국문초록 본 연구는 호텔기업에서 큰 비중을 차지하며 지식중심의 고부가가치산업으로 각광받고 있는 호텔컨벤션의 지적자본이 지식경영활동이라는 과정을 통해 경영성과로 나타나는 일련의 과정을 분석하고자 전국에 소재하는 4성급이상의 호텔컨벤션 종사원을 대상으로 지적자본이 지식경영활동에 어떠한 영향 관계가 있는지 규명하고, 지식경영활동이 경영성과에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하였다. 이를 통해 호텔컨벤션 종사원들의 지적자본에 대한 영향력에 관한 연구의 이론적 토대를 마련하고, 실무적 관점에서 지적자본을 통한 지식경영활동과, 경영성과를 창출하는 도구로서의 지적자본의 가치를 실제적으로 확인하여, 호텔컨벤션산업계에 시사점을 도출하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 국내·외 서적, 논문, 기타 각종 간행물을 활용하여 호텔컨벤션의 지적자본, 지식경영활동, 경영성과에 대한 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 실증연구로는 조사의 효율성과 객관성을 유지하기 위하여 공간적 범위, 시간적 범위를 임의로 설정하였고, 각 측정변수는 문헌연구를 바탕으로 한 1차 사전조사에서 도출하여 호텔컨벤션의 종사원을 대상으로 설문을 실시하였다. 최종 수집된 459명의 실증적 조사 분석 결과 시사점은 다음과 같다. 먼저 이론적인 시사점으로 지적자본의 각 구성요소와 지식경영활동 간의 관계이다. 첫째, 인적자본은 지식창출과 지식공유에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 지식확산에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 구조적자본은 지식창출과 지식공유에는 영향을 미치지 않고 지식확산에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고객자본은 지식경영활동의 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 조직자본은 지식공유와 지식확산에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 지식창출에는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 정보기술자본도 고객자본과 마찬가지로 지식경영활동의 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지식경영활동과 경영성과 간에는 지식창출은 비재무적 성과에, 공유는 재무적 성과에 그리고 확산은 비재무적 성과와 재무적 성과 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실증 분석 결과 호텔컨벤션의 경영성과 제고를 위해 지적자본과 지식경영활동이 급변하는 경영환경에 유연하게 대응할 수 아주 좋은 도구이며, 이를 통해 효과적으로 기업경쟁력을 제고할 수 있다는 이론적 근거를 제시하였다. 다음은 실무적인 시사점으로 먼저 지적자본과 지식경영활동과의 결과이다. 첫째, 인적자본은 지식경영활동의 지식창출과 지식공유에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 지식확산에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 호텔컨벤션부서의 종사원들은 타 기업에 비해 인적 서비스의 의존도가 매우 높기 때문에 지식을 창출하고 공유하는데 인적자본은 매우 핵심인 자본임을 입증하였다. 둘째, 구조적자본은 지식경영활동의 지식창출과 지식공유에는 유의한 영향을 미치지 않았으나, 지식확산에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객자본은 지식경영활동의 지식창출, 지식공유, 지식확산에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 고객자본이야말로 기업의 수익을 지속적으로 창출해 주는 귀중한 무형자산임을 확인해 준 결과이다. 이는 고객자본이 기업의 가치 실현 증대에 인적자본이나 구조적 자본보다 직접적으로 지식경영활동에 영향을 미친다고 할 수 있다. 넷째, 조직자본은 지식경영활동의 지식공유와 지식확산에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났지만 지식창출에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 정보기술자본은 지식경영활동의 지식창출, 공유, 확산모두에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 정보기술을 다루는 지식관리시스템이 업무도구로 잘 활용되고 있으며, 종사원들 간의 호텔컨벤션 업무진행 및 운영에서 소통을 확대하여 효과적으로 정보기술자본이 공유, 확산되고 있음을 나타내 주는 것이라 할 수 있다.
