미의 완성단계 개념으로서의 미용 서비스는 패션 일부로서 자기를 표현하는 개성연출이자 기분을 바꾸고 꿈을 꾸는 정신적인 수단으로서의 서비스 성격이 강해지고 있다. 네일 미용 서비스는 과거 단순한 네일 케어나 컬러링 등과 같은 관리 수준을 벗어나 적극적이고 능동적인 변화를 좋아하는 취향의 소비자들에 맞춰 세련된 아트, 문제성 손발톱의 교정 등과 같은 다양한 서비스 영역으로 확장되고 있다. 네일 미용 서비스에 대한 구매동기는 일반적인 다른 서비스 유형의 구매동기보다 다양하며, 단순히 손톱을 정리하는 실용적인 동기뿐만 아니라 표현적이고 심리적인 동기도 포함된다. 이러한 심리적인 동기를 분석하기 위해서는 고객의 마음을 더 잘 이해하면서 이들이 서비스에 끌리도록 하는 요인들을 발견하여 이들의 소비 행위를 더 잘 이해하고 예측할 수 있어야 한다. 이에 이 연구에서는 네일 미용 서비스 소비자들은 각기 다른 서비스 선택속성을 지니고 있을 것이라는 전제로 인간의 주관적 사고를 객관화할 수 있는 Q 방법론을 활용하여 네일 미용 서비스 소비자 및 선호 디자인을 유형화하고자 한다. 먼저, 문헌연구를 통해 네일 미용 서비스를 정의하고 네일 미용 서비스 소비자의 이용 속성 및 특성을 고찰하였으며, 선행 연구에서의 네일 디자인 이미지 분류 기준과 연구방법의 이론적 배경을 고찰하였다. 두 번째로 조사연구를 진행하였다. 연구 대상자인 P 표본은 현재 서울 및 수도권에 거주하는 성인 여성 총 50명을 선정하였다. 조사자극물인 Q 표본 구성을 위해 2017년 2월 21일부터 3월 12일까지 문헌 조사와 네일샵 이용 경험이 있는 20명을 대상으로 포커스그룹인터뷰(Focus Group Interview)를 토대로 각각 네일 미용 서비스 소비를 가장 잘 나타내는 문항 및 라이프 스타일에 관련된 문항 총 96장을 구성하였다. 또, 선호 네일 디자인 이미지 추출을 위해 문헌 고찰과 네일샵에서 소비자들이 가장 선호하는 디자인을 조사하고, FGI를 통해 총 96장의 네일 디자인 이미지로 구성하였다. 2017년 4월 21일부터 5월 6일까지 조사대상으로부터 96장의 Q 표본을 통한 Q 반응 자료를 수집하였으며, 분석방법은 PC용 QUANL 프로그램과 SPSS 24.0 통계프로그램을 이용한 Q 요인 분석으로 시행하였다. 분석된 자료는 네일 미용 서비스 소비 심리와 일상에서 선호하는 네일 디자인 심리의 각각 2개로 나뉘고 다시 6개의 네일 미용 서비스 소비유형과 6개의 일상에서 선호하는 네일 디자인 유형으로 분류되었으며, 이 유형에 대하여 전문가 16명이 참여한 심층 Q 워크숍을 통해 네일 미용 서비스 소비자 유형 및 일상 선호 디자인 유형을 명명하고 유형별 특성과 선호하는 네일 디자인 유형을 분석하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인 여성이 네일 미용 서비스를 소비하는 심리는 상위개념인 ‘자기표현의 도구’와 하위개념인 ‘감추고 싶은 행위’로 구분되었다. 네일 미용 서비스 소비자의 유형은 3개의 요인으로 구분되며 전형성에 따라 각각 두 개의 요인으로 세분되어 ‘코슈머’, ‘큐어슈머’, ‘몰링 족’, ‘프라이빗 족’, ‘스페셜 워너비’, ‘셀피쉬 걸’의 6개 유형으로 구분되었다. ‘코슈머’ 유형은 서비스의 주체가 ‘나’, ‘큐어슈머’ 유형은 서비스의 주체가 ‘네일 기술’, ‘몰링 족’ 유형은 쌍방소통을 통한 심리충족, ‘프라이빗 족’ 유형은 일방적인 소통을 통한 심리충족, ‘스페셜 워너비’ 유형은 화려한 취향, ‘셀피쉬 걸’ 유형은 고상한 취향의 소비자이다. 