본 연구에서는 부모의 역할만족도가 유아의 정서조절능력과 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 본 연구의 연구문제를 다음과 같이 설정하였다.
1. 유아의 정서조절능력 및 사회성 발달과 어머니의 역할만족도 간에 상관관계가 있는가? 2. 유아의 정서조절 능력 및 사회성 발달과 아버지의 역할만족도 간에 상관관계가 있는가? 3. 어머니의 역할만족도는 유아의 정서조절 능력과 사회성 발달에 영향을 미치는가? 4. 아버지의 역할만족도는 유아의 정서조절 능력과 사회성 발달에 영향을 미치는가?
연구대상은 경기도 I시에 소재한 유치원 3곳과 어린이집 3곳의 만 3, 4, 5세 유아의 어머니 180명, 아버지 180명, 담임교사 18명이었다. 연구대상으로부터 수집한 설문지를 본 연구의 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 23 프로그램을 사용하여 다음과 같이 자료를 분석하였다. 첫째, 조사대상자의 특성을 살펴보기 위해 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하여 빈도 및 퍼센트를 산출하였다. 둘째, 각 요인이 조사도구로써 일관성을 바탕으로 신뢰할 수 있는지 살펴보기 위해 문항내적일치도 Cronbach‘s 계수를 산출하였다. 셋째, 요인 간의 상관관계를 알아보기 위해 피어슨 상관계수(Pearson''s Correlation Analysis)를 이용하여 살펴보았다. 넷째, 부모역할만족도 각각의 하위요인이 정서조절능력 및 사회성 발달 능력에 미치는 영향을 보기 위해 다중선형회귀분석(Multiple Linear Regression)을 실시하였다.
본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 역할만족도는 하위 요인 중 부모역할 갈등, 부모-자녀관계가 유아의 정서조절력과 상관이 있었고, 유아의 사회성 발달은 부모역할 갈등, 자녀의 지지 에서만 유의미한 관계가 있었다. 이는 부모가 역할을 수행하는데 자녀를 잘 도와주고 부모역할 갈등을 적게 느꼈을 때 유아의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다. 또한 부모로서 역할을 수행하는데 있어 긴장이나 부담감, 스트레스, 부모역할 갈등을 적게 느끼고 부모- 자녀관계가 좋을수록 자녀도 정서를 잘 조절하여 정서조절능력이 향상되고 유아의 사회성 발달에도 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.
둘째. 아버지 역할만족도는 하위 영역 중 일반적 만족도, 부모-자녀관계, 배우자의 지지, 부모역할 갈등, 자녀의 지지에서 모두 유의한 관계가 없는 것으로 나타났다. 이는 아버지가 자녀를 양육하는데 참여와 경험이 적어서 질문지에 응답할 구체적인 기준이 없을 가능성과 자녀 양육의 실제적인 역할 수행 정도가 낮아 평가를 낮게 나타냈던 것으로 볼 수 있다. 그러므로 유아교육기관에서는 아버지가 실제적으로 가정에서 자녀를 양육하는데 참여할 수 있도록 안내하고, 아버지의 역할과 역할의 중요성을 이해하는데 도움을 줄 수 있도록 아버지들을 대상으로 하는 부모교육과 참여수업 등 다양한 프로그램을 개발하는 것이 필요하겠다.
셋째, 어머니의 역할만족도가 유아의 정서조절능력과 사회성 발달에 미치는 영향 알아본 결과, 부모역할 갈등이 유아의 정서조절능력과 사회성 발달에 가장 큰 영향을 미쳤고, 다른 변인들은 영향이 없는 것으로 나타났다. 본 연구에서 부모역할 갈등이 증가할수록 유아의 정서조절능력과 사회성 발달이 증가하는 것으로 나타난 결과는 여러 선행연구와 상반된 결과이다. 이는 부모역할 만족감에 대한 설문지를 어머니가 응답한 반면 유아의 정서조절능력과 사회성 발달에 관한 설문지는 교사가 응답하여 가정과 기관에서 유아를 서로 다르게 평가한 요인으로 분석된다. 즉 기관에서는 유아의 정서조절능력이나 사회성 발달에 문제가 없는 것으로 판단하고 있으나 부모는 가정에서 유아를 양육하는데 많은 스트레스와 부담을 느껴 부적인 영향으로 나타났다고 여겨진다.
넷째, 아버지의 역할만족도는 유아의 정서조절능력 및 사회성 발달에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 일반적으로 아버지가 자녀를 양육하는데 대한 관심이 많을수록 자녀의 사회성 발달이 긍정적인 방향으로 발달한다. 그러나 본 연구에서 참여한 아버지의 대부분이 전일제 취업으로 자녀와 상호작용 하는 시간이 적어 유아의 정서조절 능력과 사회성 발달에 영향이 없는 것으로 나타났을 가능성이 높다고 할 수 있다. 이러한 본 연구결과로 미루어 볼 때, 아버지가 짧은 시간이라도 질 높은 관계로 시간을 보내면서 자녀에 대해 이해하는 폭을 넓히고 자녀와 유대감을 형성한다면 자녀의 정서조절능력과 사회성 발달에 도움이 될 것으로 기대한다. 또한 아버지의 양육참여로 만족감이 높아지면 좋은 부부관계로 이어져 자녀를 잘 돌볼 수 있는 지원체계가 갖추어질 뿐만 아니라 자신과 가족 모두에게 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of parental role satisfaction on children''s emotional regulation ability and social development. The research questions of this study were set as follows.
