메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

권설아 (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
이재은
발행연도
2017
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수12

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Cheongju-si was a traditionally good city to live, with pleasant natural environment. However, recent deterioration of ambient air has negatively affected its life environment. The life environment, an index space of activities, provides all things necessary for survival of our society. Modern society developed after industrialization, is exposed to various and serious crisis which human society have never experienced so far, and structurally enters into risk one.
Faced with the life environment crisis, in modern society, it is local governments that are primarily responsible for securing citizens'' safety. Desirable local governments should actively protect citizens from such a crisis. The citizens'' quality of life may significantly vary depending on local government''s roles and behaviors against a new type of life environment crisis occurring in modern society.
Therefore, the purpose of this study is to propose qualitative changes of the life environment policies in Cheongju-si and alternatives for them by deriving improvement factors for reforming environment policies from life environment problems in Cheongju-si and understanding importance of them. In order to explore improvement factors for managing the life environemnt crisis, literature analysis, AHP analysis and empirical survey were used.
The findings are as follows. It is proved that risk perceptions have effects on the satisfaction with local governments'' environment policies. In particular, a test of hypothesis on the relationship between risk perception and local government''s environment policies shows that current crisis types in Cheongju-si, such as yellow dust, fine dust and landfill of solid waste, and intangible life environment crisis areas have strong explanatory power.
From an analysis on environment policy improvement factors and their relative importance, measured by professionals in local governments, environment policy improvement factors and environmental network activity factors are found to be more important. Among them, reinforcement of related agencies''s participation support factors for environmental network activity factors and local governments'' and their heads'' will are important.
On the basis of the findings, following political suggestions can be summarized. First, the life environment crisis requires local characteristics-specific prevention and preparation-based political management. Second, the management policy of life environment crisis needs socio-demographic-specific education and information disclosure. Third, the life environment crisis requires the establishment of cooperation networks between regions. Such a cooperation between regions are necessary, since the life environment crisis affects not only a region, but also other neighboring countries.
Theoretical implications regarding the life environment crisis in this study are as follow:
First, while previous studies of crisis managements have often examined traditional crises of military security, national disaster, human disaster, national key infrastructure and social conflict, this study investigated the public''s risk perceptions and political issues. This extends the previous range of studies on types and policies of the risk management.
Second, this study has a significant implication in that it proves the relationship between citizens'' risk perceptions and local governments'' risk management policies.
Third, it also has an important implication, in that it comprehensively investigated general citizens'' risk perceptions and professional areas which previous papers have rarely engaged, and it examine risk perceptions and local governments'' risk management policies as variables.

목차

제1장 서 론 1
제1절 문제제기 1
제2절 연구목적 4
제3절 연구범위와 방법 7
1. 연구의 범위 7
2. 연구의 방법 8
제2장 지방정부 생활환경위기 분석을 위한 이론적 배경 10
제1절 위기의 개념 10
제2절 생활환경위기의 개념과 유형 및 중요성 15
1. 생활환경 15
2. 생활환경위기 19
3. 생활환경위기의 시대적 변화 20
4. 생활환경위기의 특징 21
5. 생활환경위기의 중요성 25
제3절 지방정부 환경정책과 관련한 이론적 배경 26
1. 지방정부의 환경개선정책 26
2. 지방정부의 환경참여정책 29
3. 지방정부의 환경홍보정책 32
4. 지방정부의 네트워크활용정책 34
제4절 지방정부 환경정책개선을 위한 대중의 위험인식활용 36
1. 위험인식 36
2. 위험인식의 일반대중 맥락요소 44
3. 대중의 위험인식 분석의 중요성 47
제5절 연구의 분석틀 48
제3장 지방정부 생활환경 및 환경정책 실태분석 51
제1절 지방정부 생활환경 특성 52
1. 환경적 특성 52
2. 사회적 특성 57
제2절 지방정부 생활환경위기 유형 60
1. 미세먼지로 인한 생활환경위기 61
2. 황사에 의한 생활환경위기 69
3. 수질오염으로 인한 생활환경위기 71
4. 토양오염으로 인한 생활환경위기 74
5. 생활폐기물 매립으로 인한 생활환경위기 77
6. 가스누출로 인한 생활환경위기 78
제3절 지방정부 환경정책 80
1. 지방정부 생활환경 법제도적 측면 80
2. 지방정부 생활환경 조직설계 측면 81
3. 지방정부 생활환경 정책시행 측면 82
4. 지방정부 생활환경 예산 측면 85
제4장 지방정부 생활환경위기 정책 실증 분석 86
제1절 지방정부 환경정책 개선요인 상대적 중요도 측정 86
1. 지방정부 환경정책 개선요인 86
2. 지방정부 환경정책 개선요인 분석 89
제2절 지방정부 생활환경 개선 정책의 실증분석 93
1. 가설설정과 설문구성 93
2. 지방정부 생활환경 개선 정책 대안을 위한 설문 분석 97
3. 연구 가설의 검증 114
4. 분석결과 116
제5장 결론 118
제1절 연구결과의 요약 118
제2절 연구의 시사점 119
1. 정책적 시사점 120
2. 이론적 시사점 122
참고문헌 124
부록 1. 설문조사지 148

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0