본 연구는 복잡한 사회-기술적 시스템(Complex Socio-Technical System)에서 이루어지는 팀 단위의 의사결정에 영향을 미치는 요소들을 도출하고 이를 조직화하는 것을 목적으로 한다. 항공관제시스템, 원자력발전소, 헬스케어(병원) 시스템, 지능형 교통시스템과 같은 복잡한 사회-기술적 시스템은 대규모화, 복잡화 및 지능화라는 특성으로 인해 시스템의 생산성 및 안전성에 직결된 많은 인지적 작업들은 팀 기반 구조로 이루어진다. 따라서 팀 단위의 직무의 수행도 향상을 위해 팀 의사결정 및 수행도에 영향을 미치는 요소를 파악하는 것이 중요하다. 하지만 대부분의 팀 의사결정 영향요소에 대한 연구들은 인지심리학 및 행동과학 분야의 이론 및 모형을 바탕으로 연역적 내지는 하향식으로 요소들을 도출하고 이러한 요소들의 타당성을 실험을 통해 검증하는 방식의 연구방법을 활용해왔다. 이러한 문제의식을 갖고 본 연구에서는 두 가지 접근법을 활용해 팀 의사결정에 영향을 미치는 요소를 도출 및 조직화하는 것을 목적으로 한다. 대형 시스템 가운데 원자력발전소, 철도시스템, 항공시스템 등의 세 가지 영역에서 발생한 안전사고 보고서를 조사해서 인적오류 및 팀 의사결정과 관련되어 있었던 사고를 중심으로 팀 의사결정에 영향을 미치는 요소들을 도출하는 상향식 접근법과 팀 수행도 및 의사결정과 관련한 기존 문헌분석을 통한 영향요소를 도출하는 하향식 접근법을 적용해 5개의 그룹으로 구성된 34개의 팀 의사결정 영향요소를 도출 및 조직화하였다. 도출 및 조직화된 팀 의사결정 영향요소를 활용해 기존에 발생한 사고를 재해석함으로써 실제 사고에 영향을 미치는 정도를 확인하였다. 영향요소들의 중요성을 파악하기 위해 4가지 규칙에 기반한 정성적 평가를 통해 14개의 핵심영향요소를 선별하였다. 또한 사고발생에 미치는 영향정도를 파악하기 위해 로지스틱 회귀분석을 통한 정량적 평가를 통해 12개의 유의한 영향요소를 파악했으며, 12개의 영향요소 중 3개의 영향요소가 팀 의사결정에 영향을 미쳤을 경우 사고의 발생확률이 감소하며, 9개의 영향요소가 영향을 미칠 경우 사고발생확률이 증가하는 것을 확인하였다.
The purpose of this study is to identify and organize factors affecting team decision making in complex socio-technical systems. In complex socio-technical systems, such as nuclear power plants and air traffic control systems, it is increasingly difficult for an individual to perform cognitively complex decision making tasks that are particularly connected to productivity and safety. For this reason, team decision-making have become emerged as an alternative to overcome the drawbacks of individual decision-making in those systems. A good example of team decision-making can be found in the severe accident situations of nuclear power plants that have become more significantly important since the Fukushima accident. Most of the tasks in those situations cannot be well dealt with by only one human operator because of their high complexity and criticality, thereby requiring team-based works including monitoring and decision-making. As the team decision-making becomes important in many systems, the problem of how to enhance the performance of team decision-making have gained much interest. One of the prerequisite questions for addressing this research problem is how to identify and organize the factors influencing the performance of team decision-making. However, there is a lack of team decision-making impact factors, particularly in complex socio-technical systems where naturalistic decision-making situations are predominant. Most of the studies on team decision-making impact factors have been conducted in systems of which the task contexts is not similar to those of complex socio-technical systems. With this view in mind, this study identified and organized team decision-making impact factors and also examined the relative importance of each of them. Firstly, we derived team decision-making impact factors through literature review and investigation of accident reports collected from three work domains (nuclear power plants, railway system, and aviation system). In the examination of accident reports, we selected accidents in which human errors and team decision-making performance were significant to the occurrence of an accident. Through this literature review and investigation of accident reports, a set of preliminary impact factors were determined. Also, based on this literature review and the investigation of accident reports, a conceptual model for identifying and organizing team decision-making impact factors was developed. The model comprises five categories (Individual, Team, Organization, Decision-Making, Situation) that can be meaningfully used for classifying a range of team decision-making impact factors. Based on the model, this study identified 34 team decision-making impact factors and organized them in accordance of the model. Next, in order to examine the suitability of those factors and understand the relative importance of each of them, we analyzed accidents reported in the three work domains. However, the accidents examined previously in this study were also re-analyzed by the use of the 34 factors, and more accidents coming from another accident reporting systems were analyzed. In total, this study analyzed 558 accidents that were judged to be related to team decision-making performance. In this analysis, we applied logistic regression analysis method to examine the relative importance of each of the 34 factors. This analysis identified 12 key factors influencing the performance of team decision-making. It is expected that the conceptual model and 34 impact factors proposed in this study and the 12 key factors identified through accident analysis can be a useful theoretical basis for understanding team decision-making process and developing a method for improving team decision-making performance.
목 차Ⅰ. 서론 11.1 연구배경 및 목적 11.2 연구논문의 구성 4Ⅱ. 이론적 배경 52.1 인적오류 및 인간신뢰도분석 52.2 인적수행도형성인자 62.3 인간 의사결정 및 팀 의사결정 모형 112.4 팀 의사결정 수행도 및 영향요소 15Ⅲ. 연구방법 및 결과 213.1 기존 사고분석에 기반한 TDM 영향요소 도출 및 조직화 213.2 모형 기반 TDM 영향요소 도출 및 조직화 253.3 제안된 TDM 영향요소에 기반한 기존 사고의 재해석 313.4 영향요소들의 중요성 파악 333.4.1 정성적 평가 333.4.1 정량적 평가 36Ⅳ. 토의 504.1 제안된 모델 및 영향요소의 특성화 504.2 사고발생 영향도에 기반한 TDM 영향요소의 분석 524.3 TDM 영향요소에 대한 정량적 연구방법 고찰 534.4 TDM 영향요소 연구를 위한 Safety-Ⅱ 활용방안 60Ⅴ. 결론 62참고문헌(References) 64영문초록(Abstract) 72