본 연구는 장기요양시설 요양보호사의 실금관리를 위한 교육프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 시도되었다. 본 연구는 요양보호사를 위한 실금관리 교육프로그램 제공이 요양보호사의 실금관리 지식과 태도를 향상시키고 실금관리 행위를 적극적으로 유도할 수 있을 것으로 개념화하였다. 본 교육프로그램은 ADDIE모형을 토대로 개발하였으며, 집단 이론교육 2회기와 개별 실습교육 4회기의 총 6회기로 구성되었다. 연구대상자는 C도에 소재한 100인 미만의 장기요양시설 요양보호사와 실금노인으로 선정하였으며, 실험군은 요양보호사 22명과 실금노인 22명, 대조군은 요양보호사 24명과 실금노인 23명이었다. 실금관리 교육프로그램의 효과는 요양보호사의 실금관리 지식, 태도 및 행위(요양기술과 기저귀위생간호 수행능력)로 측정하였고, 실금노인에 대한 효과는 피부수분, 피부산도, 실금관련피부염의 중증도를 측정하였다. 실금관리 지식과 태도 및 요양기술은 설문조사를 하였고, 기저귀위생간호 수행능력은 연구보조원의 관찰에 의해 평가하였다. 그리고 실금노인의 피부수분과 피부산도는 측정기계를 통해 측정하였으며, 실금관련피부염의 중증도는 Incontinence Associated Skin Damage And Its Severity Instrument(IASD.D2)를 이용하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS Window 22.0 version을 이용하여 일반적 특성은 빈도와 백분율, 평균과 표준편차 등의 기술통계, 실험군과 대조군의 동질성 검정은 X²와 t-test 및 Fisher’s exact test, 실금관리 교육프로그램에 대한 시간 경과에 따른 효과검증은 Repeated measures ANOVA로 분석하였다. 시점간의 종속변수 차이검증은 paired t-test, 각 시점에서 집단 간 종속변수 차이검정은 independent t-test로 분석하였다. 본 연구결과 실금관리 교육프로그램을 교육받은 요양보호사실험군은 교육을 받지 않은 요양보호사대조군에 비해 시간이 경과함에 따라 실금관리 지식(F=33.655, p<.001), 태도(F=16.427, p<.001), 요양기술(F=33.554, p<.001) 및 기저귀위생간호 수행능력(F=32.313, p<.001)의 점수가 집단과 시점간의 교호작용 효과에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 요양보호사실험군이 관리한 실금노인실험군은 요양보호사대조군이 관리한 실금노인대조군에 비해 시간이 경과함에 따라 미골과(F=14.313, p<.001) 평균 피부수분에서(F=5.271, p=.009) 집단과 시점간의 교호작용에서 통계적으로 유의한 차이가 보였다. 다만, 둔부아래 좌측과 우측은 유의한 차이를 보이지 않았다. 피부산도는 시간이 경과함에 따라 평균 피부산도(F=48.782, p<.001), 미골(F=19.139, p<.001), 둔부아래 좌측과(F=49.677, p<.001) 우측(F=30.030, p<.001)에서 집단과 시점간의 교호작용에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 또한 실금관련피부염의 중증도도 시간이 경과함에 따라 개선되었으며, 집단과 시점간의 교호작용에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(F=5.444, p=.019). 이상의 연구결과, 장기요양시설 요양보호사에 대한 체계적 실금관리 교육은 실금관리 지식의 향상과 긍정적인 태도를 유도하며, 궁극적으로 실금관리 행위의 적극적인 개입을 통해 실금노인의 피부상태 개선을 도모하는 효과가 있음을 알 수 있었다. 연구결과를 기초로, 체계적 실금관리 교육의 시행과 더 나아가 효과적인 실금관리가 이루어질 수 있도록 체계적인 실금 보고와 관리체계 수립과 입소노인 중증도에 따른 요양보호사의 인력배치 및 배설관리의 편의성을 위한 화장실 환경의 개선 등이 필요할 것으로 사료된다.
