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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

남찬열 (경상대학교, 경상대학교 대학원)

지도교수
정기한
발행연도
2017
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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The purpose of this paper is : (1) to investigate the effect of consumer value on brand equity when consumers purchase low-middle priced cosmetics; (2) to examine the relationship among consumer value, brand value, brand trust, brand affect, and brand loyalty; (3) to identify the indirect effect of consumer value, brand value, and brand trust.
The study’s hypotheses were tested using the data collected from a survey of 223 respondents of university students who have used low-middle priced cosmetics in Gyeongnam province. This study conducted a structural equation modelling(SEM) to test the hypotheses.
The results of paper showed that consumer value has a positive impact on brand value of low-middle priced cosmetics. Brand value has positive impacts on brand trust, brand affect, and brand loyalty. Interestingly, brand value has more effect on brand trust than the other two factors. Brand trust has a positive impact on brand affect and it does not influence brand loyalty. However, the indirect effect of brand trust on brand loyalty is significant at the level of 0.01. Brand affect is also strongly associated with brand loyalty.
The implications of this study are as follows. First, this paper suggested the sub-dimensions of consumer value as social orientation, health pursuit, environmental consciousness, material pursuit, and beauty pursuit. For factor loading, findings indicated that beauty pursuit(0.903), material pursuit(0.564), and social orientation(0.522) are the key factors in estimating consumer value, which implies their significant and positive impact on brand value. Thus, the product providers should strengthen consumer value to enhance brand value of low-middle priced cosmetics. However, environmental consciousness(0.186) is the least influence factor in estimating consumer value, indicating that consumers of university students are not sensitive to environmental matter.
In addition, since brand value, brand trust, and brand affect are identified to improve brand loyalty, the marketers should focus on managing brand equity of low-middle priced cosmetics. Although this research has achieved its objectives, it is not without limitations. as the limitation of this paper, as the samples are only university students in Gyeongnam province, so there is a limit to represent for all consumers. For future research, it is necessary to develop the different combinations of consumer value.

목차

Ⅰ. 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 4
제2절 연구의 방법 및 구성 7
1. 연구의 방법 7
2. 연구의 구성 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
제1절 화장품 시장 현황 8
제2절 소비자 가치에 관한 연구 11
1. 소비자 가치의 개념 11
2. 소비자 가치의 선행연구 16
제3절 브랜드 가치에 관한 연구 26
1. 브랜드 가치의 개념 26
2. 브랜드 가치의 선행연구 29
제4절 브랜드 신뢰에 관한 연구 35
1. 브랜드 신뢰의 개념 35
2. 브랜드 신뢰의 선행연구 37
제5절 브랜드 감성에 관한 연구 42
1. 브랜드 감성의 개념 42
2. 브랜드 감성의 선행연구 44
제6절 브랜드 충성도에 관한 연구 50
1. 브랜드 충성도의 개념 50
2. 브랜드 충성도의 선행연구 53
Ⅲ. 연구 모형 및 연구 가설의 설정 59
제1절 연구 모형 59
제2절 연구 가설의 설정 61
1. 소비자 가치가 브랜드 가치에 미치는 영향 관계 61
2. 브랜드 가치, 브랜드 신뢰, 브랜드 감성 및 브랜드 충성도의 영향 관계 62
3. 브랜드 신뢰와 브랜드 감성 간의 영향 관계 64
4. 브랜드 신뢰와 브랜드 감성의 브랜드 충성도 간의 영향 관계 65
제3절 연구 설계 67
1. 변수의 조작적 정의 및 측정 항목 67
제4절 조사 방법 74
1. 연구대상 선정 74
2. 설문지 구성 74
3. 자료수집 및 분석방법 74
Ⅳ. 실증 분석 75
제1절 조사대상의 인구통계학적 특성 75
제2절 측정항목의 평가 77
1. 신뢰성 및 타당성 분석 77
2. 상관관계 분석 81
제3절 가설 검정 82
1. 구조방정식 모형 분석 82
2. 연구가설 검정 83
3. 간접효과 분석 86
Ⅴ. 결 론 88
제1절 연구 결과 88
제2절 연구의 시사점 90
1. 이론적 시사점 90
2. 실무적 시사점 91
제3절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 94
참 고 문 헌 96
Abstract 115
설문지 117

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