각 유형은 핵심공통속성을 가지고 있는데 ‘코슈머’ 유형과 ‘큐어슈머’ 유형은 서비스의 관점에서, ‘몰링 족’ 유형과 ‘프라이빗 족’유형은 심리충족의 관점에서, ‘스페셜 워너비’ 유형과 ‘셀피쉬 걸’ 유형은 취향의 속성에 따라 구분되었다. 이러한 핵심공통속성인 서비스, 심리충족, 취향은 성인 여성들의 네일 미용 서비스를 소비하는 요인으로 해석되며 네일 서비스 소비자 유형을 구분하는 기준으로 작용하고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 성인 여성이 일상에서 네일 디자인을 선택하는 심리는 상위개념인 ‘자기만족형’과 하위개념인 ‘자기과시형’으로 구분되었다. 일상에서 선호하는 네일 디자인 유형은 3개의 요인으로 구분되며 전형성에 따라 각각 두 개의 요인으로 세분되어 ‘메타 스타일’, ‘키덜트 스타일’, ‘보테 스타일’, ‘줌마 스타일’, ‘큐레이 스타일’, ‘페이크 스타일’의 6가지 유형으로 구분되었다. ‘메타 스타일’ 유형은 평범한 듯 보이지만 포인트가 되는 독특한 스타일의 취향, ‘키덜트 스타일’ 유형은 어릴 적 감성에 취해 동심을 자극하는 취향, ‘보테 스타일’ 유형은 유행에 민감하며 세련된 디자인, ‘줌마 스타일’ 유형은 유행에 전혀 상관없이 무조건 오버스럽고 과한 디자인, ‘큐레이 스타일’ 유형은 자기에게 어울리는 디자인을 적절한 가격 내에서 세련된 나를 표현, ‘페이크 스타일’ 유형은 허세를 부리며 나를 과시하는 표현의 디자인을 선호한다. 각 유형은 핵심공통속성을 가지고 있는데 ‘메타 스타일’ 유형과 ‘키덜트 스타일’ 유형은 취향의 관점에서, ‘보테 스타일’ 유형과 ‘줌마 스타일’ 유형은 유행의 관점에서, ‘큐레이 스타일’ 유형과 ‘페이크 스타일’ 유형은 표현의 속성에 따라 구분되었다. 이러한 핵심공통속성인 취향, 유행, 표현은 성인 여성들이 일상에서 선호하는 네일 디자인의 요인으로 해석되며 일상 선호 네일 디자인 유형을 구분하는 기준으로 작용하고 있다는 것을 알 수 있다. 셋째, 성인 여성 50명의 응답자 중 네일 미용 서비스 소비자 유형은 ‘코슈머/큐어슈머’ 유형이 54%의 비율로 가장 높았고, ‘몰링 족/프라이빗 족’ 유형이 25%, ‘스페셜 워너비/셀피쉬 걸’ 유형이 21%의 순서로 나타났다. 또 일상에서 선호하는 네일 디자인 유형은 ‘큐레이 스타일/페이크 스타일’ 유형이 38%의 비율로 가장 높았고, ‘보테 스타일/줌마 스타일’ 유형이 31%, ‘메타 스타일/키덜트 스타일’ 유형이 31%의 순서로 나타났다. 이 연구는 주관적 관점에서 네일 미용 서비스를 소비하는 소비자들의 유형과 일상에서 선호하는 네일 디자인의 유형을 세분화함으로써 성인 여성들의 네일 미용 서비스 소비 심리에 의해 일상에서 네일 디자인을 선택하는 변수가 작용하게 되는 특성을 알 수 있었다. 이 연구의 결과는 네일 미용 서비스 산업에서의 소비자들을 유형화할 수 있었다. 이를 통해 체크리스트를 개발해 그들의 유형을 파악하고 디자인을 제안하는 시스템을 개발하는 데 활용함으로써 유형별 고객의 수요에 맞는 서비스를 제공할 수 있을 것이다.
