본 연구는 소비자의 윤리적 소비동기에 따라 윤리적 제품을 구매의도와 구매행동까지에 영향을 파악하기 위하여 Ajzen(1985)의 계획적 행동이론을 사용하여 윤리적 구매의도에 대한 윤리적 구매태도, 주관적 규범과 지각된 행동통제의 영향에 따라서 소비자의 소비행동을 어떤 영향을 주는지 검증하였다. 이를 위해 윤리적 제품을 구매경험이 있는 430명의 중국 성인소비자를 대상으로 온라인 설문조사를 수행하고 구조방정식모형 분석을 사용하였다. 윤리적 소비는 1990년대부터 나타난 개념으로, 초기에는 공정한 상거래 차원이다. 2000년대에 들어오면서 동시대 인류 및 후대, 환경과 사회, 공정무역, 동물복지 등을 고려하는 소비로 확장되었다(Clark & Unterberger, 2007; 강이주, 박미혜, 2009; 홍은실, 신효연, 2011; 천경희, 2011). 윤리적 소비는 전 세계적으로 중요한 소비 트렌드가 되고 있지만 윤리적 상품에 관한 소비행동과 관련된 연구는 제한적으로 이루어졌다. 또한 기존의 제품에 비해 윤리적 제품의 가격은 높은 편이고 제한된 유통경로로 인해서 쇼핑에 불편함이 존재하지만 오늘날 윤리적 제품의 판매량이 증가하고 있는 추세를 보면 소비자들은 어떤 요인 때문에 윤리적 소비를 하게 되는지에 대한 깊은 통찰을 얻기 위해서는 윤리적 소비와 관련된 동기를 파악하는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 윤리적 소비동기에 대해 소비자들의 소비행동원인을 밝히고 윤리적 제품에 대해 소비자의 구매의도와 소비행동을 파악하고, 계획적 행동이론을 적용하여 윤리적 제품에 대한 구매태도와 주관적 규범 및 지각된 행동통제가 구매의도와 소비행동에 미치는 영향력을 파악하고자 한다. 그러나 현재 선진 국가에서는 윤리적 소비를 많이 늘어나지만 개발도상국가가 윤리적 소비의식이 높지 않다. 예를 들어 중국소비자가 착한소비를 하고 있지만 윤리적 소비의식이 높다고 보기는 어렵다. 그러므로 본 연구는 중국 성인소비자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 목적은 크게 3가지로 요약할 수 있다. 첫째, 소비자들이 윤리적 소비동기가 계획적 행동이론(태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제)의 구성요인에 영향을 주는지를 조사한다. 둘째, 계획적 행동이론의 구성요인들이 윤리적 구매의도에 영향을 주는지 알아본다. 셋째, 소비자들의 윤리적 구매의도가 실제로 윤리적 소비행동에 긍정적인 영향을 주는지 발견하고자 한다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 윤리적 소비동기가 구매태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 윤리적 소비동기가 주관적 규범에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 윤리적 소비동기가 지각된 행동통제에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 윤리적 소비태도는 윤리적 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고 윤리적 소비의 주관적 규범은 윤리적 구매의도에 유의한 정의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 윤리적 소비의 지각된 행도통제는 윤리적 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 윤리적 구매의도가 윤리적 소비행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study aims to determine the causes of consumer behavior in relation to ethical consumption motivation. For this purpose, the researcher applies the Theory of Planned Behavior and identify consumers'' purchase intention and consumption behavior concerning ethical products. The study seeks to understand the impact of purchase attitudes and subjective norm and perceived behavioral controls related to ethical products on purchase intent and consumption behavior. The study conducted an online survey on 430 Chinese adult consumers who had experience of purchasing ethical products and used a structural equation model analysis. The purpose of this study can be summarized into three major points. First, it attempts to verify whether consumers’ motives for ethical consumption affect major components of planned behavior theory (attitudes, subjective norms, and perceived behavioral controls). Second, th study examines whether the factors of planned behavior theory influence ethical purchase intention. Third, the study aims to find out whether consumers'' ethical purchase intention has a positive effect on ethical consumption behavior. Ethical consumption is a concept that began in the 1990s and is initially on a fair commercial level. Entering the society in the 2000s, consumption was expanded to take into account contemporary human and future generations, environment and society, fair trade, and animal welfare. Ethical spending is becoming an important spending trend around the world, but limited research has been done on consumer behavior regarding ethical products. In addition, the price of ethical products is higher than that of existing products, and there is an inconvenience in shopping due to limited distribution channels. However, the trend of increasing sales of ethical products today shows that consumers are deeply concerned about what factors lead to ethical consumption In order to gain insight, it is necessary to grasp motives related to ethical consumption. So the results of the survey are as follows. First, ethical consumption motivations were found to have a significant effect on purchasing attitudes, and ethical consumption motivations have a significant effect on subjective norms. It also showed that the motivation for ethical consumption has a significant impact on perceived behavior control. Second, ethical consumption attitudes have been shown to have a significant effect on ethical purchase intentions, and subjective norms of ethical consumption do not affect ethical purchase intent. And the perceived direction of ethical consumption has been found to have a significant impact on ethical purchase intent. Third, ethical purchase intention has a significant positive effect on ethical consumption behavior.