본 연구의 목적은 급변하는 뷰티산업의 흐름에 맞추어 다양화, 전문화된 미용교육을 원하는 학생들에게 교육서비스를 담당하는 뷰티미용학원의 역할이 커짐에 따라 효과적인 관계마케팅의 활동으로 전문성의 부여와 보다 더 경쟁력 있는 교육서비스 마케팅 전략으로 소비자 욕구에 대응할 수 있는 질적 향상과 경영성과를 위한 변화를 위해 필요한 영향관계를 밝히는데 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 뷰티미용학원의 관계마케팅 요인은 교육성과에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 뷰티미용학원의 관계마케팅 요인이 학습자 자발적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 뷰티미용학원의 교육성과는 학습자 자발적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제를 해결하기 위해 광주·전남지역 뷰티미용학원에 교육프로그램에 참여하고 있는 학습자를 연구대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 설문조사는 2017년 8월 17일에 30명을 대상으로 사전조사를 실시 한 후, 설문지를 수정, 보완하여 2017년 9월 11일부터 10월 18일에 걸쳐 실시하였다. 총 450부의 설문지를 배포하여 415부를 회수하였고, 이 중 불충분한 응답을 한 설문지 41부를 제외한 374부를 최종 분석 자료로 활용하였다. 관계마케팅과 관련한 척도는 국내연구 김영규, (2002), 박근미, (2015)에서 신뢰성과 타당성이 입증된 조사도구를 바탕으로 제작되었고 교육성과 측정요인은 정용근(1997), 이옥선(2003, 김채호(2008)의 선행연구를 따랐고 학습자 자발적 행동 측정도구로는 Bettencourt(1997), 이용기(2001), 지성구(2008), 김혜경(2013)의 측정도구와 설문지를 본 연구에 맞게 수정, 보완한 다음 사용하였다. 각 변수 간 상관관계를 알아보기 위해 상관관계 검증을 실시하였고 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 뷰티미용학원의 관계마케팅 요인은 교육성과 간에 관계를 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과, 관계마케팅은 하위요인별 관계지향성, 고객지향성, 의사소통이 교육성과에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 뷰티미용학원의 관계마케팅 요인이 학습자 자발적 행동 간의 관계를 분석한 결과, 관계마케팅의 하위요인별 의사소통, 고객지향성, 관계지향성이 충성도, 참여, 협조에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 뷰티미용학원의 교육성과는 학습자 자발적 행동 간의 관계를 단순회귀분석을 실시하여 분석한 결과, 교육성과는 학습자 자발적 행동 하위요인별 충성도, 협조, 참여에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 뷰티미용학원은 교육성과와 학습자 자발적 행동을 높이기 위해서 학습자와의 커뮤니케이션을 통해 우호적이고 지속적인 관계유지, 학습자의 교육적 욕구와 불만사항에 대한 즉각적인 조치를 취하는 등의 관계마케팅을 적극적으로 활용하여 고객 충성도를 높임으로써 학습자의 재등록 유도, 추천의도의 결과를 가져올 수 있을 것이다. 따라서 기존 학습자의 이탈을 막고 유지하기 위해 매체와 방법을 다양하게 활용하여 교육 프로그램 및 기관에 대한 지속적인 정보를 제공하는 마케팅 전략과 교육성과를 통한 수강생 만족도 제고에 노력을 기울여야 할 것이다.
주제어 : 뷰티미용학원, 관계마케팅 요인, 교육성과, 학습자 자발적 행동
In the rapidly changing beauty industry trends, cosmetology academies that provide educational services to students who want diverse and specialized cosmetology training have become more important. Under these circumstances, the purpose of this study is to unveil the effects that are needed for changes to achieve qualitative improvement and management performances that can respond to consumer needs as a more competitive educational service marketing strategy. For this, research questions were established as follows: i) What effects does beauty & cosmetology academy relationship marketing have on educational performances?, ii) What influence does beauty & cosmetology academy relationship marketing have on a learner’s voluntary behavior?, iii) What effects does beauty & cosmetology academy educational performances have on a learner’s voluntary behavior? To answer the above questions, this study performed a questionnaire survey among those participating in training programs of cosmetology academies in Gwangju and Jeonnam. For this, a preliminary survey was conducted among 30 people on August 17, 2017. This was then revised and improved and implemented from August 11 to October 18, 2017. A total of 450 questionnaires were distributed and 415 copies were collected. Excluding 41 poorly answered ones, 374 copies were used for final analysis. The relationship marketing-related scales were developed with the survey tools whose validity and reliability were proven in the domestic studies written by Kim Yeong-gyu (2002) and Park Geun-mi (2015). For educational performance measurement factors, the previous studies written by Chung Yong-geun (1997), Lee Ok-seon (2003) and Kim Chae-ho (2008) were referred to. In terms of learners’ voluntary behavior measurement tools, the measurement tools and questionnaires used by Bettencourt (1997), Lee Yong-gi (2001), Ji Sung-goo (2008) and Kim Hye-gyeong (2013) were adjusted and improved for this study. To determine correlations among the variables, Pearson’s correlation analysis was performed. The results found the following: First, multiple regression analysis was conducted to determine the relationship between beauty & cosmetology academies’ relationship marketing and educational performances. As a result, relationship orientation, customer orientation and communication had a positive influence on educational performances with statistical significance. Second, according to analysis of the relationship between the relationship marketing and learners’ voluntary behavior, relationship orientation, customer orientation and communication revealed a positive effect on loyalty, participation and cooperation. Third, according to a simple regression analysis on the relationship between educational performances and learners’ voluntary behavior, educational performances had a positive influence on loyalty, participation and cooperation. Based on the said results, this study drew the following conclusions: To enhance educational performances and learners’ voluntary behavior, beauty & cosmetology academies need to increase customer loyalty and encourage them to sign up for the program again by maintaining a friendly relationship with learners through communication and actively taking advantage of relationship marketing such as prompt response to their educational desires and complaints. Therefore, to prevent current learners from leaving, there should be efforts to improve learner satisfaction through educational performances and marketing strategies that provide information about the educational programs and related agencies using diverse media and methods.
Ⅰ. 서론 11. 연구 필요성 12. 연구목적 23. 연구문제 24. 용어의 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 71. 관계마케팅 72. 교육성과 83. 학습자 자발적 행동 8Ⅲ. 연구방법 111. 연구모형 112. 연구대상 123. 연구의 가설설정 134. 조사도구 및 설문의 구성 145. 신뢰도 및 타당도 186. 자료 분석 방법 22Ⅳ. 연구결과 231. 조사대상자의 일반적 특성 232. 기술통계적 분석 243. 가설의 검증 31Ⅴ. 요약 및 결론 401. 요약 402. 논의 및 결론 413. 제언 43참고 문헌 45[부록] 설문지 54국문초록 59ABSTRACT 61