본 연구의 목적은 외국인 유학생의 성격강점이 대학생활 적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 탐색하고, 대학생활 적응에 영향을 미치는 성격과 환경요인 간의 관계를 규명하는 데 있다. 아울러 성격강점과 대학생활 적응의 관계에서 문화적응스트레스의 매개효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석 및 Sobel 검정을 통해 이를 검증하였다. 본 연구는 G시와 N시에 위치한 대학교에 소속된 외국인 유학생을 263명을 대상으로 하였고, 이들의 성격강점을 알아보기 위해 김주혜(2013)가 타당화한 성격강점 척도, 문화적응스트레스의 정도를 평가하기 위해 김향화(2013)가 타당화한 문화적응스트레스 척도, 대학생활 적응을 알아보기 위해 현진원(1992)이 타당화한 대학생활 적응 척도를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학년에 따른 대학생활 적응의 차이는 유의미하게 나타났다. 학부생 집단에 비해 교환학생 집단이 대학생활에 더 잘 적응하는 것으로 나타났다. 국적에 따른 문화적응스트레스와 대학생활 적응의 차이도 유의미한 결과를 보였는데, 말레이시아 학생들의 문화적응스트레스가 가장 높았고, 중국 학생들이 가장 낮았다. 대학생활 적응은 우즈베키스탄 학생이 가장 적응을 잘하는 것으로 나타났으며, 베트남 학생들이 적응에 어려움을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 성격강점, 문화적응스트레스, 대학생활 적응간의 상관은 통계적으로 유의했다. 성격강점은 문화적응스트레스에는 부적상관을, 대학생활 적응에는 정적상관을 보였다. 성격강점이 높을수록 문화적응스트레스는 낮았고, 대학생활 적응은 높았다. 셋째, 성격강점과 대학생활 적응 관계에서 문화적응스트레스는 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 성격강점을 가지고 있어도 문화적응스트레스가 높으면 대학생활 적응에 어려움을 느낀다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 문화적응스트레스가 성격강점과 대학생활적응의 관계에서 매개효과를 나타낸다는 사실을 검증했다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 연구가 상대적으로 적은 외국인의 성격강점에 대한 연구를 제시하고, 문화적응스트레스를 낮추는 프로그램 개발의 필요성을 강조했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 특정 지역의 외국인 유학생들을 대상으로 각 나라별 표본수가 비슷하지 않아 일반화에 어려움이 있다. 둘째, 설문지를 이용한 조사이기 때문에 심층적인 연구가 어려운 양적연구의 한계가 있다. 따라서 후속연구에서는 외국인 유학생의 각 지역별, 국가별로 비슷한 표본수를 고려하여 연구를 실시해야 하며, 문화적응스트레스 외에도 다양한 변인들을 제시하고 경로과정을 밝혀야한다. 또한 양적연구보다 심층적인 질적 연구가 필요하다.
The purposed of this research was to examine the mediating effects of cultural adaptation stress on the relationship of university life adjustment the personality strengths of international students in Korea and being relationship of personality and environmental factors that affect adaptation on university life. In addition, In order to examined the mediating effects of acculturation stress and tasting it by hierarchical regression analysis and Sobel test. The subjects of this research were 263 International students belong to universities in G and N city. In order to understand personality strength, Juhea Kim(2013) used personality strength scale validated. In order to evaluate the degree of acculturation stress, using the acculturation stress scale validated by Hyanghwa Kim(2013). So as to measure validated acculturation stress and university life adjustment, using the scale by Jinwon Hyun(1992). The results of this research were as follows. First, Differences on university life adjustment by grade were significant. The exchange student group was found to be better university life adjustment than an undergraduate group. Differences in acculturation stress and university life adjustment according to nationality also were significant results and the Malaysian students had the highest acculturation stress but Chinese students were the lowest. Uzbekistan students were the most adaptable on university life adjustment. On the other hand, Vietnamese students were difficulty on adapting. Second, The correlation among the character strengths, acculturation stress and university life adjustment was statistically significant. The character strengths were negative correlation with acculturation stress and positive correlation with university life adjustment. The higher the character strengths, the lower the acculturation stress and the higher the university life adjustment. Third, acculturation stress had a partial mediating effect on the character strengths and university life adjustment. Even if the international students in Korea had the character strengths, if the stress of acculturation stress was high, they had difficulties on university life adjustment. The meaning of this research is as follows. First, It was meaningful that the acculturation stress had a mediating effect on the relationship between the character strengths and university life adjustment was important. Second, This research suggested a study on the character strengths of International students in Korea with a relatively few subject. It was important to emphasize the need to develop a program that lowers acculturation stress. The limitations of this research were as follows. First, This research had difficulty in generalization because the sample number of International students in Korea of a certain region was not similar to each country. Second, There was a limitation of quantitative research which was difficult to conduct in-depth study because it was a survey using a questionnaire. Therefore, in the follow-up study, it was necessary to study the similar sample numbers for each region and country of international students in Korea and In addition to acculturation stress, various variables should be presented and the path process revealed. In addition, more in-depth qualitative research is needed than quantitative research.