진로전환기에 있는 특성화고 학생들의 성공적인 진로전환을 위해서는 심리사회적 자원인 진로적응성의 발달이 요구된다. 이러한 필요성에도 불구하고 특성화고 학생들을 대상으로 한 진로적응성에 대한 연구는 전무한 실정이다. 따라서 진로적응성에 영향을 주는 예측변인을 확인하여 진로전환기에 있는 특성화고 학생들의 진로발달과 성공적인 진로를 위한 시사점을 찾아볼 필요가 있다. 본 연구의 목적은 부모애착, 진로적응성, 정서지능, 진로결정자지효능감 변인 간의 구조적 관계를 밝히는 것이다. 이를 위해 총 367명의 특성화고 학생들을 대상으로 설문을 실시하였고, 구조모형을 검증하기 위하여 구조방정식모델링 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독립변인인 부모애착이 종속변인인 진로적응성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 구조모형에 정서지능과 진로결정자기효능감 변인을 포함시킬 경우, 부모애착과 진로적응성 간의 관계는 통계적으로 유의미하지 않았다. 이는 부모애착이 진로적응성에 미치는 영향을 정서지능과 진로결정자기효능감이 완전매개 하는 것임을 시사한다. 둘째, 최종 구조모형 선정을 위해 1개의 구조모형과 3개의 경쟁모형을 설정하고, 모형 적합도와 χ2차이검증을 통해 최종 구조모형을 채택하였다. 최종모형(경쟁모형 2)은 부모애착→정서지능→진로결정자기효능감→진로적응성에 이르는 경로와 부모애착→정서지능→진로적응성에 이르는 경로로 이루어진 구조모형이다. 본 연구가 갖는 의의 및 상담에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 특성화고 학생들에게 중요한 심리사회적 자원인 진로적응성을 예측하는 변인이 무엇인지를 확인하였다는 점이다. 진로적응성에 미치는 영향을 이해함으로써 청소년 진로발달의 위한 프로그램 개발 등에 대한 시사점을 얻을 수 있을 것이다. 둘째, 특성화고 학생들의 성공적인 진로준비 핵심요소인 진로적응성을 향상시키기 위해서는 내담자의 애착지향을 파악하는 것이 중요함을 보여주었다. 셋째, 특성화고 학생들의 진로적응성을 향상시키기 위해서는 정서지능과 진로결정자기효능감을 높이는 것이 중요하다. 따라서 애착이 진로적응성에 미치는 영향에 대한 메커니즘으로서 기능하는 정서지능과 진로결정자기효능감을 높이는 상담개입 전략이 필요함을 시사한다.
Many scholars in the field of career development studies agree that career adaptability, that is psychosocial resources are essential to survive in the rapidly changing occupational ecosystem, due to global economic slowdown and increased uncertainty in the labor market. In particular, the development of career adaptability is required for a successful career transition for students enrolled at the Specialized Vocational High School. Despite these needs to study for Specialized Vocational High School students, until now, no research has investigated the relationship between parental attachmen and career adaptability. Therefore, it need to confirm the predictive factors influencing career adaptability and, where possible, identify implications for a successful career and career development of Specialized Vocational High School students. The target of this study was to test whether parent attachment affected the career adaptability. Furthermore to explore whether emotional intelligence and career decision-making self-efficacy(CDMSE) mediated the relationships among parental attachment and career adaptability. This study was conducted targeting a total of 367 specialized vocational high school students for this purpose, and structural equation modeling analysis to determine the structural relationship among the variables. The results were as follows; First, the current study showed that parental attachment(independent variable) affected career adaptability(the dependent variable). However, if the effects of emotional intelligence and CDMSE included in the structural model, the relationship between parental attachment and career adaptability was not statistically significant. This suggests that parental attachment had the indirect effects(fully mediated effects) rather than direct effects on the career adaptability. Second, in order to find the best model, three competing models(the competing model 1,2,3) were tested. Each models were compared the significant chi-square difference and goodness-of-fit. Taken together, the competing model 2 was selected as the best model. The final model(the competing model 2) is a structural model consisting of a path of parental attachment→emotional intelligence→CDMSE→career adaptability and a path of parental attachment→emotional intelligence→career adaptability. The final model indicated parental attachment and career adaptability were full mediated by emotional intelligence and CDMSE. This study concludes that securely attachment would foster emotional intelligence which in turn would foster career decision making self efficacy and would therefore facilitate career adaptability. Third, the final model tested whether it were moderated by socio-demographic variables(gender, grade, type of school). The result did not show statistically significant differences. Significant implications for the present study and conseling are as follows: First, it was confirmed what the variables to predict career adaptability which is significant psychosocial resources to the Specialized Vocational High School students. In other words, by understanding the impact of career adaptability it will be able to get the suggestions of a program development for youth career development. Second, it has shown that it is important to understand the client''s attachment orientation in order to improve the adaptability which is a key element of a successful career preparation of the Specialized Vocational High School students. Third, in order to increase students'' career adaptability, higher emotional intelligence and CDMSE are vital. This study suggests that required counseling intervention strategies to increase emotional intelligence and CDMSE, which functions as a mechanism to influence the career adaptability.
목차
제1장 서 론 11절 연구의 필요성 및 목적 12절 연구문제 및 가설 63절 용어의 정의 7제2장 이론적 배경 91절 진로적응성 92절 부모애착 193절 정서지능 224절 진로결정자기효능감 265절 변인 간의 관계 296절 구조모형 37제3장 연구방법 381절 연구대상 382절 측정도구 403절 자료분석 44제4장 연구결과 461절 측정변인의 기술적 통계 462절 측정모형 검증 493절 구조모형 검증 514절 간접효과 검증 57제5장 논의 591절 연구결과에 대한 논의 592절 연구의의 및 상담에 대한 시사점 653절 연구의 제한점 및 후속연구를 위한 제언 68참고문헌 69ABSTRACT 84부 록 86