본 연구는 장애아전문어린이집에 재원 중인 특수교육대상영유아의 부모와 교사를 대상으로 가족지원 프로그램에 대한 인식 및 요구를 알아보고자 하였다. 이를 통해 효과적인 장애아전문어린이집의 가족지원 프로그램의 개발 및 적용을 위한 기초자료로 제공하는데 연구의 의의가 있다. 이를 위하여 연구참여자는 경기도 지역의 장애아전문어린이집에 재원 중인 특수교육대상영유아 부모 253명과 교사 167명으로 설문조사를 통해 수집된 자료 중 불성실하게 표기하거나 중복 표기된 설문지를 제외하고 부모 197부와 교사 164부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 최종 수집된 자료는 SPSS 23.0으로 다음과 같이 통계 처리하였다. 첫째, 부모와 교사의 배경 변인을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 부모와 교사의 가족지원 프로그램에 대한 인식 및 요구의 정도를 알아보기 위해 기술통계분석을 실시하였다. 셋째, 부모의 배경 변인과 교사의 배경 변인에 따른 가족지원 프로그램의 인식의 차이를 알아보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 하였고, 분석결과 유의한 차이가 나타난 경우에는 Scheffe 사후분석을 실시하였다. 부모와 교사의 인식의 차이를 알아보기 위해서 독립표본 t검정을 하였다. 넷째, 연구참여자인 부모와 교사의 가족지원 프로그램에 관한 요구들을 1, 2, 3 순위로 기술통계분석을 한 후 순위별 빈도에 1순위에는 가중치 100%, 2순위에는 50%, 3순위에는 30%를 부여하여 가장 필요한 가족지원 프로그램의 요구를 살펴보았으며 부모와 교사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검정을 실시하였다. 다섯째, 가족지원 프로그램의 활성화 방안에 대한 서술형 문항은 부모와 교사의 의견을 공통된 내용으로 묶어 유목화하여 분류한 후 빈도분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대해서 부모의 인식은 높았으며, 부모의 배경 변인에 따른 특수교육대상영유아 부모참여 지원 프로그램의 인식은 직업과 월 평균 소득에 따라 차이가 있었고, 부모교육 프로그램 인식은 직업에 따라 차이가 나타났다. 가족 상담지원 프로그램의 인식은 월 평균 소득에 따라 차이가 있었으며, 지역사회 연계 프로그램의 인식은 직업에 따라 차이가 나타났다. 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 교사의 인식은 높았으며, 교사의 배경 변인에 따른 인식은 학력에 따라 부모참여 지원 프로그램에 대한 차이가 나타났다. 둘째, 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 인식의 차이는 부모참여 지원 프로그램, 부모교육 프로그램, 가족 상담지원 프로그램, 지역사회 연계 프로그램에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 가족지원 프로그램에 대한 부모의 요구는 개별화교육프로그램(IEP) 및 개별화가족지원계획(IFSP)의 교육활동 참여, 특수교육대상영유아의 장애에 대한 이해와 특수교육의 필요성, 부모와 자녀 관계 향상을 위한 프로그램, 특수교육대상영유아의 놀이와 기본생활습관 지도, 특수교육대상영유아의 양육 방법의 어려움에 대한 도움, 특수교육대상영유아의 교육 및 치료(발달재활 서비스)와 관련된 정책 설명, 각 분야의 치료 및 의료 전문가에 대한 요구가 높은 것으로 나타났다. 교사의 요구의 경우 개별화교육프로그램(IEP) 및 개별화가족지원계획(IFSP)의 교육활동 참여, 특수교육대상영유아의 장애에 대한 이해와 특수교육의 필요성, 가족상담 프로그램, 특수교육대상영유아의 문제행동 및 행동지원, 특수교육대상영유아의 양육 방법의 어려움에 대한 도움, 특수교육대상영유아의 교육 및 치료(발달재활 서비스)와 관련된 정책 설명, 장애아전문어린이집 교사(특수교사, 보육교사)에 대한 요구가 높은 것으로 나타났다. 부모와 교사의 요구의 차이는 가족지원 프로그램 종류, 생활지도와 발달지원을 위해 가족에게 제공해야 할 가족지원 프로그램, 가족지원 프로그램 진행 시 협력을 원하는 전문가 구성원에 대한 요구에서 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 가족지원 프로그램 활성화 방안에서 부모와 교사는 다양한 가족지원 프로그램 개발과 참여에 대한 요구가 높은 것으로 나타났다. 이상의 결론을 토대로 현장에 실질적으로 필요한 가족지원 프로그램을 개발하고 그에 대한 효과에 대해 연구를 제언하였다.