1. Is there a correlation between child''s emotional control ability and social development and mother''s role satisfaction? 2. Is there a correlation between child''s emotional control ability and social development and father''s role satisfaction? 3. Does the role satisfaction of mother affect the child’s emotional control ability and social development? 4. Does the role satisfaction of father affect the child’s emotional control ability and social development?
The subjects of this study were 180 mothers, 180 fathers, and 18 homeroom teachers of 3, 4, and 5 years old children in 3 kindergartens and 3 daycare centers in Gyeonggi-do. The questionnaires collected from the research subjects were used to analysis this study. The data was analyzed by the IBM SPSS Statistics 23 program. First, Frequency and Percentage were calculated by frequency analysis to examine the characteristics of subjects. Second, Cronbach''s coefficients were calculated to test whether each factor was reliable based on coherence as a survey tool. Third, Pearson''s correlation analysis was used to examine the correlation between factors. Fourth, Multiple Linear Regression was conducted to examine the effect of sub - factors on parental role satisfaction on emotional and social developmental competencies.
The main results of this study are as follows. First, mother role satisfaction was positively correlated with parental role conflict, parent - child relationship and child ''s emotional control ability. Also, social development of child was correlated with parental role conflict and child’s support. There is positive effects on child’s social development when parents feel less parental role conflict, and help their child as performing parent’s role. In addition, when parents feel less tension, burden, stress, and parental conflict as parents, and when they have better relationships between parents and child, their children could control their emotions. So, it could improve children’s emotional control abilities and affect positively on social development.
Second, there is no significant relationships between father ''s role satisfaction and general satisfaction, parent - child relationship, spouse support, parental role conflict, and child support. This suggests that the father has low participation and experience in nurturing his children, so the possibility that there is no specific criteria for responding to the questionnaire and the actual role of child rearing are low. Therefore, children education institutions should provide diverse programs, such as parent education and participation classes for fathers, to help fathers actually participate in raising children at home and to help them understand the importance of their roles and father’s roles. Third, the results of the effects of mother ''s role satisfaction on children'' s emotional control ability and social development showed that parental role conflict had the greatest influence on children ''s emotional control ability and social development, and other variables had no influence at all. The results of this study, the children ''s emotional control ability and social development are increased as the parent role conflict increases, are opposite to many former studies. It is analyzed that between institutions and parents evaluate children differently because the questionnaires about the emotional control ability and social development of children were answered by their teacher, but the questionnaires about parental role satisfaction were answered by their mother. In other words, the institution judges that there is no problem in the emotional control ability or social development of the children, but because the parent has many stress and burden to nurture their children at home, parents were negatively affected.
Fourth, the role satisfaction of father did not affect the emotional control ability and the social development of children. Generally, the more father is interested in raising children, the more social development of children develops positively. However, most of the fathers participated in this study are less likely to interact with their children because of full-time employment, so it is likely to have no effect on the emotional control and social development of infants. The results of this study suggest that if father spends time in a high quality relationship for a short time to broaden his understanding of his children and to form a bond with his children, it helps children’s emotional control and social development improve. Also, as the satisfaction of father''s parenting increases, it will lead to a good marital relationship, so it will provide a support system to take good care of children and will have positive effects on both themselves and their families.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 부모 역할만족도 81) 부모 역할만족도의 개념 82) 부모 역할만족도에 미치는 영향 103) 부모 역할만족도와 자녀와의 관계 122. 유아의 정서조절능력 151) 정서조절의 개념 152) 정서조절능력의 구성요소 173) 유아의 정서조절능력과 부모의 역할 183. 유아의 사회성 발달 211) 사회성의 개념 212) 사회성 발달에 영향을 미치는 요인 223) 유아의 사회성 발달의 하위요인 25Ⅲ. 연구방법 271. 연구대상 272. 연구도구 283. 연구절차 334. 자료분석 35Ⅳ. 연구결과 및 해석 361. 유아의 정서조절능력 및 사회성 발달과 어머니 역할만족도 간의 상관관계 362. 유아의 정서조절능력 및 사회성 발달과 아버지 역할만족도 간의 상관관계 363. 어머니 역할만족도가 유아의 정서조절능력과 사회성 발달에 미치는 영향 371) 어머니 역할만족도가 유아의 정서조절능력에 미치는 영향 372) 어머니 역할만족도가 유아의 사회성 발달에 미치는 영향 384. 아버지 역할만족도가 유아의 정서조절능력과 사회성 발달에 미치는 영향 391) 아버지 역할만족도가 유아의 정서조절능력에 미치는 영향 392) 아버지 역할만족도가 유아의 사회성 발달에 미치는 영향 40Ⅴ. 논의 및 결론 421. 요약 및 논의 422. 결론 및 제언 45참고문헌 49부 록 56ABSTRACT 70