본 연구의 목적은 위기청소년에게 각종 상담, 심리검사 및 정서적 지지, 자활 지원, 문화체험 등의 맞춤형 서비스를 제공하는 청소년동반자들이 직무와 관련하여 경험하는 외상을 이해하고 이를 통하여 청소년동반자의 직무환경 개선을 위한 기초자료를 마련하는데 있다. 본 연구는‘청소년동반자가 경험하는 직무외상 경험은 어떠한가?’의 질문으로 심층면담을 통하여 자료를 수집하고 자연적 태도로 의식적 경험을 사실적으로 탐색하는 Giorgi 현상학적 분석방법을 적용하여 연구하였다. 연구참여자들은 청소년동반자로 1년 이상 ~ 5년 이하의 활동경험이 있는 자 6명으로 구성되었다. 연구결과 청소년동반자의 직무와 관련한 외상경험은 연구자의 해석으로 108개의 의미단위, 27개의 하위 구성요소, 9개의 구성요소로 정리되었다. 전체적인 맥락에 의해 귀납된 구조는 다음과 같다.
<위험하고 불안정한 서비스 현장에서 느끼는 불안감> 아동폭력사례에서 신고대상자에게 느끼는 보복 불안, 찾아가는 실천현장에서 맞닥뜨리는 공격적이고 폭력적인 내담자, 알코올리즘 및 위압감을 주는 내담자 부모 등에게 두려움을 느낀다. 자해와 자살사고 내담자의 안녕과 청소년동반자의 신변 보호에 대한 지침서가 없다는 것에 불안함을 느낀다. <무심한 조직과 실천 정향의 다름으로 빚어지는 갈등> 위기상황 시 상사와의 소통이 원활하지 않을 때 개입과 판단을 홀로 감당해야하는 부담감과 사례개념화에서 복지와 상담적 접근의 방향성에 대한 이견으로 조직 내 갈등을 경험한다. <불합리한 처우와 정체성 혼란, 항시적인 원조요청에 지쳐감> 규준화된 근무시간과 개입 사례 수, 활동비 등 현실적이지 못한 직무여건과 내담자와 내담자 부모의 반복적이고 상시적인 원조요청에 지쳐가고 복지와 상담, 행정업무 및 서류작업 등 여러 가지 업무에서 정체성 혼란을 경험한다. <민원(民怨)으로 바뀐 민원(民願)에 대한 부담> 상식 밖의 자기중심적인 내담자 부모의 요구에 무조건적으로 따르지 않을 때나 오해로 제기되는 민원에도 자유로울 수 없기에 늘 민원 제기를 염려하고 사례에 조심스럽게 접근한다. <존중받지 못하는 전문성> 저항하는 내담자, 자녀의 편의만 고집하거나 성적 불편감을 주는 이성의 내담자 부모, 금전을 요구하거나 사비로 한 원조에도 고마움을 느끼지 못하는 내담자 부모 등에게 전문가로서 인정받지 못한다고 느끼고 있다. <전문성의 한계> 내담자들이 처한 환경에 따라 늘 새로운 사례를 접하면서 자신의 사례개념화에 의심을 품고 숙련되지 못한 부분에 대하여 한계를 느낀다. <소진과 무능감, 이탈> 내담자의 열악한 환경과 극단적인 선택, 우울 심한 부모상담에서 소진을 경험하고 자활 의지가 없거나 억울한 민원을 제기하는 부모에게 무력감을 느낀다. 청소년동반자 사업의 이상과 현실의 차이에서 사직을 고려하거나 이행한다. <지지체계와 전문성 훈련으로 힘을 키움> 위기와 위험사례에 대한 기관의 보호, 동료와 가족의 지지와 위로에서 안정감을 찾는다. 소진과 내담자 상실의 충격과 죄책감을 수퍼비전으로 극복하며 전문적인 역량을 키운다. <가능성에 대한 보람과 사명감으로 어려움을 극복해 나감> 내담자의 열악한 환경 및 재판 중 청소년동반자를 만나기 원하는 내담자, 내담자의 긍정적인 변화 등에서 청소년동반자는 꼭 필요한 활동임을 각인한다. 위험하고 힘든 활동이지만 안전한 가운데 실질적으로 도움이 되는 활동이길 바라며 사명감을 가지고 어려움을 극복해나가고 있다.
연구결과로 도출된 청소년동반자의 직무와 관련한 외상경험은 청소년동반자의 안전보호지침의 부재와 보호 시스템이 마련되어 있지 않음에서 기인되는 찾아가는 서비스에 대한 불안감과 위기 시 홀로 감당해야하는 중압감으로 이해하였다. 청소년동반자가 안전한 환경에서 실질적이고 현실적인 활동이 이루어지도록 안전에 대한 명확한 지침과 시스템 구축, 위기사례에 대한 상담개입매뉴얼개발 등이 요구된다. 이는 위기청소년이 사회안전망 안에서 친사회적으로 정착할 수 있는 사회문화적 분위기 조성에 밑그름이 될 것이라 생각한다.