지식경영활동과 경영성과와의 관계를 분석한 결과, 지식의 창출과 확산은 비재무적 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 종사원들의 내재되어 있는 새로운 지식을 창출하여 확산시키는 역량을 발휘하는 것이 고객의 충성도나 브랜드 충성도 등의 비재무적 성과에 중요한 역할을 하는 것으로 나타남을 알 수 있었다. 한편 지식공유는 비재무적 성과에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 지식을 공유하는 지식경영활동 과정이 고객의 만족도를 향상시키고 불평고객 수를 감소시킨다는 연구와는 상이한 결과이다. 한편 지식창출은 재무적 성과에 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났으며, 공유와 확산은 재무적 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 지식확산이라는 지식경영활동은 비재무적 성과와 재무적 성과에 강력한 유의성을 나타내고 있다. 이러한 결과는 경영성과의 향상을 위해서는 상대적으로 지식확산에 더욱 많은 관심과 투자가 필요함을 단적으로 보여주는 것이다. 이 같은 결과로 호텔컨벤션의 지적자본이 지식경영활동에 영향을 주며, 지식경영활동이 경영성과에 영향을 미친다는 이론적 토대를 마련하였으며, 실무적 관점에서 지적자본에 대한 가치와 지적자본을 통한 지식경영활동이 경영성과적인 측면에서의 실제적으로 지속경영을 위한 초석이 될 경쟁우위 경영환경을 만들 수 있다는 시사점을 도출하였다. 따라서 본 연구는 호텔기업의 최고경영층과 호텔컨벤션의 관리자에게 지적자본과 지식경영활동의 중요성과 필요성을 다시 한 번 인식하게 함으로써 그들의 경영정책에 지적자본을 통한 지식경영의 도입을 각인시키는 실증적인 연구로서의 의미를 갖는다.
The purpose of this study is to analyze the series of process that the intellectual capital of Hotel Convention, which occupies a large portion in hotel companies and is recognized as a knowledge - based high value - added industry, The purpose of this study is to investigate the effect of intellectual capital on the knowledge management activities of hotel conventions. The purpose of this study is to establish the theoretical foundation of the research on the influence of Hotel Convention employees on intellectual capital, to confirm the value of intellectual capital as a tool to create knowledge management activity and management performance through intellectual capital from a practical point of view, The purpose is to draw implications to hotel convention industry. This study has conducted literature research and empirical studies on intellectual capital, knowledge management activities, and management performance of hotel convention using domestic and foreign books, articles and other publications. In the empirical study, the spatial range and the temporal range were arbitrarily set in order to maintain the efficiency and objectivity of the survey, and each measurement variable was derived from the literature study, and the questionnaire was conducted on the hotel convention employees with the derived factors and variables . Theoretical and practical implications of the empirical survey are as follows. First, the theoretical implications are summarized as follows. First, the relationship between each component of intellectual capital and knowledge management activities. First, human capital has a significant effect on knowledge creation and knowledge sharing, but it does not affect knowledge diffusion. Structural capital has been shown to affect knowledge diffusion without affecting knowledge creation and knowledge sharing. Customer capital has a significant effect on all factors of knowledge management activities. Organizational capital has a significant effect on knowledge sharing and knowledge diffusion, but it has an effect on knowledge creation. Finally, information technology capital has a significant effect on all factors of knowledge management activities as well as customer capital. As a result, the intellectual capital of hotel convention workers has a positive effect on knowledge management activities. This suggests that efficient mechanisms to effectively cope with changes in the environment faced by hotel companies, to strengthen competitiveness of companies and to establish a management environment of sustainable competitive advantage And reaffirmed the importance of intellectual capital. In particular, customer capital and information technology capital affect all factors of knowledge management activities. Therefore, customer capital structurally identifies valuable intangible assets such as customer satisfaction and loyalty, At the same time, information technology capital should be encouraged to acquire information and knowledge, support its systematic storage, systematically build various software tools for decision-making, and preemptively invest in. Second, knowledge creation has a significant impact on non - financial performance, sharing is on financial performance, and diffusion has a significant effect on both non - financial performance and financial performance. As a result of the empirical analysis, it is suggested that the intellectual capital and knowledge management activities are very good tools to flexibly respond to the rapidly changing business environment in order to enhance the business performance of the hotel conventions. Practical implications are as follows. First, it is the result of intellectual capital and knowledge management activities. First, human capital has a significant effect on knowledge creation and knowledge sharing of knowledge management activities. However, it did not affect the diffusion of knowledge. This is because the employees of the hotel convention department are highly dependent on human services compared to other companies, thus proving that human capital is a key capital for creating and sharing knowledge. However, the fact that human capital does not influence the diffusion of knowledge can be understood that there is no clear understanding yet on the diffusion of knowledge through human capital. Second, structural capital has no significant effect on knowledge creation and knowledge sharing of knowledge management