옥탄가는 엔진의 연로로 사용되는 휘발유의 특성을 나타내는 수치 중 하나로 안티노크성(Anti-knock) 즉, 노킹에 대한 저항성을 의미한다. 옥탄가는 엔진 설계 시 노킹 발생의 주요 원인을 파악하여 기관에서 필요로 하는 옥탄가에 맞춰 맵핑(Mapping)을 하는데 이는 연료의 옥탄가가 기관의 필요 옥탄가 보다 높으면 노킹이 발생하지 않기 때문이다. 엔진 설계 시 노킹에 대해 저항성이 큰 고옥탄가 휘발유 기준을 사용하게 되면, 일반 연료에 비해 압축비 및 공연비, 점화시기 등의 조정설계 범위가 넓어져 엔진의 성능 및 효율을 증진시키며, 차량에서 배출되는 유해물질을 감소시킬 수 있다. 본 연구에서는 휘발유의 옥탄가에 따라 차량 성능 및 배출가스에 미치는 영향에 대해 연구하고자 시중에 유통되고 있는 보통휘발유와 고급휘발유 2개의 연료를 선정하여 옥탄가 권장이 없는 엔진 1기 및 일반차량 1대, 고옥탄가 권장차량 2대를 통해 자동차 성능, 연비, 배출가스, 가속성 시험 등 옥탄가에 따른 차량의 전반적인 성능연구를 다각적으로 분석하였다. 연료 물성 분석결과는 차량의 연소 및 배출가스에 영향을 미치는 증류성상, 증기압, 발열량, 밀도, 함산소함량 등은 유사한 결과를 보였고 고급휘발유는 RON 100, 보통휘발유는 RON 92의 옥탄가를 보였다. 엔진동력계를 이용하여 엔진 성능 및 배출가스 실험, 점화시기 변경에 따른 연소특성 실험을 통해 옥탄가가 높은 연료에서 성능이 향상 되고, 노킹발생 가능성 또한 적다는 것을 알 수 있었지만 연료에 따른 배출가스 증감유무는 크게 확인하기 어려웠다. 그리고 차대동력계를 이용하여 도심(FTP-75 mode) 및 고속도로모드(HWFET mode)에서의 연비, 유해 배출가스, 가속성 실험을 각 연료에 대해 수행하였다. 연비 실험결과 도심모드 및 고속도로모드에서 실험차량 3대 모두 보통휘발유와 고급휘발유의 연비는 유사한 결과를 보였다. 가혹조건이 아닌 일반적인 운전조건에서는 옥탄가가 연비에는 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 보였다. 그에 반면 배출가스는 고급휘발유에서 전반적으로 감소하는 모습을 보였으며, 그 차이는 고옥탄가 권장차량에서 더 크게 나타났다. 시험모드에 대한 실험차량의 추종성에서 고급휘발유가 보통휘발유를 주유한 차량보다 안정적으로 운행, 즉 안정적인 연소가 이루어진 것으로 보였다. 가속성 실험은 일반차량에서 고급휘발유가 보통휘발유 대비 가속성 및 최대출력이 미비하게 증가하였지만 고옥탄가 권장차량의 경우에는 고급휘발유에서 가속성이 평균 10.4 %, 최대출력은 평균 10.7 % 수준으로 다소 크게 증가하는 모습을 보였다. 본 연구를 통해 휘발유의 옥탄가는 안정적인 운행조건보다는 가혹한 운행조건에서 차량의 성능 및 효율, 배출가스에 크게 영향을 미칠 것으로 판단되며, 일반 차량에서도 옥탄가에 의해 일정부분의 성능 향상 및 배출가스에 저감에 도움이 될 것이라는 것을 알 수 있었다.