주제어 : 청소년동반자, 직무외상, 질적 연구
The purpose of this study is to prepare basic data for the improvement of the job environment for youth companion who provide high-risk youths with various counseling, psychological testing, emotional support, self-help support, and cultural experiences through understanding the trauma experienced by youth companion in relation to their duties. The research was conducted by collecting data through an unstructured in-depth interview with the question, "What about the job traumatic experience of youth companion?" and applying a Giorgi phenomenological research method which explores conscious experience with a natural attitude in a realistic manner. The study participants consisted of six people with a part-time ranging from at least one year to five years of experience as youth companion. As a result, the job traumatic experience about work of youth companion was classified into 108 semantic units, 27 subcomponents, and nine components by the researcher. The structure derived from the overall context is as follows. <A sense of fear in the dangerous and unstable field of practice> In the case of child violence, youth companion are afraid of retaliation of those who is reported, the aggressive and violent counselee who is faced in the visiting practice and parents of counselee who are alcoholism or give coercion. There is also anxiety to the well-being about self-harm and suicide of the person. <indifferent organization and conflict between direction of practice> When contact with the boss or communication is not easy, youth companion experience great pressure that they should handle the judgment and intervention by themselves and the conflict arising from differences on the direction of welfare and counseling approaches in case concept. <Tired of unreasonable treatment, identity confusion, and constant requests for aid> Youth companion experience identity confusion in various tasks such as Youth companion are tired of unrealistic job conditions, such as standardized working hours and number of cases of intervention, and activity fees, and are tired of repeated and ongoing requests for aid from counselees and their parents. Youth companion also experiences identity confusion in various tasks such as welfare, counseling, administrative work and paperwork. <The burden on civil petitions that have been changed to resentment> Since youth companion cannot be free from complaints raised by misunderstanding and complaints that arise when youth companion fails to accept requests outside common sense of self-centered caretaker parents, youth companion consider the room to raise complaints and approach cases timidly. <unrespectable expertise> Youth companion feel that they are not recognized as experts by resisting counselees, parents who insist on their children''s convenience or give them sexual inconvenience, and parents who ask money or do not appreciate their help with their own money. <limitation of professionalism> Depending on the circumstances that counselees face, youth companion are always suspicious of their case concept and feel limit of their inexperience in new cases. <exhaustion, inability and breakaway> Youth companion feel helpless because of the poor environment and extreme choices of the counselee, depressed parents’ counseling who don''t want to exhaust and change their lives, and unfair complaint. Youth companion consider or implement their leave of absence or transfer due to unreasonable treatment in the difference between the ideal and the real. <Increase strength by training for support system and professionalism> Youth companion find a sense of security and continue working in the consideration and protection of the institution, in the consolation and support of colleagues and families for crisis and risk cases. Youth companion overcome the shock and guilt from exhaustion and the loss of counselees with super vision and develop professional skills. <Overcoming with a sense of mission and a reward for the possibility> Youth companion are convinced that the youth companion program is essential by seeing counselees’ poor environment, counselees wanting to meet them during trial and positive change of counselees. Though the activity is hard and dangerous, youth companion overcome difficulties wishing that the program helps youth at risk effectively with a sense of mission.
The trauma experiences related to the tasks of youth companion derived from the study results were perceived as great anxiety about the visiting service coming from the lack of safety guidelines and the lack of protection systems for youth companion and heavy burden that youth companion have to deal with alone in times of crisis. Clear guidelines for safety, the development of systems and consultation manual for crisis cases for safety are required to ensure that youth companion perform substantial and realistic activities in a safe environment. These things will pave the way for creating a social and cultural atmosphere in which high-risks youths can settle socially within the social safety net.
Key words : youth companion, job trauma, qualitative study
목차
목 차국문초록 ⅰ목차 ⅲ표 목차 ⅴⅠ. 서론1. 연구의 필요성 12. 연구 목적 및 연구 문제 3Ⅱ. 문헌고찰1. 청소년동반자 프로그램 42. 청소년동반자 73. 직무외상 104. 청소년동반자와 직무외상에 관한 선행연구 11Ⅲ. 연구방법1. 연구 설계 : Giorgi의 현상학적 방법 152. 연구참여자 선정 153. 자료수집 방법 164. 자료분석 방법 165. 연구자 준비 176. 연구참여자에 대한 윤리적 고려 177. 질적 연구의 엄격성 확보 방안 18Ⅳ. 연구결과1. 연구참여자의 특성 192. 청소년동반자 직무외상 경험의 상황적 구조진술 203. 청소년동반자 직무외상 경험의 일반적 의미구조 45Ⅴ. 결론 및 제언1. 연구결과의 요약 472. 연구의 함의 및 후속연구에 대한 제언 48참고문헌 51연구참여동의서 58기초질문지 59Abstrac 61