activities, but it has a significant effect on knowledge diffusion. Third, customer capital has a significant effect on knowledge creation, knowledge sharing, and knowledge diffusion of knowledge management activities. This is the result of confirming that customer capital is a valuable intangible asset that continuously generates corporate profits. This implies that customer capital directly affects knowledge management activities rather than human capital or structural capital in order to increase corporate value realization. Therefore, in order to implement effective knowledge management activities, a system should be constructed and utilized that fully reflects the various needs of customers and can satisfy them through active sharing among employees. Fourth, organizational capital has a significant effect on knowledge sharing and knowledge diffusion of knowledge management activities, but it does not affect knowledge creation. The measurement elements of organizational capital are based on mutual trust between the employees and between the company and the employees. Therefore, in addition to institutional approach to building trust, prompt and rational alternatives should be presented when ineffective work occurs in the course of work. In addition, information on new products and services can be created through a system that creates knowledge from work experience. We must improve our capital. Fifth, IT capital has a significant effect on knowledge creation, sharing, and diffusion of knowledge management activities. This is because the knowledge management system dealing with information technology is well utilized as a business tool, and it can be said that information technology capital is being shared and spreading effectively by expanding communication in the proceeding and operation of hotel convention between employees, And it is considered that the investment for continuous development and utilization in related fields should not be neglected. The following are the results between knowledge management activities and management performance In order to cope actively in a rapidly changing environment and to create competitiveness in the market, the analysis of the strategic management of employees'' knowledge management activities has shown that the creation and diffusion of knowledge have a significant effect on non - financial performance Respectively. In other words, the ability to create and disseminate new knowledge embedded in employees plays an important role in non - financial performance such as customer loyalty and brand loyalty. On the other hand, knowledge sharing did not affect non - financial performance. This result is different from the research that knowledge sharing process of knowledge sharing improves customer satisfaction and reduces the number of complaints. On the other hand, knowledge creation did not have a significant effect on financial performance, and sharing and diffusion had a significant effect on financial performance. In particular, knowledge dissemination activities, which are knowledge dissemination, show a strong relationship with non-financial performance and financial performance. These results show that it is necessary to invest more in knowledge diffusion in order to improve management performance As a result, the intellectual capital of hotel convention influenced knowledge management activities, and the theoretical foundation that knowledge management activities affects business performance was laid out. From the practical point of view, the value of intellectual capital and knowledge management through intellectual capital The results suggest that the activities can create a competitive advantage management environment that will be the basis for sustainable management in terms of management performance. Therefore, this study is an empirical study that reaffirms the importance and necessity of intellectual capital and knowledge management activities to top executives of hotel companies and managers of hotel conventions, thereby marking the introduction of knowledge management through intellectual capital in their management policies It is possible to say that it has meaning as.
<목 차>제 1 장 서론제 1 절 연구의 배경 1제 2 절 연구의 목적 5제 3 절 연구의 방법 6제 4 절 연구의 구성 7제 2 장 이론적 고찰제 1 절 호텔컨벤션 91. 호텔컨벤션의 개념 92. 호텔컨벤션과 컨벤션 호텔의 차이점 143. 호텔컨벤션의 특성 및 효과 164. 호텔컨벤션의 구성요소 및 유형 21제 2 절 지적자본 221. 지적자본의 개념 및 특성 222. 지적자본의 구성요소 263. 지적자본의 선행연구 304. 지적자본의 측정변수 335. 호텔컨벤션과 지적자본 40제 3 절 지식경영활동 431. 지식경영활동의 개념 및 특성 432. 지식경영활동의 구성요소 473. 지식경영활동의 선행연구 504. 지식경영활동의 측정변수 53제 4 절 경영성과 561. 경영성과의 개념 및 특성 562. 경영성과의 선행연구 603. 경영성과의 재무적 성과 624, 경영성과의 비재무적 성과 64제 3 장 연구방법제 1 절 연구모형 및 연구가설 671. 연구모형 672. 연구가설 69제 2 절 변수의 조작적 정의 및 설문 구성 751. 조작적 정의 752. 설문지 구성 78제 3 절 조사방법 및 분석방법 801. 조사방법 및 범위 802. 분석방법 82제 4 장 연구조사 결과 및 해석 83제 1 절 인구통계학적, 일반적 특성분석 83제 2 절 측정문항의 기술 통계분석 85제 3 절 신뢰성 및 타당성 검증 881. 측정항목의 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 882. 측정항목의 확인적 요인분석 및 타당성 분석 93제 4 절 측정 변수 간 상관관계분석 100제 5 절 측정척도의 확인적 요인분석 101제 6 절 구조방정식 모형 타당성 검증 1031. 구조방정식 모형 검증 1032. 구조방정식 모형 분석(전체표본) 1063. 구조방정식 최종분석 결과 107제 7 절 가설 검증 결과 1091. 호텔컨벤션의 지적자본과 지식경영활동과의 관계 1092. 호텔컨벤션의 지식경영활동과 경영성과와의 관계 110제 5 장 결론 115제 1 절 연구의 요약 및 결론 115제 2 절 시사점 1191. 이론적 시사점 1192. 실무적 시사점 123제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 1281. 연구의 한계점 1282. 향후 연구 방향 129참고문헌 130설문지 147Abstract 153