"Beauty services" is a concept of perfection in beauty. This is a personality expression that expresses one self as part of fashion, and it is a mental means of changing ones mood and dream. This is becoming a "service" nature. Nail beauty services have surpassed care management levels such as simple nail care and coloring in the past. This has been extended to a variety of service areas such as refined art, problematic nail correction, and so on. It tailors to consumers who like active and proactive changes. Purchase motives for nail beauty services are more varied than those for other service types. This includes expressive and psychological motives as well as practical motives for simply arranging nails. In order to analyze these psychological motives, understanding the costumer’s mind is needed to discover the factors that make these services attractive and better understand and predict their consumption behavior. In this study, it is assumed that nail beauty services consumers will have different service selection attributes. The purpose of this study is to classify nail beauty services consumers and preference designs by using Q methodology which can objectify human subjective thoughts. First is to define nail beauty services through the literature review and examine the attributes and characteristics of nail beauty services consumers. In addition, the theoretical background of the nail design image classification standard and the research method in the previous study were examined. The second research study was conducted. A total of 50 adult women living in Seoul and the metropolitan area were selected for the study sample (P sample). For the purpose of constructing the sample Q, which was the research stimuli, 20 persons who had experience using literature survey and nail shop from February 21, 2012 to March 12, 2017 were included. Based on the Focus Group Interview, a total of 96 items were constructed related to the items and lifestyle that best represent consumption of nail beauty services, respectively. Also, for the extraction of preferred nail design images, literature review and nail shop ''s most preferred designs were investigated. In addition, a total of 96 nail design images were made through FGI. From April 21, 2017 until May 6, 2017, Q response data were collected from 96 Q samples. The analysis method was Q factor analysis using QUANL program for PC and SPSS 24.0 statistical program. The analyzed data are divided into nail beauty services consumer psychology and two nail design psychology preferred in daily life. This was again classified into six nail beauty services consumption types and six nail design types preferred in daily life. For this type, nail beauty services consumer type and daily favorite design type through an in - depth Q workshop with 16 experts were named. Characteristics of each type and preferred nail design types were analyzed. The results of this study are summarized as follows. First, the psychology of adult women consume nail beauty services is divided into the upper concept ''the tool of self expression'' and the sub concept ''the act to hide''. The type of nail beauty services consumer is divided into three factors. This was subdivided into two factors according to their typicality. It is divided into 6 types of ''Cosumer'', ''Cursumer'', ''Molling type'', ''Private type'', ''Special Wannabe'' and ''Selfish Girl''. The type of ''Cosumer'' is ''I''. ''Cursumer'' type is ''Nail technology'' which is the subject of service. The ''Molling type'' type is psychological satisfaction through bilateral communication. ''Private type'' is psychological satisfaction through unilateral communication. The ''Special Wannabe'' type has a colorful taste. The ''Selfish Girl'' type is a noble consumer. Each type has a core common attribute. The ''Cosumer'' type and the ''Cursumer'' type are distinguished according to the