본 연구는 1921년 구찌오 구찌에 의해 창립된 구찌가 가죽 마구 제품 전문점으로 시작하여 이탈리아산 최고급 가죽과 장인들의 기술로 오랜 전통을 유지하면서 패션 브랜드로서 오늘날의 위상을 갖게 된 것에 주목하였다. 톰 포드 크리에이티브 디렉터가 구축한 구찌 본연의 가치에 더한 관능적인 이미지가 프리다 지아니니, 알렉산드로 미켈레에 의해 변화된 요소를 밝혀 구찌 컬렉션의 미적특성에 대해 논의하는 것이 본 연구의 목적이다. 제 2장의 이론적 배경에서는 구찌가 설립된 시점부터 패션 브랜드로 되기까지의 발전과정을 초기, 성장기, 위기 후 재도약기로 나누어 고찰하였으며, 구찌의 크리에이티브 디렉터 톰 포드, 프리다 지아니니, 알렉산드로 미켈레의 연혁, 활동, 디자인 철학에 대해 고찰하였다. 이를 바탕으로 제 3장에서는 구찌의 미적특성을 규명하기 위하여 세 명의 크리에이티브 디렉터가 발표한 구찌 컬렉션 의상의 실루엣, 색채, 문양, 장식요소를 비교분석하였다. 본 연구의 결과로서 컬렉션 분석을 통해 나타난 구찌의 미적특성은 다음과 같다. 첫 번째 미적특성으로서 단순성이 논의되었다. 이는 톰 포드의 컬렉션에 국한된 특성으로서 형태의 단순화, 무채색 사용, 문양과 장식요소를 절제하는 방식으로 나타났다. 두 번째 미적특성으로는 관능성이 논의되었다. 톰 포드는 여성 신체의 성적인 부위를 강조하는 에로틱한 관능성을 표현하였고, 이는 지아니니와 미켈레의 컬렉션에도 나타나 지아니니는 지성적 여성의 자연스러운 섹시미를 강조하여 절제된 관능성을 표현하였으며, 미켈레는 성의 경계를 없애고 양성의 특성 혼합을 표현하는 관능성을 표현하였다. 세 번째 미적특성으로는 이국성이 논의되었다. 이는 지아니니와 미켈레의 컬렉션에서 나타난 특성으로서, 지아니니의 컬렉션에서는 민족학적 측면의 관심으로 민족복식의 문양과 장식을 차용하여 구현한 이국성이, 미켈레의 컬렉션에서는 다양한 시대와 문화가 혼합된 이국성이 나타났다. 네 번째 미적특성으로는 자연성이 논의되었다. 이 또한 지아니니와 미켈레의 컬렉션에서 나타난 특성으로서, 지아니니는 구찌의 상징 아이콘인 플로라에 대한 관심으로 플로라를 다양하게 재해석하여 자연문양을 구현하였으며, 미켈레는 히피의 영향으로 자연친화적 모티브의 문양과 수공예 자수로 구현된 자연성을 표현하였다. 본 연구의 결과로서 세 명의 크리에이티브 디렉터가 구찌의 전통을 유지하면서 사회문화적 변화와 경영방식의 변화 속에서도 브랜드의 전통과 역사를 바탕으로, 자신의 디자인 철학과 시대적 요구를 절충하고 이를 다양하게 변화시켜 성공적으로 구찌를 장기적 패션 브랜드로 지속 발전시켰음을 알 수 있었다. 본 논문이 전통 있는 패션 브랜드의 기초자료를 구축함과 동시에, 브랜드의 현대화 모색에 기여할 수 있기를 바란다.
This study paid attention to a fact that Gucci, founded by Guccio Gucci in 1921 and begun as a store specialized in a leather harness, has established its status today as a fashion brand while maintaining the time-honored tradition with the fist-class Italian leather and skills of artisans. It aimed to examine aesthetic characteristics of the Gucci Collections by identifying how sensual images combined with values of Gucci''s own constructed by the creative director Tom Ford came to be changed by Frida Giannini and Alessandro Michele. In the Chapter 2, Theoretical Backgrounds, this research investigated the development of Gucci from its foundation to settlement as the fashion brand, dividing into early, growing up and taking off after crisis stages, and examined the history, activity and design philosophy of Gucci creative directors Tom Ford, Frida Giannini and Alessandro Michele. Based on above, in the Chapter 3, it conducted the comparative analysis on silhouettes, colors, patterns and ornaments of the Gucci Collection dresses presented by three creative directors in order to identify aesthetic characteristics of Gucci. As a result of analyzing the collections, research findings show aesthetic characteristics as follows. The first aesthetic characteristic is the simplicity. As the characteristic limited to the collections by Tom Ford, it manifests itself as the simplification of forms, use of achromatic colors and restrained patterns and decorations. The second is the sensuality. Tom Ford expressed the erotic sensuality emphasizing sexual parts of a female body shown in Giannini and Michele too. Giannini put emphasis on the natural sexy of an intelligent woman, expressing the restrained sensuality, and Michele represented the sensuality mixing characteristics of both sexes and getting rid of a sexual boundary. The third aesthetic characteristic is the exoticism. As the characteristic shown from the collections by Giannini and Michele, it was realized with interest in the ethnology by borrowing patterns and embellishments of the ethnic costume in the collections by Giannini and by mixing a variety of periods and cultures in the collections by Michele. The fourth is the naturalness. It is the characteristic also shown from the collections by Giannini and Michele. Giannini created the natural patterns by reinterpreting floras in various manners with interest in a flora, a symbolic icon of Gucci and Michele who was influenced by hippie expressed the naturalness realized with patterns of eco-friendly motives and handcrafted embroidery. Findings of this study reveal that three creative directors developed Gucci successfully into the sustainable fashion brand by tuning their design philosophy to periodic demands based on the tradition and history of the brand while preserving the heritage of Gucci even in the socio-cultural and administrative transitions. It is expected that this paper will contribute to building up basic data for the traditional fashion brand and groping for its modernization.
목차
국문요약 ⅰ목차 ⅲ그림 목차 ⅴ표 목차 ⅷ제 Ⅰ 장 서론 11. 연구목적 및 의의 12. 연구내용 및 방법 2제 Ⅱ 장 구찌의 일반적 고찰 41. 구찌의 역사 41.1. 초기 (1921~1950) 41.2. 성장기 (1951~1981) 71.3. 위기 후 재도약기 (1982~2004) 92. 구찌의 크리에이티브 디렉터 122.1. 톰 포드(Tom Ford) 12 2.2. 프리다 지아니니(Frida Giannini) 162.3. 알렉산드로 미켈레(Alessandro Michele) 19제 Ⅲ 장 구찌 컬렉션의 조형성 분석 231. 톰 포드 (1995F/W~2004F/W) 231.1. 피티드 실루엣 231.2. 무채색 선호 241.3. 문양의 절제 271.4. 클리비지 룩 282. 프리다 지아니니 (2006S/S~2015S/S) 302.1. 아우어글라스 실루엣 302.2. 유채색 선호 332.3. 플로라 문양 362.4. 민족 복식의 장식 383. 알렉산드로 미켈레 (2015F/W~2017F/W) 403.1. 스트레이트 실루엣 403.2. 빈티지 무드의 색채 433.3. 복합적 문양 453.4. 수공예 장식 484. 논의 51제 Ⅳ 장 구찌 컬렉션의 미적 특성 541. 단순성 542. 관능성 553. 이국성 574. 자연성 58제 Ⅴ 장 결론 60참고문헌 62Abstract 64