1970년대부터 추진된 국토개발정책으로 대한민국의 도시개발은 비약적으로 발전하였다. 또 세종도시, 혁신도시, 기업도시, 경제자유구역개발, 산업단지 등 다양한 도시개발을 진행하였고, 도시개발 계획, 설계, 시공, 분양 등 전 분야에 풍부한 경험과 노하우를 축척하여 왔다. 그러나 국내 도시개발 시장은 사업시행자가 다양화 되어 경쟁이 치열해질 뿐만 아니라 도시개발 시장은 포화상태가 되었다. 이에 반해 해외 도시개발 시장은 자원부국 및 개발도상국을 중심으로 경우 신도시 개발 사업과 같은 투자개발형 사업의 수요가 증가하고 있어 해외 도시개발 시장은 블루오션으로 주목받고 있다. 하지만 국내 기업들은 해외 도시개발 시장 진출에 있어서 뜨거운 관심과 기대에도 불구하고 특별한 대책이나 성과를 보이지 못하고 있다.
본 논문은 기업의 해외 도시개발 시장에 진출하기 위한 전략을 찾아내고 성공적인 프로젝트 수행을 위하여 다음과 같이 연구를 진행하였다. 먼저 기존 연구 및 관련 문헌으로부터 해외 건설시장 및 해외 도시개발 시장진출에 관한 연구 동향과 해외 건설시장 및 해외 도시개발 시장의 움직임을 살피고 기수행한 해외 도시개발 사업의 사례를 분석하였다. 또한 해외 도시개발에 대한 전문지식과 경험을 가진 전문가들과 Focus Group Interview(FGI)와 기존 문헌 고찰을 통해서 해외 도시개발 시장진출 시 고려 요소를 도출 하였다. 또한 이를 바탕으로 해외건설 업무경력이 있는 회사 및 학계 등을 대상으로 설문조사를 실시하여 해외시장 진술시 고려요소의 중요도와 각각에 대한 해외도시개발 시장 진출 수준 및 역량을 측정하였다. 설문결과로 중요도성과분석(Importance Performance Analysis : IPA)과 내용분석(Content Analysis : CA)을 실시하고 이를 바탕으로 해외 도시개발 시장진출의 SWOT 분석을 수행하였으며, 최종적으로 기업의 해외 도시개발 시장진출을 위한 전략을 도출하였다.
해외 도시개발 사업의 진출을 위한 조직 및 전문 인력 구성과 풍부한 사업 경험을 바탕으로 사업관리능력의 지속적인 능력향상, 해외 도시개발 시장 진출을 위한 환경 조성 제시하였다. 결론으로는 선진기업과 경쟁에서 우위를 확보 할 수 있는 풍부한 사업 경험을 바탕으로 사업기획능력 등의 발전, 해외사업 조직 및 전문 인력 강화, 금융조달 및 재무관리 능력 확보, 리스크 관리 기법 배양, 한국형 도시개발 상품개발 등의 방안을 개발하고 발전시켜 경쟁력을 확보하고, 민간기업, 공기업, 현지정부 및 현지 기업과의 협력을 통한 진출 방안을 통해서 리스크를 줄이는 방안을 도출 하였다. 또한 주관적인 생각은 언어능력이 동반된 해외사업 전문 인력의 부족과 기업의 보수적인 조직 체계가 해외시장 진출 비활성 문제이며 최우선으로 개선되어야 할 문제로 생각한다.
본 연구는 해외 도시개발 시장진출에 관한 연구가 미미한 상황에서 해외 진출을 고려하고 하고 있는 도시개발 분야의 전문가들에게 해외 시장진출 방안을 제시하여 진출을 활성화 하는데 기여할 것으로 기대된다.
Urbanization in Republic of Korea has been developed dramatically as a result in promotion of Regional development policy since 1970. In addition, the country had applied various policies on urban development such as Sejong City, Innovative City, Industrialized City, Free Economic Zone Developments and Industrial Complex, and had accumulated abundant experience and know-how in all of sectors including urban development planning, design and construction. But due to diversification of the business operators in the field, the domestic market of urbanization has not only become competitive but also saturated. On the other hand, overseas urban development markets get a lot of attention as a Blue Ocean since the demand of investment development type of projects like a new city development project has been increased much mainly in the resource-rich countries and the developing countries. However, in spite of eager attention and anticipation for entering into the overseas urban development markets, there is no any special action and achievement yet. In this paper, the following researches have been conducted for identifying strategies to enter into the overseas urban development markets and implementing successful projects. In advance, the research trends on inroads into the overseas construction and urban development markets as well as movement of the overseas urban development markets have been investigated based on the existing research papers and regarding literatures, and case studies on overseas urban development projects, which had already implemented, have been carried out. Subsequently, the factors that should be considered when enter into the overseas urban development markets have been concluded through Focus Group Interview (FGI) with experts, who are equipped with professional knowledge and experiences on overseas urban development, and consideration of existing literatures. Then based on it, a survey was conducted in the context of outsider such as companies and academic communities that have experiences in overseas construction projects, as well as importance of the factors that are considered for the entrance into the urban market, and the market entry levels and capabilities for each of them were measured. Importance Performance Analysis (IPA) and Content Analysis (CA) were utilized for the result of the survey, and SWOT analysis was undertaken on the entrance into the overseas urban development market based on the analysis. As a result of those, a strategy for inroads into the overseas urban development market have been drawn out.
Sustainable capacity building of project management and creation of environment for advancement into the overseas urban development markets have been proposed based on organizational structure and specialized human resources including abundant experiences on such kind of projects. In conclusion, it has been proposed to reduce risks through securing competitiveness by building and developing plans such as developing project management skills, strengthening overseas project management structure and manpower, securing financial raising and finance management skills, establishing risk management techniques, and developing Korean type of urban development methods based on abundant project experience that can lead superiority in competition with developed companies, and cooperation with private and public companies, local governments and enterprises. In addition, I think that the subjective matter which leads to inactivity inroads into the overseas market is lack of overseas project management specialists and their foreign language abilities, as well as conservative organizational structure, thus those should be improved at the first hand.
Existing researches have mainly focused on general inroads into the overseas construction markets. Therefore, this paper is expected to contribute to the revitalization of the inroads by proposing methods of advancement into the overseas markets to experts in the field of urban development, who are planning to inroad into the overseas where is insufficient research conducted on the inroads to overseas urban development markets.