이 연구는 필라테스 스튜디오의 지도자의 커뮤니케이션능력이 지도자의 이미지 및 운동지속에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 즉, 이 연구는 필라테스 스튜디오센터 회원들의 연령 및 운동경력에 따른 운동지속에 미치는 영향을 규명하고, 지도자의 커뮤니케이션 능력이 지도자 이미지와 운동지속의 관계를 규명하는 것이 주된 목적이라 할 수 있다. 본 연구에서는 서울(강남, 서초, 송파)와 경기도 남부(성남, 수원, 용인) 소재의 필라테스 스튜디오에서 운동하고 있는 성인 여성회원으로 설정 하였다. 설문지는 총 370부를 배포하였으나 그 중 15%는 분실 또는 불성실 하게 응답하여 제외하였고, 85%로인 313부의 설문지를 최종 분석 하여 사용하였다. 이 연구의 자료처리는 통계 프로그램인 IBM SPSS 25.0ver과 AMOS 18.0을 활용하여 상관분석, 빈도분석, 일원변량분석, 요인분석 그리고, 회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 필라테스 회원의 연령에 따른 운동지속의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 하위요인 중 운동능력(F=2.453, p=.046) 요인은 p<.05 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 구체적으로 운동능력의 30세~39세 (M=3.61)보다 40세~49세(M=3.88), 50세~59세(M=4.00)가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 필라테스 수강자의 주거형태에 따른 운동지속의 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 필라테스 수강자의 운동경력에 따른 운동지속의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 운동지속의 하위요인 중 운동습관(F=3.653, p=.027) 요인이 p<.05 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 구체적으로 운동습관의 3년 이상(M=3.79)는 1년 이상~3년미만(M=3.75)과 1년 미만(M=3.50)이 과 보다 높은 것으로 나타났다. 넷째, 필라테스 지도자의 커뮤니케이션능력이 지도자 이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구체적으로 필라테스 지도자의 커뮤니케이션 능력과 지도자이미지 및 운동지속의 상관관계 분석 결과 커뮤니케이션 능력의 하위요인 언어적 커뮤니케이션, 비언어적 커뮤니케이션과 지도자이미지의 하위요인 자질, 전문성, 역할, 의식/태도, 운동지속의 하위요인 운동능력, 운동습관, 운동 환경, 운동관심, 운동친구 간 모든 요인은 p<.01 수준에서 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 필라테스 지도자의 커뮤니케이션 능력이 수강자의 운동지속에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 필라테스 지도자의 커뮤케이션 능력과 운동지속 중 운동능력의 관계(F=65.513)에 대한 모형 적합도는 sig=.001로 통계적으로 유의하게 나타났으며, 운동지속의 회귀모형에 대한 분석결과는 신뢰할 수 있는 것으로 나타났다. 즉 필라테스 지도자의 커뮤니케이션 능력이 운동지속에 정적인 영향을 주는 것을 나타났다. 따라서 필라테스 스튜디오 운동참여자의 인구통계학적 특성인 연령과 운동 경력은 운동지속에 정(+)적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며. 필라테스 지도자의 커뮤니케이션 능력이 지도자의 이미지 및 운동지속에 정(+)적인 영향을 미치는 것을 나타났다.
This study aims to analyze the effects of the instructor’s communication ability on his image as instructor and continued participation in exercise at Pilates Studio Center. That is, the main purpose of this study is to find out what influences the continued participation of the Pilates Studio Center membership in exercise by age and Pilates career and determine the relations of the instructor’s communication ability to his instructor image and continued participation in exercise. In this study, the subject was adult women members who are taking exercise at Pilates Studios located in Seoul (Gangnam, Seocho and Songpa) and southernGyeonggi-do (Seongnam, Suwon and Yongin). Among a total of 370 copies of questionnaire handed out, 313 copies (85%) were used after final analysis excluding the 15% of lost or insincere responses. For data processing, correlation analysis, frequency analysis, one-way ANOVA, factor analysis and regression analysis were conducted using the statistical program of IBM SPSS v. 25 and AMOS 18.0 with the following conclusions: First, among Pilates members there was difference in continued participation in exercise by age and, among its subfactors, athletic ability (F= 2.453, p=.046) showed a statistically significant difference at the level of p<.05. Specifically, age 50 to 59 (M= 4.00) or age 40 to 49 (M= 3.88) revealed higher athletic ability than age 30 to 39 (M= 3.61). Second, by their dwelling patterns Pilates learners showed no difference in continued participation in exercise. Third. it was revealed that among Pilates learners there is difference in continued participation in exercise by workout career and, among its subfactors, exercise habits (F= 3.653, p= .027) showed a statistically significant difference at the level of p<.05. Specifically, over 3 years of exercise habits (M= 3.79) turned out to be higher than 1 to 3 years (M= 3.75) or under 1 year (M= 3.50). Fourth, it was revealed that Pilates instructor’s communication ability makes effects on his instructor image. Specifically, the result of correlations between Pilates instructor’s communication ability, instructor image and continued participation in exercise showed that verbal and non-verbal communication (subfactors of communication ability), quality, professionalism, role, awareness/attitude (subfactors of instructor image), and athletic ability, exercise habits, exercise environment, interest in exercise and exercise companions (subfactors of continued participation in exercise) have all significant correlations at the level of p<.01. Fifth, it appeared that Pilates instructor’s communication ability makes effects on the learners’ continued participation in exercise while the goodness-of-fit of the relation (F= 65.513) between Pilates instructor’s communication ability and athletic ability under continued participation in exercise was sig=.001 in statistical significance, with a reliable result of analysis on the regression model of continued participation in exercise. That is, it turned out that Pilates instructor’s communication ability makes positive effect on continued participation in exercise. In sum, age and workout career, demographical characteristics of Pilates Studio participants, were turned out to make positive (+) effect on continued participation in exercise while Pilates instructor’s communication ability makes positive (+) effect on the instructor’s image and continued participation in exercise.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 43. 연구 가설 54. 연구 제한점 65. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 필라테스 개요 92. 필라테스 지도자 123. 커뮤니케이션 134. 지도자 이미지 185. 운동지속 23Ⅲ. 연구방법 271. 연구계획 272. 연구대상 283. 조사도구 294. 자료처리 37Ⅳ. 연구결과 381. 필라테스 수강자의 연령에 따른 운동지속의 차이 382. 필라테스 수강자의 주거형태에 따른 운동지속의 차이 393. 필라테스 수강자의 운동경력에 따른 운동지속의 차이 404. 필라테스 지도자의 커뮤니케이션 능력과 지도자 이미지 및 운동지속의 관계 41Ⅴ. 논의 571. 필라테스 수강자의 인구통계학적 특성에 따른 운동지속의 차이 572. 필라테스 지도자의 커뮤니케이션능력이 지도자 이미지 및 운동지속에 미치는 영향 583. 필라테스 지도자 이미지가 운동지속에 미치는 영향 59Ⅵ. 결 론 및 제언 611. 결론 612. 제언 62참고문헌 63부 록 75Abstact 79