1차 산업혁명에서 4차 산업혁명을 거치는 동안 유통업계에도 신기술이 활용되기 시작하면서 새로운 형태의 소비수요가 창출되기 시작했고 유통업체들은 경쟁우위 확보를 위해 물류부문에 많은 투자를 진행하고 있다. 이는 4차 산업혁명시대에 유통산업에서는 물류가 본질적인 핵심 경쟁력이 될 것으로 예측되기 때문이다. 그 중 유통물류센터는 상품의 실질적 운영과 전달을 지원하는 중요한 기능과 역할을 담당하며, 소비자와 최종 접점에 있기에 그 중요성은 더욱 커지고 있다. 따라서 본 논문에서는 유통물류센터의 향후 구축 방향 분석을 위해 구축 요인에 대한 중요도를 도출해 실질적 구축 방향을 연구해 제안하였다. 이를 위해 문헌과 사례 연구를 우선적으로 진행하였고, 보다 현실적인 유통물류센터의 구축방향 제안을 위해 관련 분야에서 평균 18년 이상의 경험을 보유한 물류전문가 집단을 대상으로 심층인터뷰를 수행해 평가 요인 도출에 반영하였다. 최종적으로 도출된 평가요인은 4개의 대요인(인프라(창고), 장비(설비), 정보시스템, 서비스)에 각각 4개의 세부요인으로 구성되었다. 이렇게 도출된 요인들을 평가하기 위해서는 설문지를 작성하였으며, 작성된 설문지는 국내 물류업계에서 근속연수 10년 이상의 경험을 보유한 전문가를 대상으로 진행하였다. 분석 방법론으로는 최근 전문가 집단들에 대한 심층인터뷰나 설문조사 분석에 많이 쓰이는 Fuzzy 방법론 중 하나인 CFPR(Consistent Fuzzy Preference Relations)을 적용해 실증분석 위한 요인별 평가와 분석을 진행하였다. 분석결과, 대요인(Principle Factors)에서는 “서비스”가 “0.271”로 가장 중요하게 고려해야 할 요인으로 분석되고, 다음 순으로는 “인프라”가 “0.254”, “정보시스템”이 “0.247” 그리고 “장비”가 “0.228”으로 각각 분석되었다. 한편 세부요인(Detail Factors)에서는 “신뢰성”이 “0.091”로 가장 높은 중요도로 평가되었고 다음 순으로 “정보시스템의 가시성”이 “0.076”, “인프라의 공간고도화”가 “0.075”, “인프라의 입지”는 “0.074” 그리고 “서비스의 만족도”가 “0.073”으로 중요도가 각각 높게 평가되었으며, 기타 요인들은 0.068 ∼ 0.041 사이의 중요도로 분석되었다. 그리고 이러한 분석을 통해 도출된 시사점과 유통물류센터 구축방향을 기반으로 최적 보관 면적 산출 방안에 대한 연구를 추가로 진행하였다. 물류센터의 효율적 설계는 무엇보다 중요한데, 특히 유통물류센터는 재고를 보유하고 있기에 효율적인 보관면적을 가질 수 있는 최적 보관에 관한 설계는 매우 중요하다. 최적 보관 면적 산출을 위해선 유통물류센터 내 보관 설비 유형별 ‘표준 파렛트 랙 모듈’과 파렛트 운반에 필요한 ‘장비 유형별 표준 작업통로’등을 정의하였고, 랙 모듈이 보관 공간 내 최적으로 배치될 수 있는 유통물류센터 보관 공간 내 ‘표준 기둥간격 규칙’도 정립하였다. 즉, 파렛트 유닛 로드를 사용하고 보관 효율을 높이기 위한 방안으로 랙 설비를 도입해 운영하고자 하는 유통물류센터가 보관 공간 설계시 최적 조건으로 설계 할 수 있는 방안이 본 연구에서 제시되었다. 이를 위해 국내 유통물류센터에서 많이 사용하는 T-11형 파렛트와 물류 유통 효율성 증대를 위해 추가된 T-12형 일관 수송용 파렛트에 관한 표준 파렛트 랙 모듈이 정의되었다. 그리고 유통물류센터에서 운영 중인 다양한 파렛트 운반 장비를 조사 및 분석하여 이에 대한 실질적 이동(작업) 통로를 재정립해 보관 공간 내에서 랙 모듈 배치시 발생할 수 있는 비활용 공간(Dead Space)에 대한 최소화 방안을 같이 제시함으로서 보관 공간의 고도화가 이루어 질 수 있도록 하였다. 마지막으로 이상의 내용을 바탕으로 유통물류센터의 최적 보관면적을 손쉽게 산출 할 수 있는 수식을 제안하였고, 파렛트, 운반장비 유형, 보관 랙 적재 단수 등에 따른 파렛트당 바닥 소요면적을 종합적으로 정리해, 향후 유통물류센터에서 보관면적 산출시 별도의 복잡한 계산 없이 이를 적용해 용이하게 최적 보관면적으로 산출할 수 있는 조견표도 제시하였다. 따라서, 본 연구를 통해 도출된 최적화된 유통물류센터의 보관 공간 설계 방법과 면적 산출 방법론은 현업에 유용한 가이드라인이 될 것이다.
As the new technologies began to be used in the retail industry, new forms of consumption demand began to be created through the time of the 4th industrial revolution in the 1st industrial revolution. And retailers are investing heavily in the logistics sector to secure competitive advantage. This is because logistics is expected to become core competitiveness in the distribution industry in the era of the 4th industrial revolution. In particular, distribution centers play an important function and role in supporting the actual operation and delivery of goods and are in the final contact with consumers, so its importance is increasing. Therefore, in this paper, in order to analyze the future construction direction of the distribution center, I first derive the importance of constructive factors and propose practical direction to construct distribution