The purpose of this study was to investigate the perceptions and needs of parents and teachers about the support programs for children with special needs who are enrolled in childcare centers. The subjects of the study were 253 parents and 167 teachers of childcare centers for children with disabilities in Gyeonggi-do. Among the collected data, 197 parents and 164 teachers were used as the final analysis data, except for the questionnaires which were not recorded in appropriate or duplicated. The final analysis data were statistically processed using the SPSS 23.0 programs as follows. First, a frequency analysis was conducted to examine the general background of the parents and teachers. Second, descriptive statistics analysis was conducted to find out the awareness and needs of teachers and parents support on family support programs for children with special needs. Third, one-way ANOVA was used to find out the difference in the perception of the family support programs according to the background variables of the parents and teachers. Scheffe post-analysis was conducted when significant differences were found. Independent sample t-test was conducted to find out the difference between parents and teachers'' perceptions. Fourth, the descriptive analysis of the parents and teachers'' needs related to the family support programs of the survey subjects were conducted in 1, 2, and 3 rankings. In order to investigate the differences in the needs of the family support programs, weights were given 100 for the first, 50 for the second, and 30 for the third. And t-test was performed to find out the difference between the parents and the teachers'' perception and the needs. Fifth, descriptive items about activation plan of family support program were classified by classification of opinions of parents and teachers as common contents and analyzed frequency.
The results of this study are as follows:
First, the parents'' perception of the family support programs for children with special needs was high, and the perception of parents'' participation support programs according to parents'' general background varied according to the occupation and monthly average income. Perceptions of family counseling support programs differed according to monthly average income, and perceptions of community-based programs differed by occupation. Teachers'' perceptions of the family support programs for children with special needs was high. Differences in parents and teachers'' perceptions of family support programs were significantly different between parent support programs and parent education programs. Second, there were significant difference in parents'' participation support programs, parent education programs, family counseling support programs, and community linked programs. Third, the parents'' needs for the family support programs were high on participation in the educational activities of the Individualized Education Program(IEP) and the Individualized Family Support Plan(IFSP), the understanding of the children with special needs and special education, family counseling programs, problem behaviors and behavior support for infants and toddlers with special needs, help with difficulties in parenting methods for infants and toddlers, explanation of policies related to infant education and treatment (development rehabilitation service), and the needs for medical professionals. Teachers'' needs were high on participation in educational activities of Individualized Education Program (IEP) and Individualized Family Support Plan (IFSP), understanding of disabilities of infants and toddlers with disabilities and necessity of special education, family counseling program, and behavior support, the difficulty of parenting methods for infants and toddlers in special education, policy explanation related to the education and treatment of infants and toddlers with special needs(developmental rehabilitation service), and the demand for teachers of childcare centers for young children with disabilities(special education teacher, childcare teacher). There were significant difference between parents and teachers'' needs on family support programs, family support programs to provide families with guidance and development, family support programs. Fourth, parents and teachers'' needs for the development and participation of various family support programs are high in activating parent support. Based on the above conclusions, it was proposed to develop a family support program which is practically necessary in the field and to study its effect on it.
목차
Ⅰ. 서론1. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 43. 용어의 정리 5Ⅱ. 이론적 배경1. 특수교육대상영유아 가족 81) 특수교육대상영유아 가족의 특성 82) 특수교육대상영유아 가족의 요구 92. 가족지원 프로그램 121) 가족지원 프로그램의 개념 및 목적 122) 가족지원 프로그램의 원리 153) 가족지원 프로그램의 모델 184) 가족지원 프로그램의 유형 215) 가족지원 프로그램에서 교사의 역할 266) 가족지원 프로그램에서 부모와 교사 간의 협력의 중요성 283. 장애아전문어린이집 291) 장애아전문어린이집 운영 및 현황 292) 장애아전문어린이집 교사 314. 선행연구 고찰 33Ⅲ. 연구 방법1. 연구 대상 372. 연구 도구 403. 연구 절차 421) 예비 조사 422) 본 조사 424. 자료 분석 43Ⅳ. 연구 결과1. 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 인식 441) 가족지원 프로그램에 대한 부모의 인식 442) 부모의 배경 변인에 따른 가족지원 프로그램의 인식 493) 가족지원 프로그램에 대한 교사의 인식 534) 교사의 배경 변인에 따른 가족지원 프로그램의 인식 575) 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 인식 차이 612. 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 요구 661) 가족지원 프로그램에 대한 부모의 요구 662) 가족지원 프로그램에 대한 교사의 요구 743) 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 요구의 차이 824) 가족지원 프로그램의 활성화 방안에 대한 부모와 교사의 의견 90Ⅴ. 논의 및 결론1. 논의 1011) 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 배경변인에 따른 인식의 차이 1012) 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 인식의 차이 1043) 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 요구의 차이 1054) 특수교육대상영유아 가족지원 프로그램에 대한 부모와 교사의 가족지원 프로그램 활성화 방안에 대한 의견 1102. 결론 112참고문헌 114부 록 124Abstract 140