사자춤은 사자의 형태를 모방하여 춤과 가면으로 표현한 것으로 현재 다양한 형식으로 한국과 중국에서 널리 전승되고 있다. "백수(百獸)의 왕"으로 불리는 사자는 주로 아프리카와 인도의 초원에 분포하고 있다. 그럼 왜 사자가 서식하지 않는 지역에서 사자춤을 이렇게 활발히 연행하는가? 이것은 바로 사자춤이 민중들에게 대체할 수 없는 상징성을 담고 있기 때문이다. 따라서 본 연구는 한국과 중국의 현행 사자춤을 대상으로 사자춤이 지닌 상징성을 종교 및 주술적, 색깔, 시간 및 공간적, 연행 및 의례적 등 측면에서 비교 분석했다. 사자춤은 처음에 서역을 통해 중국을 경유했다가 다시 한반도와 일본으로 소개되었다. 역사문헌에 등장한 한국의 사자에 대한 첫 기록은 신라시대의 이사부(異斯夫)가 나무로 만든 사자를 통해 우산국(于山國)을 정복했다는 것이다. 중국에서도 삼국시대의 학자 맹강(孟康)이 『한서(漢書)』에 대한 주석에서 처음으로 사자춤의 추형(雛形)을 기록했다. 이렇게 보면 한국과 중국의 사자춤이 이미 천 년 이상의 역사를 가졌고 지금까지 계속 활발하게 발전하고 할 수 있다. 한국 사자춤은 형성되는 과정에서 중국의 영향을 받았지만 지역 환경과 문화의 차이로 인해 한민족의 특성과 결합하여 중국 사자춤과 다른 길을 걸었다. 현존한 사자춤은 고유한 민속춤으로서 이미 국가무형문화재로 지정되었고 여러 지역에서 전승되고 있다. 본 논문은 한국과 중국 현행중의 사자춤에 어떤 관련성이 있는지 찾아내기 위해서 북청(北靑)사자놀이와 남양(南陽) 박망(博望) 사자춤을 중심으로 사자춤의 역사적 배경, 형태, 내용과 전승 양상 등 측면에서 다루었고 마지막에 표를 통해서 둘의 공통점과 차이점을 귀납했다. 사자춤에서 민중들은 사자가면이라는 매개를 통해 사자의 초자연적 능력을 빌어 자기 마음속의 욕구를 표출한다. 그래서 사자춤이 처음부터 바로 민중들에게서 여러 상징성을 부여받았다. 농업사회의 산물로서 사자춤의 주요한 목적은 벽사진경(?邪進慶)이다. 생산력이 떨어진 농업사회에서 인간은 미지에 대한 두려움으로 사자춤의 종교적 및 주술적 상징을 더욱 강조한다. 사람들은 정기적으로 사자춤 연행을 통하여 자연과 소통하여 마을의 사악을 물리치고 오곡풍등(五穀?登) 및 무병장수(無病長壽)를 기대한다. 사회의 발전에 따라 자연과의 문제가 해결되었고 인간과 인간의 관계가 더 중요해졌다. 이제 사자춤의 종교적 의미는 약화되었고 인간에 대한 사회공동체적, 오락적 기능이 강조되고 있다. 사람들은 이 사자춤을 통해서 마을의 안녕, 사회의 단결과 화합, 가족의 건강과 행복을 추구한다.
Lion dance is an art that imitates the form of lions, through dances and masks. Today, lion dance is widely portrayed in Korea and China in various forms. The lion, known as the "king of beasts", is mainly found in the grasslands of Africa and India. But why is the lion dance so prominent in a region that is not the lion''s natural habitat? This is because the lion dance contains symbols that no one can substitute for the masses. Therefore, this study is based on the current portrayal of the lion dance in Korea and China as an object and aims to undertake a comparative study of the religious incantation, color, time and space of the lion dance, performance and rituality. Lion dance has just begun to pass through the Western Regions and spread through China to the Korean Peninsula and Japan. According to historical records, the record of Korea for the first time of the lion is Kim isabu in shilla period with the lion puppet conquest in the Usan-guk(an old name for Ulleungdo) story. China''s Three Kingdoms era scholar Meng Kang commented the "Han Book", it is the first recorded in the embryonic form of the lion dance. From this point of view, the lion dance in Korea and China has been around for thousands of years, and is still actively developing. Although influenced by China in the process of forming a lion dance, but because of the difference of geographical environment and cultural characteristics, Korean lion dance combined the characteristics of the Korean people and walked along a different path to the Chinese lion dance. The existing Korean lion dance, as an inherent folk dance, has been designated as a national intangible cultural heritage, and has been developed and inherited all over the country. In order to find out the relevance of the current Korean and Chinese lion dance, this study focused on the Bukcheong Lion Dance and the Nanyang Bowang Lion Dance, dealt with in terms of the historical background, content and form, the inheritance of state, and finally summarizes the two similarities and differences with the table. In lion dance, people express their aspirations in the medium of lion''s mask through the supernatural power of lions. Thus, lion dance has been given a variety of symbolism from the beginning. The lion dance as the product of an agricultural society, the main purpose is to ward off evil spirits and add festive atmosphere. In the low productivity agricultural society, human beings out of fear of the unknown, the lion dance put more emphasis on the religious incantations symbol. People through regular performing lion dance to communicated with the natural, so as to drive away the evil one year, and expected next year a bumper grain harvest health and longevity. With the development of society, human beings and nature are not the main contradiction, the relationship between man and man is more important. At this point, the lion dance''s religious significance has weakened, thus there is more emphasis on its human social and recreational functions. Through the lion dance, people express the peace of the village, social unity and harmony, the family''s health, happiness and other aspirations.
목차
1. 서론 11.1. 문제제기 및 연구목적 11.2. 선행 연구 검토 21.3. 연구 범위 및 방법 72. 한국과 중국 사자춤의 통시적 연구 102.1. 한국의 경우 102.1.1. 삼국시대 112.1.2. 고려시대 142.1.3. 조선시대 152.2. 중국의 경우 172.2.1. 삼국시대 202.2.2. 남북조(南北朝)시대 202.2.3. 수당(隋唐)시대 212.2.4. 송원(宋元)시대 242.2.5. 명청(明淸)시대 263. 공시적 시각에서 한국과 중국 사자춤의 연행 현장 비교 303.1. 한국의 북청(北靑)사자놀이 323.1.1. 역사적 배경 323.1.2. 형태 333.1.3. 내용 및 전승양상 353.2. 중국 남양(南陽)의 박망(博望)사자춤 383.2.1. 역사적 배경 383.2.2. 형태 393.2.3. 내용 및 전승양상 403.3. 비교 분석 444. 한국과 중국 사자춤의 상징성 비교 연구 474.1. 종교 및 주술적 상징 494.2. 색깔 상징 514.3. 시간(時間) 및 공간(空間)적 상징 534.4. 연행(演行) 및 의례적 상징 544.4.1. 마을돌기 554.4.2. 사자의 야생적 모방 행위 564.4.3. 입사자 584.5. 사회공동체적 기능과 전승집단의 정체성 605. 결론 62참고문헌 66부 록 70국문초록 76