본 연구에서는 중등교사의 성인애착, 사회적 지지, 우울간의 관계를 확인하는 동시에 성인애착과 우울의 관계에서 사회적 지지의 조절효과를 검증하고자 하였다. 구체적으로, 성인애착의 각 하위요인(의존애착, 불안에착, 친밀애착)과 우울의 관계에서 중등교사가 지각한 상급자, 동료, 가족의 사회적 지지에 따라 조절효과가 나타나는지 확인하였다. 이를 통해 중등교사의 우울을 감소시키는 개입 및 프로그램 개발의 기초 자료를 얻고자 하였다. 연구 문제에 답하기 위하여 서울, 경기 지역의 3개 중고등학교에 재직 중인 중등교사 231명의 자료를 수집하였고 이를 SPSS for Window 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 주요변인들(성인애착, 사회적 지지, 우울)간 관련성을 살펴보기 위한 상관분석과 성인애착과 우울의 관계에서 사회적 지지의 조절효과를 검증하기 위한 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인애착의 하위차원인 의존애착, 불안애착, 친밀애착이 각각 우울과 유의한 상관을 보였고, 상급자의 지지를 제외한 나머지 사회적 지지 하위차원들과 우울간, 그리고 의존애착과 상급자의 지지를 제외한 나머지 성인애착 하위차원들과 사회적 지지 하위차원들간 유의한 상관이 확인되었다. 둘째, 불안애착과 우울의 관계에서 사회적 지지의 조절효과가 확인되었으며, 의존애착과 우울의 관계에서 사회적 지지의 하위차원인 동료의 지지 및 가족의 지지의 조절효과가 확인되었다. 반면 의존애착과 우울의 관계에서 사회적 지지의 하위차원인 상급자의 지지의 조절효과는 유의하지 않았다. 이러한 결과를 통해 불안애착 유형의 중등교사들은 그들이 지각한 상급자, 동료, 가족의 지지와 같은 사회적 지지 수준이 높아진다면 우울 수준이 낮아질 가능성이 있고, 의존애착 유형의 중등교사는 사회적 지지 중 동료 및 가족의지지 수준이 높아지면 우울 수준이 완화됨으로써 효과적인 직장 생활 및 적응으로 이어질 수 있다는 시사점을 얻을 수 있다. 본 연구는 우울에 영향을 미치는 변인으로 성인애착과 사회적 지지를 설정하여 우울의 예측변인에 대한 이해를 확장하였고, 특히 성인애착이 우울에 미치는 영향 관계에서 중등교사가 지각한 상급자, 동료, 가족의 사회적 지지의 조절효과를 확인함으로써, 실제 중등교사의 우울을 감소시키기 위한 심리 상담이나 교육 프로그램을 개발함에 있어 성인애착 유형에 대한 이해를 바탕으로 다양한 지지 제공원의 사회적 지지 수준을 높이기 위한 개입이 필요하다는 점을 확인했다는 점에서 의의가 있다.
The present research investigated the relationships among adult attachment, social support, and depression of secondary school teachers as well as the moderating effect of social support between adult attachment and depression. Three moderating effects were tested by the three sources of social support (senior, colleague, and family) perceived by secondary school teachers when they were exposed to the relationship between three dimensions of adult attachment (depend attachment, anxiety attachment, and close attachment) and depression. This study aims to identify the variables that may reduce the level of depression of secondary school teachers and to obtain useful information for the related program development. To answer the research questions, survey data from 231 secondary school teachers who are working at three mid/high schools in Seoul and Gyung-gi areas. SPSS with Window 21.0 program was used for data analysis. Correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis were used to test the relationship among the main variables (adult attachment, social support, and depression) and the three moderating effects in the relationship between adult attachment and depression, respectively. The main results of the current study are as follows. First, each sub-dimension of adult attachment (depend attachment, anxiety attachment, and close attachment) showed a significant correlation with depression. All of the variables except the senior support dimension and the depend attachment dimension showed significant correlations with depression. Second, moderating effects of social support were significant in the relationship between anxiety attachment and depression. The moderating effects of colleague support and family support were significant in the relationship of depend attachment with depression. In contrast, the moderating effect of senior support as a sub-dimension of social support were not significant in the relationship between depend attachment and depression. The results suggest that when the support level of senior, colleague, and family support perceived by secondary school teachers under anxiety attachment increases, the depression level would decrease. It is implied that the depression level of secondary school teachers under depend attachment would be mitigated when the support level of colleague and family increases, thereby enabling them to engage in adaptive work at school. The present study extended the understanding of predictive variables of depression, which include adult attachment and social support. The findings of the current study highlight the value of improvement in the level of social support when developing intervention programs to reduce depression of secondary school teachers.