최근 국내 웹툰 산업이 발달하는 과정 속에 IP에 대한 투자증가와 함께 성공 및 실패 사례가 늘고 있다. 이에 본 연구는 사례분석과 더불어 그 과정에서 실패를 줄이기 위한 영상화의 어려움과 개선방안에 대해 분석하였다. 이론적 배경으로는 두 가지 관점에서 살펴보았다. 첫째, 웹툰 산업과 발달 측면에서 국내 웹툰이 2000년대 초부터 지금까지 3세대에 걸쳐 발달해왔으며, 웹툰의 일반적인 스토리텔링 구조가 스낵 컬처에 걸맞게 기존 장편 서사와는 다른 분절화, 파편화 특징을 띄고 있으며 현재는 확장형, 리부트 구조를 띄고 있음을 확인하였다. 둘째, 웹툰 매체변환은 기존 OSMU 전략이 아닌 웹툰의 제작단계에서부터 다양한 매체와 확장된 세계관을 고려하는 트랜스미디어 전략으로 변화되고 있음을 확인하였고, 이러한 매체변환이 성공적으로 나타난 작품 <신과 함께>, <김비서가 왜 그럴까>, <통>&<독고>를 분석하여 매체별 차이점과 성공요인을 살펴보았다. 본 연구는 사례분석과 함께 웹툰 영상화의 실질적인 문제점 및 대안, 연구의 전문성 등을 담보하기 위해 총 22명의 작가, 연출가, PD, 투자자 등 현장 전문가들을 대상으로 인터뷰를 시행하였다. 또한 인터뷰 의견들의 신뢰도를 높이고 우선순위 평가를 하기 위하여 또 다른 실무 전문가군 및 관련 종사자 30명을 대상으로 중요도 조사를 추가로 진행하였다. 인터뷰 영역은 국내 웹툰 산업의 현황 및 전망(질문 2개), 영상화 제작 단계(질문 3개), 영상화 투자 및 지원 단계(질문 3개), 영상화의 어려움(질문 4개), 제작방식 및 체계 개선(질문 4개) 등 크게 네 개 영역으로 나뉘었으며 총 16개의 질문에 대해 답변을 받았다. 전문가들은 국내 웹툰산업 현황 및 전망과 관련하여 규모가 과거에 비해 크게 확대되었고 단기적으로는 지속 성장할 것이라고 보았다. 다만, 중국 물량공세와 일본의 질적 우수 작품과의 경쟁 속에 한정된 내수시장에 안주해서는 안 된다는데 견해를 모았다. 다음으로 영상화와 관련된 가장 큰 어려움은 낮은 협업성이라는데 모두 공감하였으나, 협업의 이상적인 체계는 실무자마다 다르게 보고 있었다. 낮은 협업성은 크게 전문 인력의 부족과 의사소통의 부족이라는 두 가지 관점으로 원인이 분류되었으며 이를 개선하기 위해서는 해당 매체의 전문성을 확보한 전문가를 양성해야 하는 것으로 나타났다. 이들을 통해 서로 다른 분야 간 원활한 의사소통과 조율을 도와 협업을 증진할 수 있을 것으로 보이기 때문이다. 이러한 전문가는 전문 각색 작가, 전문 IP PD, 콘텐츠 전문 투자 중계자 등 크게 세 가지 영역에서의 양성이 필요할 것을 보인다. 다만 민간에서는 이들의 양성에 한계가 있어 한국콘텐츠진흥원 등 공공기관에서 기존 창작자 지원 외에 수혜자를 확대하여 프로그램을 개편하고, 민간기업과 실제 프로젝트 형태로 협업하여 실무자를 키우는 방식으로 프로그램이 신규 개설될 필요가 있다.
The recent development process of the webtoon industry in South Korea has witnessed a growing number of success and failure along with increasing investments in IP. This study, thus, set out to analyze these cases, difficulties and improvement measures for imaging to reduce failures in the process. Two perspectives were taken to build a theoretical background: first, the national webtoon industry has developed through three generations from the early 2000s to today. The general storytelling structure of webtoons is characterized by segmentation and fragmentation fit for snack culture, unlike the old feature narratives, and currently takes an extended reboot approach. Secondly, there is a shift happening in the media conversion of webtoons from the old OSMU strategy to the trans-media strategy that takes into consideration various media and expanded world views from the production stage. Success cases of this media conversion were analyzed including Along with the Gods, What''s Wrong with Secretary Kim, Tong and Dokgo to identify differences and success factors among the media. To find practical problems with the imaging of webtoons, propose their alternatives, and secure the professionalism of research along with case analysis, the study conducted an interview with a total of 22 field experts including writers, directors, producers, and investors. In addition, an importance survey was carried out with 30 practical experts and related practitioners to increase the reliability of interview responses and assess priorities. There were a total of four major interview areas including the current state and prospect of the webtoon industry in the nation (two questions), stages of imaging production (three questions), investment and support for imaging (three questions), difficulties with imaging (four questions), and improvement of production methods and systems (four questions). Responses were collected from a total of 16 questions. The experts talked about the current state and prospect of the webtoon industry in the nation and said that it made a huge expansion in size from the past and would continue to grow in the short run. Their opinions, however, converged in that the webtoon industry should not settle down in the limited domestic market, facing quantity-based attacks from China and competition against Japanese work of excellent quality. All agreed that the biggest difficulty with imaging was a low level of collaboration, but they had different ideas about an ideal collaboration system. A low level of collaboration was mainly attributed to a shortage of professionals and lack of communication. The respondents said that experts armed with professionalism should be cultivated for each medium to improve it since they were expected to assist smooth communication and coordination between different fields and thus promote collaboration among them. There should be an effort to bring up such experts in three major areas including professional adaptation writers, professional IP producers, and investment agencies specialized in content. Their cultivation will be restricted in the private sector, which raises a need for public institutions, including the Korea Creative Content Agency, to expand the scope of beneficiaries, reorganize old programs, and develop new programs in ways of working together with private enterprises in the project form and bringing up practitioners in addition to the old support for creators.
제1장 서 론 .....................................................................................................................1제1절 연구배경 및 목적 ............................................................................................1제2절 연구필요성 및 방법 ........................................................................................3제2장 웹툰 매체변화의 현황 ...................................................................5제1절 국내 웹툰산업의 현황 및 특징......................................................................5제2절 세대별 발달 .....................................................................................................9제3절 스토리텔링 구조 ............................................................................................12제4절 OSMU, 트랜스미디어 개념 및 특징..........................................................16제3장 전문가그룹인터뷰(FGI) ..............................................................23제1절 인터뷰 방식......................................................................................................23제2절 국내 웹툰산업의 현황 및 전망...................................................................24제3절 영상화 제작 단계............................................................................................29제4절 영상화 투자 및 지원 단계............................................................................34제5절 영상화의 어려움..............................................................................................39제6절 제작방식 및 체계 개선..................................................................................48제4장 웹툰의 영상화에서 이루어지는 협업과정................................55제1절 중요도 평가.......................................................................................................55제2절 영상화 방식의 사례들....................................................................................60제3절 제작 과정...........................................................................................................68제5장 결론....................................................................................................77참고문헌...............................................................................................................................84ABSTRACT.......................................................................................................................87