test, and multiple regression analysis were executed by using SPSS 22.0 program. The results of this research is same as follows. First, as a result of analyzing exploratory factors on variables, 4 factors like accomplishment dominance, sociality, autonomy, activity were come out from sociability, and 2 factors like appearance orientation and appearance from body image, 1 factor from self-esteem, and 4 factors like skin care behavior, Clothing behavior, hair care behavior, body shape management behavior from appearance management behaviors. Second, sociality and activity appeared to affect positive influences to appearance orientation, and autonomy affected negative influences, and accomplishment dominance did not affect influences as a result of analyzing effects of sociability to body image. Accomplishmentt dominance affected positive influences to appearance satisfaction, and sociability, autonomy did not affect influences. Third, as a result of analyzing effects of sociality on self-esteem, sociability and autonomy turned up to affect positive influences to self-esteem, and achievement dominance did not affect influences. Fourth, accomplishment dominance affected positive influences to Clothing behavior, and did not affect influences to skin care behavior, hair care behavior, and body shape management behavior as a result of analyzing effects of sociability on appearance management behavior. Sociality affected positive influences to hair care behavior, Clothing behavior, body management behavior, and did not affect influences to skin care behavior. Autonomy appeared to affect negative influences to all appearance management behavior. Activity affected positive influences to skin care behavior, hair care behavior, Clothing behavior, and did not affect influences to body management behavior. Fifth, as a result of analyzing effects of body image on self-esteem, appearance satisfaction affected positive influences to self-esteem, and appearance orientation did not affect influences to self-esteem. Sixth, appearance orientation affected positive influences to all appearance management behaviors, and appearance satisfaction affected positive influences to hair care behavior and Clothing behavior, but it affected negative influences to body management behavior as a result of analyzing effects of body image on appearance management behavior. Seventh, as a result of analyzing effects of self-esteem on appearance management behavior, self-esteem turned out to affect positive influences to skin care behavior and Clothing behavior, and affected negative influences to body management behavior, but did not influence to hair care behavior. Eighth, females were higher than males in average of skin care behavior and body management behavior as a result of analyzing variable differences according to demographic characteristics. As much as the age was low, average of skin care behavior, Clothing behavior, body management behavior, body image were high, and average of activity was high in case of high ages. Unmarried persons were high in average of sociability, skin care behavior, Clothing behavior, body image, and married persons were high in average of activity. Average of self-esteem in white colors and professional field together with that of skin care behavior in sales, service and professional field were high. Through above finding, a fact that social inclination affected body image and self-esteem partially, and all factors of sociability affected influences to Clothing behavior, and also autonomy belonged to factors of affecting negative influences to all appearance management behaviors could be known. Besides, office workers recognized Clothing behavior and hair care behavior like most ordinary, effective appearance management behaviors as the way of enhancing own value and expressing positive image. Therefore, outcomes from this research seem to be helpful to form social interaction of office workers and newcomers in the society by suggesting factors which affected influences to body image, self-esteem and appearance management behavior after subdividing social inclination and also objecting modern people who endeavored to achieve their goals through smooth human relationship while adapting to various social life effectively in the society where appearance was considered importantly.
Key word: Sociability(Accomplishment dominance, Sociality, Autonomy, Activity), Body image (Appearance orientation, Appearance satisfaction), Self-esteem, Appearance management behavior (Skin care, Hair care, Clothing, Body management)
목차
제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 필요성 1제 2 절 연구의 목적 5제 2 장 이론적 배경 6제 1 절 외모관리행동 유형과 관련요인 연구 61. 외모관리행동의 개념 62. 외모관리행동 유형 73. 외모관리행동 관련 선행연구 10제 2 절 사회성 181. 사회성의 개념 182. 사회성 유형 분류 213. 사회성과 외모관리행동 관련 연구 234. 사회성과 신체이미지, 자아존중감 관련 연구 26제 3 절 신체이미지 271. 신체이미지의 개념 272. 신체이미지와 외모관리행동 관련 연구 303. 신체이미지와 자아존중감 관련 연구 33제 4 절 자아존중감 351. 자아존중감의 개념 352. 자아존중감과 외모관리행동 관련 연구 38제 3 장 연구 방법 41제 1 절 연구문제 및 연구모형 411. 연구 문제의 설정 412. 연구모형 423. 용어의 정의 42제 2 절 측정도구 441. 측정도구 44제 3 절 자료수집 및 분석 461. 자료수집 462. 분석방법 47제 4 절 연구대상자의 인구통계적특성 47제 4 장 연구결과 50제 1 절 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석 501. 사회성의 요인분석 및 신뢰도 분석 502. 신체이미지의 요인분석 및 신뢰도 분석 523. 자아존중감의 요인분석 및 신뢰도 분석 534. 외모관리행동의 요인분석 및 신뢰도 분석 54제 2 절 사회성, 신체이미지, 자아존중감이 외모관리행동에미치는 영향 분석 561. 사회성이 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동에미치는 영향 562. 신체이미지가 자아존중감과 외모관리행동에 미치는영향 643. 자아존중감이 외모관리행동에 미치는 영향 68제 3 절 인구통계적특성에 따른 사회성, 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동의 차이 711. 성별에 따른 사회성, 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동의 차이 분석 712. 연령에 따른 사회성, 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동의 차이 분석 733. 결혼여부에 따른 사회성, 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동의 차이 분석 794. 직업에 따른 사회성, 신체이미지, 자아존중감과 외모관리행동의 차이 분석 82제 5 장 결론 및 제언 88제 1 절 요 약 88제 2 절 결 론 91제 3 절 제한점 및 제언 95참고문헌 96Abstract* 107부록 111