본 연구는 대산항과 평택·당진항을 비교하여 대한민국의 중소항만들이 차별화된 전력으로 경쟁력을 강화하기 위한 여러 가지 요인들에 대해 중요도를 도출하였다. 화물처리량이 2007년부터 현재까지 13배까지 지속적으로 증가했지만, 부산항, 광양항, 인천항 등에 비해 연구가 희소한 중소항만인 대산항을 평택·당진항과 비교하여 경쟁력을 확보하기 위해 강화해 나가야 할 요인을 제시하였다. AHP 분석기법을 이용하여 항만인프라, 정책, 운영관리, 비용 등 4가지 측면에서 대산항의 발전 및 경쟁력을 높이기 위해 가장 중요한 요인은 무엇이며, 대산항과 경쟁 관계에 있는 평택·당진항을 비교했을 때 세부 요인 중에서 어떤 부분들을 더 개발하고 연구하여 발전시켜나갈 수 있을지에 대한 관점을 제공하였다. 그 결과, 항만인프라, 정책, 운영관리, 비용요인 4가지 대분류에서는 비용요인이, 14가지 세부요인 중에서는 항만인프라요인의 배후지역과의 연결성이 가장 중요한 요인으로 나타났으며, 대산항과 평택·당진항의 세부요인 간 쌍대비교에서는 11가지 요인이 대산항에 경쟁력이 필요한 것으로 제시되었다. 절대적으로 영향력이 있는 요인으로 나타난 비용요인은 정부의 적극적인 개입을 통해 가격 결정 시스템의 체계화 및 인센티브제도의 활성화 방안이 마련되어야 하며, 그 밖에도 내륙의 육로 연결망 및 수송망 개발, 정기항로 개설 등 정부와 지자체간 협력을 통해 배후지역과의 연결성을 강화하고, 이미 구축된 정부의 수출입통관 및 행정 편의성에 대한 제도(AEO, FTA활용시스템 등)를 적극 활용할 수 있도록 하는 등 지역 항만들의 자체적인 서비스의식 개선이 항만의 경쟁력을 강화할 수 있을 것이다.
In this study, the small and medium ports of Korea elicited importance of various factors necessary to find differentiated power by comparing the port of Daesan and Pyeongtaek·Dangjin. The number of cargo handling increased steadily from 2007 to the present 13 times, but the small and medium-sized ports where research is rare compared to those of Busan, Gwangyang and Incheon, were suggested as a factor to be strengthened in order to secure competitiveness. Using the AHP analysis technique, the government provided a view of what are the most important factors to enhance the development and competitiveness of the port in four aspects, including port infrastructure, policy, operation management, and cost, and which of the detailed factors can be developed, researched, and developed when comparing the port with the Pyeongtaek·Dangjin ports in competition with the port. As a result, the cost factors in the four sections, namely port infrastructure, policy, operation management and cost factors, were the most important of the 14 detailed factors, and the link to the back of the port infrastructure was shown to be the most important factor, and 11 factors were suggested to be necessary for the bridge to compete in the competition between the port between the port of Daesan and Pyeongtaek·Dangjin. Cost factors that are absolutely influential should be devised through active intervention by the government to systematize the pricing system and activate the incentive system. In addition, government and local governments should work together to strengthen connectivity to the rear areas, including the development of inland land links and transport networks, and open regular routes, and to utilize the existing government''s export-transfer and convenience systems (AEO, FTA active systems etc.).
목차
제1장 서 론 1제2장 이론적 고찰 3제1절 항만경쟁력의 개념 3제2절 항만경쟁력의 평가요인 4제3절 항만경쟁력 선행연구 검토 5제3장 대상항만의 개요와 운영현황 8제1절 개요 8제2절 운영현황 9제3절 운영실적 9제4장 경쟁력 평가 연구모형 15제1절 계층적 의사결정방법(AHP)의 모형 15제2절 경쟁력의 평가요인도출 17제3절 AHP 방법에 의한 분석결과 18제5장 지역항만시설의 경쟁력 강화 26제1절 항만인프라구축 26제2절 정책지원체계화 29제3절 운영관리활성화 32제4절 비용절감방안 34제6장 결론 및 시사점 37참고문헌 39국문초록 41Abstract 42부록 44