service perspective. The ''Molling type'' and ''Private type'' types are distinguished by the viewpoint of psychological satisfaction. The types of ''Special Wannabe'' and ''Selfish Girl'' were classified according to their taste attributes. These core common attributes of service, psychological satisfaction, and taste are interpreted as a factor consuming nail beauty services of adult women. It can be seen that this serves as a criterion for distinguishing nail service consumer types. Second, the psychology that adult women choose nail design in daily life is classified as ''self - satisfaction type'' which is the upper concept and ''self - fascism type'' which is the sub - concept. The type of nail design preferred in daily life is divided into three factors, each of which is subdivided into two factors according to the typicality. It is divided into six types of ''Meta style'', ''Kidult style'', ''Bothe style'', ''Jumma style'', ''Cura style'' and ''Fake style''. The ''Meta style'' type seems to be ordinary, but has a unique style of taste that is a point. The ''Kidult style'' type is a taste that stimulates concentricity by being attracted to childhood sensibility. The ''Bothe style'' type prefers fashionable and sophisticated designs. The ''Jumma style'' type is overly oversized and over-designed regardless of fashion. The ''Cura style'' type expresses itself in a fashionable design at an affordable price. The ''Fake style'' type favors the design of expressions that show off. Each type has a core common attribute. The ''Meta style'' type and the ''Kidult style'' type are distinguished from the viewpoint of taste. The ''Bothe style'' type and the ''Jumma style'' type are distinguished from the fashion perspective. The ''Cura style'' type and the ''fake style'' type were separated by the attribute of the expression. These core common attributes, taste, fashion, and expression are interpreted as factors of nail design that adult women prefer in daily life. It can be seen that this serves as a criterion for distinguishing the type of daily favorite nail design.
Third, among the 50 respondents, nail beauty services consumer type was highest in ''Cosumer / Cursumer'' type with 54%. 25% for ''Molling / Private'' type, and 21% for ''Selfish Girl'' type. In addition, the type of nail design preferred in daily life was ''Cura style / Fake style'' with 38%. ''Bothe style / Jumma style'' type showed 31% and ''Meta style / Kidult style'' type showed 31%. This study subdivides the type of consumers who consume nail beauty services from the subjective perspective and the type of nail design they prefer in their daily life. Through this study, it was found that the variables of selecting the nail design in daily life were influenced by the consumer psychology of nail beauty services. The results of this study were able to typify consumers in the nail beauty services industry. This can be used to develop a checklist to identify their type and to develop a system that suggests a design. Through this, we will be able to provide services tailored to the needs of each type of customer.
목차
국문 요약 ⅶI . 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구내용 및 범위 5II . 이론적 배경 81. Q 방법론 81) Q 방법론의 개념 82) Q 방법론의 연구절차 113) Q 방법론을 활용한 선행연구 152. 소비자 유형 191) 소비자 유형의 이해 192) 소비자 유형 분류 선행연구 223. 네일 미용 서비스 산업 241) 네일 미용 서비스 정의 242) 네일 미용 서비스 산업 현황 274. 네일 미용 서비스 디자인 분류 351) 디자인 요소에 의한 분류 352) 재료 요소에 의한 분류 403) 표현 기법에 의한 분류 41Ⅲ. 연구 방법 451. 네일 미용 서비스 소비자 유형화를 위한 Q 방법론 452. 연구절차 471) 진술문의 수집(Q-sampling) 472) P 표본의 선정(P-sample) 513) Q 분류(Q-sorting)를 통한 반응 수집 514) Q 표본 자료의 분석 및 분류 555) Q 워크숍을 통한 유형별 분석 56Ⅳ. 연구 결과 571. Q 유형의 구조 572. 네일 미용 서비스 소비자 유형 661) 네일 미용 서비스 소비 심리 662) 네일 미용 서비스 소비자 유형 693) 네일 미용 서비스 소비자 유형별 공통 속성 823. 일상에서 선호하는 네일 디자인 841) 일상에서 선호하는 네일 디자인 선택 심리 842) 일상에서 선호하는 네일 디자인 유형 883) 일상에서 선호하는 네일 디자인 유형별 공통 속성 100Ⅴ. 종합논의 102Ⅵ. 결론 및 제언 107참 고 문 헌 112부 록 121ABSTRACT 135감사의 글