고령화는 전 세계 선진 국가에서 공통적으로 나타나는 현상으로, 지난 몇 십년간 다른 어떤 나라에 비해 급격한 경제성장과 산업화를 겪으며 선진국 대열에 올라선 우리나라에서도 고령화라는 사회적 현상은 더 이상 피할 수 없는 상황이 되었다. 사회 전체적 관점에서 고령화는 인구의 평균수명 증가와 노인 인구의 상대적 비율 증가라는 통계적 현상을 의미하지만, 개개인의 관점에서 고령화는 사회·경제적 은퇴 이후에도 생의 종료 시까지 보내야 하는 노년기의 시간이 늘어나게 됨을 내포한다. 오늘날 절대적으로나 상대적으로 증가하고 있는 노인 세대가 이렇게 늘어난 노년기의 시기를 인간답게 보낼 수 있으려면, 이전 시대에 비해서는 양적·질적으로 훨씬 나은 사회·문화 인프라가 구축이 되어야 할 것이다. 그러나, 아직까지 우리나라에는 노인 인구가 누릴 수 있는 문화적 기반은 충분치 못한 상황이다. 이미 충분한 경제적 부를 축적한 일부의 노인 계층을 위한 시설들을 제외하고는, 대부분의 노인 복지 시설들은 단순 요양원 또는 보호소 수준에 그치고 있으며, 그마저도 여전히 많이 부족한 실정이다. 오늘날 우리나라의 사회·경제적 풍요와 문화적 융성을 이끌었던 세대의 은퇴가 본격화되고 있음을 감안 시, 보다 높은 질적 수준을 갖춘 노인 대상 문화 시설에 대한 연구와 개발 및 보급이 어느 때보다도 시급하다고 할 수 있다. 전통적으로 우리 사회에서 박물관·미술관은 문화와 예술을 매개로 사회 구성원의 참여와 교육을 담당하는 역할을 해왔으나, 그 주된 수요층은 대부분 유년층 또는 청·장년층이었다. 그러나 우리보다 더 일찍이 고령시대를 맞이한 다른 나라들의 사례를 통해 이들 박물관·미술관이 노인 계층을 대상으로도 다양한 교육을 제공하고 이들의 사회적 참여를 독려하는 기관으로 역할을 확대할 수 있음을 알 수 있으며, 이를 바탕으로 우리 사회에 필요한 박물관·미술관 발전 방향을 제시하는 것을 이 연구의 목표로 삼았다. 본 연구에서 제시된 사례 및 발전 방향을 토대로 우리 사회의 고령화 및 노인 문화 교육에 대한 의식 제고와 함께 학문적 연구 및 정책적 지원이 촉진될 수 있는 계기가 마련되기를 기대한다.
Thanks to the development of modern medicine and scientific technology, aging became a common phenomenon in advanced countries all over the world. Korea, which had gone through steep economic growth and industrialization for several decades, has joined the ranks of advanced countries. Accordingly, Korea is now confronting some problems of aging as a social phenomenon. Aging means the increase of average life span in whole society and the rise of aging population, thus signifies the increase of individuals in their older ages. The modern elders relatively have higher education levels compared to those in the past. They also have strong demand and desire for culture and art. However, unfortunately cultural facilities and grounds for elders are still insufficient. Furthermore, due to increasing population, social problems such as increase of negative cognition of elderly, alienation as well as poverty, conflict between generations, and rise of the burden for social welfare and health expenses are accompanied. Museums have been playing a role as social institution in charge of social education and lifelong education for the public using culture and art as a medium. Consequently, this study is trying to find roles of suggesting plans to provide museum education for the aged society in various viewpoints. Based on this, Chapter I is describing research background, objectives, research scope and methods. Chapter 2 is suggesting about the possibility of museum’s role, becoming meaningful institution with growing importance of elderly education in the aged society. Chapter 3 tries to derive suggestions from cases of museum education in the UK and USA, which are the advanced countries that has faced aging earlier than Korea. Based on the aging phenomena and characteristics of each country, it is trying to analyze support policies of the governments, current situations, and advanced cases in each country. Chapter 4 is examining the educational flow of museums in Korea, as well as analyzing some of current educational programs for elders in museums. Here, two types of programs and exhibition planning were selected as case studies. Chapter 5 is suggesting three educational directions to museums in the aged society of Korea. First, communication programs among members of society through museum education. Second, diversification of educational tools and targets. Last but not least, raising the experts on museum education and activating interdisciplinary exchanges. To conclude, in the aged society, which is coming gradually with accelerated speed, museum’s social role and the significance of education in museums related to the elders should be emphasized by approaching it from various perspectives.
목차
제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 배경 및 목적 1제 2 절 연구의 내용 및 방법 3제 2 장 이론적 배경 4제 1 절 고령사회 41. 고령화 및 고령사회의 정의 42. 한국의 고령사회 진입 43. 고령사회의 노인문제 74. 고령사회의 노인교육 9제 2 절 박물관·미술관 교육 121. 박물관·미술관의 정의 122. 박물관·미술관 교육의 개념 133. 박물관·미술관 교육의 의미와 사회적 역할 154. 고령사회의 박물관·미술관 교육 17제 3 장 해외의 노인관련 박물관·미술관 교육 19제 1 절 영국의 사례 191. 영국의 고령화 현상 및 특징 192. 정부의 지원정책 및 현황 203. 영국의 노인관련 박물관·미술관 교육 사례 22제 2 절 미국의 사례 361. 미국의 고령화 현상 및 특징 362. 정부의 지원정책 및 현황 363. 미국의 노인관련 박물관·미술관 교육 사례 38제 3 절 분석 종합 49제 4 장 한국의 노인관련 박물관·미술관 교육 55제 1 절 한국 박물관·미술관 교육의 흐름 551. 한국 박물관·미술관 교육의 역사 552. 정부의 정책지원 및 현황 56제 2 절 노인관련 박물관·미술관 교육 사례 591. 노인대상 교육 프로그램 60(1) 국립현대미술관 60(2) 국립고궁박물관 65(3) 환기미술관 702. 노인주제 전시 기획 74(1) 국립민속박물관 74(2) 경기도어린이박물관 77제 3 절 분석 종합 81제 5 장 고령사회의 박물관·미술관 교육 방향 제시 86제 1 절 사회 구성원 간 소통 제고를 위한 교육 강화 871. 생애주기별 교육 체계화 872. 세대 간 소통과 교류의 장 마련 883. 노인관련 전시 개최 90제 2 절 교육의 수단 및 대상 다변화 911. 노인 가족을 위한 교육 프로그램 개발 912. 노인대상 교육 프로그램의 다양화 923. 성별에 따른 교육 프로그램 개발 94제 3 절 교육의 질적 수준 및 전문성 제고 961. 교육인력 재교육 및 전문가 양성 962. 정부의 정책적 지원과 학제 간 연구 활성화 97제 6 장 맺음말 100참고문헌 102ABSTRACT 108