본 연구는 사회적기업의 직무 및 조직특성이 종사자의 임파워먼트에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 충남지역에 위치한 인증 사회적기업 79개 기관을 선정하여, 350명의 사회적기업 종사자를 대상으로 2017년 2월1일부터 3월14일까지 6주간 설문을 실시하였으며, 269부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS for windows 23.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-test, 일원배치분산분석(one-way ANOVA), 상관관계분석, 위계적 다중회귀분석을 실시하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구사회학적 특성을 살펴보면, 성별은 남자가 49.4%, 여자가 50.6%, 연령대는 40세∼50세가 절반 이상, 학력은 전문대 이상이 절반이상, 고용형태는 정규직 65.8%, 비정규직 34.2%, 월평균 임금은 105∼200만원미만, 근무기간 36개월 이상이 절반이상을 차지하였다. 사업장소재지는 천안시, 담당사업은 제조업이 가장 많았고, 사회복지사 자격증 소지유무는 16%, 워크숍 참여횟수는 2회 이하가 54.6%였고, 조직유형은 일자리제공형이 74.7%로 대부분을 차지하였으며 운영기간은 6년이상 운영한 사업장이 절반이상을 차지하였다. 둘째, 인구사회학적 특성 따른 임파워먼트 차이를 분석해 본 결과 성별에서는 남녀간에 통계적으로 유의미한 차이를 보이고 있다. 연령대에서는 30∼39세, 40∼49세 집단, 학력에서는 고졸 집단에 비해 중졸이하, 전문대 졸, 4년제 대학 이상 집단, 고용형태에서도 정규직, 월평균 임금이 높을수록, 사회복지사 자격증 소지자가 미소지자보다 임파워먼트 평균점수가 높아 통계적으로 차이가 있었다. 워크숍 횟수에 따라서도 집단별 차이가 있는데 3회 이상의 집단, 근무기간이 오래될수록 임파워먼트 평균점수가 높게 나타났다. 조직특성에 따른 임파워먼트 차이를 분석해 본 결과 사업장소재지가 군지역보다 시지역에 있을 경우 임파워먼트가 높은 것으로 파악되어 통계적으로 유의미하였고, 직원수, 조직유형, 운영기간에 대한 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 주요 변수간의 상관관계를 분석한 결과 각 변수간 유의한 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 직무특성에서 과업중요성의 수준이 높을수록 임파워먼트에 정(+)의 관계가 확인되었으며, 역할모호성, 역할갈등, 역할과다의 수준이 높을수록 임파워먼트에는 부(-)의 관계가 확인되었다. 또한 조직특성에서 조직분위기에서도 임파워먼트에 정(+)의 상관관계가 있음을 확인하였다. 마지막으로 사회적 기업의 인구사회학적특성, 직무특성, 조직특성이 종사자의 임파워먼트에 미치는 영향을 위계적 다중회귀분석을 통하여 실시하였다. 분석결과 사회적기업 종사자의 성별이 남성이고, 연령이 높으며, 사회복지사 자격증을 소지할수록, 워크숍 참여 횟수가 많을수록 과업중요성이 높을수록 사업장소재지가 군지역보다는 시지역일수록, 조직분위기가 좋을수록 임파워먼트에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 더불어 역할이 모호할수록, 역할의 갈등이 있을수록 임파워먼트에 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 영향력의 크기는 역할모호성, 과업중요성, 역할갈등, 연령, 성별, 워크숍 참여횟수, 사회복지사 자격증 유무, 조직분위기, 사업장 소재지 순이었다. 따라서, 사회적기업 종사자의 임파워먼트를 강화하기 위해서는 다음과 같은 노력이 필요하다. 첫째, 종사자가 맡고 있는 역할을 분명하게 인지시키고 종사자 각각의 역할을 명확하게 파악할 수 있는 업무지침서의 개발, 정확한 업무지침의 전달체계를 통한 종사자들이 주어진 시간 동안 할 수 있는 업무량을 정확히 파악하여 적정한 수준의 역할이 주어져야 한다. 또한 지속적인 조직 내에서 업무활동 보고회나 간담회, 지역 내 다른 사회적 기업과 함께 하는 세미나, 워크숍을 통한 교육기회를 늘려나가는 조직 환경을 만들어 가야 할 것이다. 둘째, 사회적기업은 일반 기업에 비해 규모가 크지 않고 고용도 불안정하며 종사자 개인이 해야 할 업무가 많으며 사회적 가치와 경제적 가치를 실현하기 위해 더 많은 노력과 힘을 필요로 한다. 이로 인해 종사자는 쉽게 지치거나 무력감에 빠지기 쉬우며 이는 조직의 발전을 방해하는 원인이 된다. 따라서 종사자를 위한 자아성장 프로그램이나 자기개발 프로그램 등을 개발하고 실천하는 것이 매우 중요하다. 이를 위해 사회적 기업 지원기관에서는 기업 특색에 맞는 방안들을 마련하여 지원함으로써 사회적기업 종사자들이 변화할 수 있도록 적극적으로 지원하여야 할 것이다. 셋째, 사회적기업 내에서 서로 상호작용하고 의사소통을 함으로써 조직의 목표를 달성하고 이를 통한 명확한 보상체계가 이루어지는 조직분위기를 만들어 가는 것도 중요하다. 이를 위해 비공식적인 모임, 친목 도모를 위한 동호회 활동 등을 적극적으로 지원함으로써 조직원들의 상호 신뢰와 협력을 통한 개인의 임파워먼트를 향상시켜야 할 것이다. 넷째, 정부는 사회적기업이 활동함에 있어 사회적기업이 우리 사회에 미치는 영향을 고려하여 평가와 정책 입안시에 사회적인 가치를 상위 개념으로 생각하는 사회적 기업 종사자의 임파워먼트를 향상시킬 수 있는 지원책을 마련하여야 한다. 또한 사회적기업의 종사자들이 자긍심과 만족도를 높일 수 있도록 국가적 차원에서 홍보하고 알리도록 하여야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effect of social enterprise ''s job and organizational characteristics on employee empowerment. We selected 79 certified social enterprises in Chungnam area and conducted questionnaires of 350 social enterprise employees for 6 weeks from February 1, 2017 to March 14, 2017, and used 269 questionnaires for final analysis . The collected data were analyzed by frequency analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and hierarchical multiple regression analysis using SPSS for windows 23.0 program. As follows. First, the demographic characteristics of the subjects were 49.4% for males, 50.6% for females, 50% for females aged 40 to 50 years, more than half for more than vocational colleges, 65.8% for regular workers, 34.2%, average monthly average is less than 105 ~ 20 million won, and over 36 months of work period. Cheonan city has the largest business location, manufacturing industry has the largest number of jobs, 16% has a social worker license, 54.6% were less than 2 times, and 74.7% of them were job - providing type, and the operation period was more than half of 6 years. Second, by analyzing the difference of empowerment according to sociodemographic characteristics, there is a statistically significant difference between men and women in gender. In the age group, the average wage is higher in the 30-39 age group, the 40-49 age group, the education level than the high school graduate, the lower secondary school, the vocational college