This study aimed to develop and test the effect of an incontinence care education program for caregivers in long-term care facilities. It conceptualized the provision of the education program as a way to improve incontinence care knowledge and attitudes and to actively induce the practice of incontinence care. The program was developed using the ADDIE model, and consists of six sessions, two group sessions on theory education and four individual sessions on practical training. Subjects were caregivers and elderly people with incontinence at long-term care facilities located in C province, each with fewer than 100 residents. The experimental group was made up of 22 caregivers and 22 elderly people with incontinence, and the control group 24 caregivers and 23 elderly people with incontinence. The effect of the education program was measured by caregivers’ incontinence care knowledge, attitude, and behavior (performance of care techniques and diaper hygiene care). The effect on the elderly with incontinence was measured by skin moisture, skin pH, and severity of incontinence-associated dermatitis. Data were analyzed using SPSS for Windows 22.0. General characteristics were analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, while homogeneity tests of the experimental and control group were conducted using X², t-test, and Fisher’s exact test. The effect of the incontinence care education program over time was tested using repeated measures ANOVA. Paired t-tests were used to test the intertemporal differences in the dependent variables and independent t-tests were used to test the group differences in the dependent variables at each time point. Results showed a statistically significant interaction between group and time such that the experimental group, consisting of caregivers who experienced the incontinence care education program, differed over time from the control group, consisting of caregivers who did not receive incontinence care education, in their scores for incontinence care knowledge (F=33.655, p<.001), attitude (F=16.427, p<.001), care techniques (F=33.554, p<.001), and diaper hygiene care performance (F=32.313, p<.001). There was also a statistically significant group-by-time interaction for the elderly subjects such that the experimental group, consisting of elderly people with incontinence cared for by the experimental group of caregivers, differed over time from the control group, consisting of elderly people with incontinence cared for by the control group of caregivers, in skin moisture at the coccyx (F=14.313, p<.001) and average skin moisture (F=5.271, p=.009). However, there was no difference between the left and right sides below the buttocks. The group-by-time interaction was statistically significant for skin pH, which differed over time on average(F=48.782, p<.001), at the coccyx (F=19.139, p<.001), and below the buttocks on the left (F=49.677, p<.001) and right (F=30.030, p<.001), as well as for severity of incontinence-associated dermatitis (F=5.444, p=.019). The above results show that systematic incontinence care education for caregivers in long-term care facilities leads to an increase in incontinence care knowledge, positive attitudes toward incontinence care, and ultimately contributes to an improvement in the skin conditions of the elderly with incontinence through an active intervention of incontinence care behavior. In order to facilitate more effective incontinence care, these results suggest the need for not only the implementation of systematic incontinence care education, but also systematic reporting of incontinence, establishment of incontinence management systems, allocation of caregivers based on the severity of elderly residents’ conditions, and improvement of the bathroom environment for more convenient excretion care.
목차
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 43. 연구 가설 44. 용어 정의 6Ⅱ. 문헌고찰 81. 실금과 실금관련피부염 82. 장기요양시설의 실금관리 실태 113. 실금관리 관련 지침 134. 간호인력의 실금관리 지식, 태도 및 행위 185. 간호인력 대상 실금관리 교육의 적용 206. 요양보호사의 실금관리 교육 25Ⅲ. 연구의 개념적 기틀 27Ⅳ. 연구방법 291. 교육프로그램 개발 301) 분석단계 312) 설계단계 343) 개발단계 364) 실행단계 455) 평가단계 452. 교육프로그램 효과 검증 461) 연구설계 462) 연구대상자 483) 연구도구 494) 연구자 준비 및 연구보조원 훈련 535) 자료 수집 546) 윤리적 고려 557) 자료 분석 방법 56Ⅴ. 연구결과 571. 일반적 특성과 종속변수에 대한 사전 동질성 검증 581) 요양보호사의 일반적 특성 582) 실금노인의 일반적 특성 603) 요양보호사의 종속 변수 624) 실금노인의 종속 변수 632. 가설 검증 641) 요양보호사에 대한 가설 642) 실금노인에 대한 가설 723) 실금관리 교육프로그램에 대한 교육만족도 90Ⅵ. 논의 911. 교육프로그램의 개발 912. 교육프로그램의 효과 931) 요양보호사에 대한 효과 932) 실금노인에 대한 효과 943. 간호학적 의의 961) 간호이론 962) 간호연구 973) 간호실무 97Ⅶ. 결론 및 제언 981. 결론 981) 요양보호사에 대한 가설 982) 실금노인에 대한 가설 992. 제언 100참고문헌 102부 록 110영문요약 142