과학 기술과 인터넷의 발달로 공유경제 기반 관광이 미래 하나의 트렌드로 자리 잡게 될 것이다. 이에 따라 관광객들의 소비 관념과 관광 방식 등에 근본적인 변화가 도래하게 될 것이다. 이에 공유경제 기반 관광 관련 앱 및 제품/서비스 사례 분석과 설문조사, 퍼소나 모델링, 고객여정 분석 등을 통해 중국 자유관광객에게 도움이 되는 공유경제 기반 앱과 서비스를 제시하기 위한 목적으로 본 연구를 진행하게 되었다. 연구를 위해 첫째, 문헌을 통하여 공유경제의 개념을 파악하였다. 둘째, 관광 공유경제 관련 앱과 제품/서비스 조사를 통하여 기존 앱과 제품/서비스의 고려가 부족하거나 관광 공유경제 발전할 수 있는 가능한 분야를 파악하였다. 셋째, 관광객 인터뷰를 통하여 관광자의 여행 체험에 대해 파악하였다. 마지막으로 서비스 디자인 방법론을 활용하여 중국 자유 관광객에게 도움이 되는 공유경제 기반 서비스를 제안하였다. 문헌조사와 사례조사 분석 결과, 공유경제 기반 관광을 활용하여 관광객들은 관광, 숙박, 가이드, 식사, 레저 등을 하는 동안 현지 주민들과 본격적인 접촉을 통해 전통적인 관광객들보다 더 깊은 체험을 할 수 있는 것으로 나타났다. 또한, 한국을 방문한 중국 자유관광객들을 대상으로 한 인터뷰 결과는 구매를 주목적으로 방문한 관광객들이 주로 대량 구매와 구매 시간부족등 문제가 있고, 구경을 주목적으로 방문하는 경우 사진 촬영 시간이 많아서 관광 시간이 부족하고, 오락을 주목적으로 하는 경우는 설비를 한국으로 가져오면 불편하여 관광에 지장을 주는 것으로 나타났다. 이러한 문제를 해결하기 위해 구매를 주목적으로 방문한 관광객들을 위해서는 주위 사람을 쉽게 찾고 연락할 수 있는 서비스와 이동편의를 줄 수 있는 서비스를 제공하여 대량 구매에 대한 부담을 줄인다. 구경이 주목적인 관광객들에게는 실시간 통역서비스 등을 제공하고, 오락이 주목적인 관광객들을 위해서는 설비 대여 서비스를 제공한다.
With the development of technology and the spread of the Internet, shared economy-based tourism will become a trend in the future. As a result, fundamental changes will come to tourists'' consumption concepts and ways of tourism. The purpose of this research was to present shared economy-based apps and services to Chinese free tourists through analysis of shared economy-based tourism-related apps and products/services cases and surveys, Perso or modeling, and customer journey analysis. For research, firstly, the concept of shared economy was grasped through literature. Second, through the survey of the apps and products/services related to the shared economy of tourism, we identified possible areas where the existing applications and products/services could lack consideration or develop the shared economy of tourism. Third, through interviews with tourists, we learned about tourists'' travel experiences. Finally, a common economy-based service was proposed to help free Chinese tourists by utilizing the service design methodology.The literature survey and case study analysis have shown that by utilizing shared economy-based tourism, tourists can experience deeper than traditional tourists through full-fledged contact with local residents while doing sightseeing, accommodation, guides, meals and leisure. In addition, interviews with Chinese free tourists visiting Korea showed that tourists who visited the country were suffering from problems of bundle sales and lack of time to buy, and if they visited the city, the time of sightseeing was not enough due to continuous photo shoots, and the facilities they brought in to pay attention to entertainment were not easy to carry. To solve these problems, tourists who pay keen attention to purchases need to provide services to help find and contact people around them, provide real-time interpretation services to tourists who are interested in entertainment, and provide facility rental services for tourists who are interested in entertainment.
요약 ⅰ표목차 ⅳ그림목차 ⅴI. 서 론 11. 연구의 배경 및 목적 12. 연구의 범위 및 방법 3II. 공유경제의 이해 41. 공유경제의 개념 42. 공유경제의 발전 53. 공유경제의 분류 64. 공유경제기반 관광수급관계 8III. 공유경제 기반 관광 관련 선행연구 및 사례 분석 91. 공유경제 기반 관광 관련 선행연구 분석 92. 공유경제 기반 관광 관련 앱과 서비스 사례 분석 13IV. 방한 중국관광객 요구사항 분석 26V. 공유경제기반 관광 서비스시나리오 제안 311. 관광객의 페르소나와 고객여정맵 312. 서비스시나리오 제안 36Ⅵ. 공유경제기반 관광 애플리케이션 디자인 421. 인터랙션 모형과 시스템 구조 422. 공유경제 기반 관광 애플리케이션 가이드라인 44Ⅶ. 결론 63참고문헌 64부록 66영문초록(Abstract) 79