graduate, the 4 year college and above, and the regular and wage average monthly wages. The mean score of empowerment was higher than that of smokers. There were differences according to the number of workshops. There was a difference between the groups with more than 3 groups. The longer the work period, the higher the average score of empowerment. As a result of analyzing the difference of empowerment according to organizational characteristics, it was found that empowerment was high when the place of business was located in the city area than the county, and there was no statistically significant difference in the number of employees, organization type and operation period. Third, the correlations between the main variables showed that there was a significant correlation between the variables. The higher the level of task importance, the positive (+) relationship was found in empowerment, and the higher the level of role ambiguity, role conflict, and role overload, the negative relation was found in empowerment. Also, it was confirmed that there is a positive correlation between empowerment and organizational characteristics. Finally, the effects of sociodemographic characteristics, job characteristics, and organizational characteristics on social workers'' empowerment were analyzed by hierarchical regression analysis. The results showed that the sex workers of the social enterprise were male, the age was high, the social worker ''s license was more, the workshop more involved, the more important the task was, And it was found that the effect was significant. In addition, the more ambiguous roles, the more negative the role conflicts have on the empowerment. The size of influence was in the order of role ambiguity, task importance, role conflict, age, sex, number of workshop participation, presence of social worker certification, organizational atmosphere. As a result, firstly, it is necessary to clearly identify the roles that the employees are engaged in, to develop a task guide that clearly identifies the role of each employee, and to accurately grasp the amount of work that the employees can perform during a given time And a proper level of role should be given. It is also necessary to create an organizational environment that will increase opportunities for training through seminars and workshops with other social enterprises in the region, as well as meetings and conferences for business activities in a continuous organization. Second, social enterprise is not bigger than general enterprise, employment is unstable, worker has many tasks to do and needs more effort and power to realize social value and economic value. This makes it easy for workers to become tired or helpless, which is an impediment to the development of the organization. Therefore, it is very important to develop self-development programs and self-development programs for employees. To this end, the social enterprise support organizations should support the social enterprise employees by changing the characteristics of the enterprises. Third, it is also important to create an organizational atmosphere in which a clear compensation system can be achieved through achieving organizational goals by interacting and communicating with each other within social enterprises. For this purpose, it is necessary to improve individual''s empowerment through mutual trust and cooperation by actively supporting informal gathering and community activities for friendship. Fourth, the government should prepare supportive measures to improve the empowerment of social enterprise workers who consider social values as a superior concept in evaluation and policy making considering the effects of social enterprises on our society in social enterprise activities. Also, it should be promoted and informed at the national level so that the employees of the social enterprise can increase their self - esteem and satisfaction.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 사회적기업의 특성과 현황 72. 임파워먼트의 개념과 구성요소 163. 사회적기업 종사자의 임파워먼트에 미치는 영향요인 234. 선행연구 검토 33Ⅲ. 연구방법 351. 연구모형 352. 조사대상 및 자료수집 363. 측정도구 364. 자료 분석방법 40Ⅳ. 연구결과 411. 조사대상자의 일반적 사항 412. 조사대상자의 직무 및 조직특성, 임파워먼트 인식수준 443. 인구사회학적 및 조직특성에 따른 임파워먼트 차이 454. 주요 변수간의 상관관계 485. 임파워먼트에 영향을 미치는 요인 50Ⅴ. 결론 531. 요약 및 논의 532. 결론 및 제언 57참고문헌 59ABSTRACT 68<부록> 72