The octane number is one of the numerical values indicating the characteristics of the gasoline used as the fuel of the engine. It means anti-knock, that is, resistance to knocking. The octane number mapping to the octane number required by the engine by identifying the main cause of knocking in the engine design because the knocking does not occur if the octane number of the fuel is higher than the required octane number of the engine. The use of the high octane gasoline standard, which is highly resistant to knocking during engine design, improves the performance and fuel economy of the engine by expanding the range of adjustment design such as compression ratio, air-fuel ratio, ignition timing. And it can reduce hazardous emission from the vehicle. In this study, to investigate the effects of octane number of gasoline on vehicle performance and emission, we selected two fuel types, regular gasoline and premium gasoline, The study of the overall performance of the vehicle according to the octane number, such as vehicle performance, fuel economy, emission, and acceleration test, was analyzed variously through two recommended octane vehicles. The results of the analysis of fuel properties showed similar results with respect to distillation characteristics, vapor pressure, net heating value, density and oxygen content which affect combustion and emission of vehicles. RON 100 for premium gasoline and RON 92 for regular gasoline were measured. Experiments on engine performance, emission test, and ignition timing using an engine dynamometer showed that the performance of the fuel with high octane number was improved and the possibility of knocking was also low. However, It was difficult to confirm largely. And fuel economy, hazardous emissions, and acceleration tests were conducted for each fuel in city (FTP-75 mode) and highway mode (HWFET mode) using a chassis dynamometer. As a result of fuel economy test, fuel economy of regular gasoline and premium gasoline was similar in all three experimental vehicles in city mode and highway mode. Under normal driving conditions, not harsh driving conditions, octane number did not seem to have a significant effect on fuel economy. On the other hand, the emission showed an overall decline in premium gasoline, the difference being larger in high octane recommended vehicles. In the follow-up(conformability) of the test vehicle with respect to the test mode, premium gasoline seemed to be operated more stably, that is, stable combustion, compared with the vehicle that injected regular gasoline. Acceleration tests show that the premium gasoline has less than regular gasoline acceleration and maximum output in general vehicles. However, in the case of high octane recommended vehicles, the acceleration in premium gasoline showed an average increase of 10.4% and maximum power of 10.7%. This study suggests that the octane number of gasoline will significantly affect the performance, fuel economy and emissions of the vehicle under Harsh driving conditions rather than stable driving conditions. And It was also found that the octane number would help a little improvement in performance and a reduction in emission in a general vehicle.
목차
Ⅰ. 서론 1Ⅰ-1. 연구배경 1Ⅰ-2. 연구목적 4Ⅱ. 연구동향 및 이론 5Ⅱ-1. 자동차용 휘발유 5Ⅱ-2. 자동차용 휘발유 품질 및 차량 성능과의 관계 7Ⅱ-2-1. 국내외 자동차용 휘발유 품질기준 7Ⅱ-2-2. 휘발유 품질이 차량에 미치는 영향 11Ⅱ-2-2-1. 증류성상 11Ⅱ-2-2-2. 증기압 12Ⅱ-2-2-1. 성분함량 12Ⅱ-3. 휘발유의 옥탄가 14Ⅱ-3-1. 옥탄가 14Ⅱ-3-2. 고급 휘발유와 자동차의 권장 옥탄가 18Ⅱ-4. 휘발유 가격 20Ⅲ. 실험장치 및 방법 24Ⅲ-1. 실험장치 24Ⅲ-1-1. 엔진동력계 시스템 24Ⅲ-1-1-1. 엔진동력계 25Ⅲ-1-1-2. 엔진동력계용 배출가스 분석기 26Ⅲ-1-2. 차대동력계 시스템 27Ⅲ-1-2-1. 차대동력계 29Ⅲ-1-2-2. 차대동력계용 배출가스 분석기 30Ⅲ-2. 실험방법 31Ⅲ-2-1. 엔진동력계를 이용한 실험방법 31Ⅲ-2-2. 차대동력계를 이용한 실험방법 31Ⅲ-2-2-1. FTP-75 mode(Federal Test Procedure, 도심주행모드) 32Ⅲ-2-2-2. HWFET mode(Highway Fuel Economy Test Schedule 고속도로주행모드) 34Ⅲ-2-2-1. 가속성 실험 35Ⅲ-2-3. 실험용 엔진 36Ⅲ-2-4. 실험용 차량 37Ⅲ-2-5. 실험용 연료 38Ⅳ. 연구결과 및 고찰 39Ⅳ-1. 실험용 연료 분석결과 39Ⅳ-2. 엔진 실험결과 45Ⅳ-2-1. 전부하 조건에서의 엔진 성능 특성 45Ⅳ-2-2. 전부하 조건에서의 배출가스 특성 47Ⅳ-2-3. 점화시기 변경에 따른 엔진 성능 특성 50Ⅳ-2-4. 점화시기 변경에 따른 배출가스 특성 52Ⅳ-3. 차량 실험 결과 55Ⅳ-3-1. 도심 및 고속도로모드에서의 연비 실험 결과 55Ⅳ-3-2. 도심모드에서의 배출가스 실험 결과 58Ⅳ-3-3. 고속도로모드에서의 배출가스 실험 결과 63Ⅳ-3-4. 차량 가속성 실험 결과 69Ⅴ. 결론 71참고문헌 76Abstract 79