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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

최성열 (건양대학교, 건양대학교 일반대학원)

지도교수
이재신
발행연도
2017
저작권
건양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수17

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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This study developed a self-assessment tool for predicting unsafe driving of senior drivers, based on a Rasch analysis. In order to develop this assessment, existing approved assessment items were collected and Delphi method with a panel of experts was used on elderly, driving and senior drivers, yielding 44 preliminary assessment items. Using these items, data of 339 senior drivers were collected and conducted a Rasch analysis. The person fit statistics was analysed and 31 subjects were found to be misfit. The data of the remaining 308 subjects were used to analyze the item fit statistics of the assessment; 6 items were judged to be misfit, and finally 38 items were selected. These items and the senior drivers were arranged based on logit-transformed difficulty and ability scores. The most difficult item was “You have difficulty reading the small print in the navigation or map.” with a logit score of 1.60, while the easiest item was “In the past 2 years, you have experienced dizziness, seizure or loss of consciousness.” with a logit score of -2.12. These items can be interpreted as the most common or rarest symptoms in senior drivers, respectively. In addition, the ability of the subjects was arranged from -2.44 to 7.32, and this was used to produce the final transformation formula for subject ability. Through rating scale analysis, a 3-point scale was established, consisting of 1 point (“Agree”), 2 points (“Disagree”), and 3 points (“Strongly disagree”). Using factor analysis, the following sub-areas were identified: “on the road, 9 items, 27 points,” “coping, 14 items, 42 points,” and “health, 15 items, 45 points,” making a total score out of 114 points across all items. Using a cut-off value of 75.5 points, this assessment was able to identify unsafe senior drivers with probabilities of 88.6% (positive) and 86.3% (negative).

목차

제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 이론적 배경 5
1. 노인 운전자용 자가 평가도구 5
2. 델파이 조사 9
3. 라쉬분석 10
제2장 연구방법 13
제1절 연구 대상자 13
1. 델파이 조사 13
2. 노인 운전자 15
제2절 연구 설계 및 과정 17
1. 1단계: 기존 노인 운전자용 자가 평가도구 항목 수집 및 선택 18
2. 2단계: 사전 항목 선정을 위한 델파이 조사 19
3. 3단계: 예비 항목 선정 19
4. 4단계: 노인 운전자 평가자료 수집 19
5. 5단계: 라쉬분석을 통한 평가도구 구성 20
6. 6단계: 요인분석을 통한 하위영역 구성 20
7. 7단계: 기준점 분석 20
제3절 분 석 방 법 21
1. 델파이 분석 21
2. 라쉬분석 21
3. 요인분석 22
4. 기준점 분석 23
제3장 연 구 결 과 24
제1절 예비항목 선정 24
1. 1차 델파이 결과 24
2. 2차 델파이 결과 24
3. 3차 델파이 결과 27
제2절 라쉬분석을 통한 평가도구 구성 30
1. 부적합 대상자 판정 30
2. 부적합 항목 판정 32
3. 항목 난이도 36
4. 대상자의 운전위험 수준 39
5. 5점 척도의 모형 적합성 39
6. 4점 척도의 모형 적합성 41
7. 3점 척도(1,1,2,2,3)의 모형 적합성 43
8. 3점 척도(1,1,1,2,3)의 모형 적합성 45
9. 분리 신뢰도 분석 47
제3절 요인분석을 통한 하위영역 정의 48
1. 하위영역 구성을 위한 요인 탐색 48
2. 요인모델에 따른 하위영역 구성의 적합성 50
3. 요인모델에 따른 하위영역 구성의 타당성 51
제4절 노인 운전자의 운전 위험성 예측을 위한 기준점 54
제4장 고 찰 56
제5장 결 론 63
참고문헌 64
영문초록 74
부 록 76

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