center. For this purpose, the literature and case studies were prioritized and in-depth interviews were conducted with logistics experts who have more than 18 years experience in the related fields to suggest a more realistic distribution center. Finally, the evaluation factors were composed of four detailed factors (subfactors) for each of the four main factors (Infra, Equipment, Information System, and Service). In order to evaluate these factors, questionnaires were prepared and they were conducted on experts who have more than 10 years of experience in the domestic logistics industry. As the methodology to analyze factors, CFPR(Consistent Fuzzy Preference Relations) is used which is effectively extract expert’s knowledge. As a result, “Service” was the first factor to be considered as 0.271, followed by “Infra” with 0.254, “Information System” with 0.247 and “Equipment” with 0.228 as main factors. On the other hand, in detailed factors, “Reliability” was the most important factor with 0.091, and followed “Visibility” in Information System as 0.076, “Space Advancement” as 0.075, “Location” as 0.074 and “Satisfaction” of service as 0.073. This research has implications in that it has suggested a construction direction for the future distribution center in the era of 4th industrial revolution. Based on the implications derived from this analysis and construction directions of the distribution center, the method for calculating the optimal storage area of the distribution center has developed. The efficient design of the distribution center is of paramount importance. In particular, designing the optimal storage area is especially important because distribution centers have inventories. In order to calculate the optimal storage area, the “standard pallet rack module” for each type of storage facility and the “standard work path” for each equipment type were defined, and the “standard column rule in storage space” where the rack module can be placed optimally in the storage space was also established. In other words, this study suggested that the distribution center, which wants to operate by introducing rack facilities as a way to use the pallet unit load and improve storage efficiency, can be calculated under optimal conditions in the storage space design. To this end, standard pallet rack modules for the T-11 type pallet, which is widely used in domestic, and the T-12 type pallet, which is added for increasing the distribution efficiency, has been defined. And through analysis of various pallet transportation equipment, the storage was optimized by redefining the actual passage of movement and suggesting measures to minimize the amount of unused space that may arise when deploying rack modules in the storage space. Finally, based on the above, a formula that can easily calculate the optimal storage area was developed and proposed. It also included floor space requirement per pallet according to the type of pallet, type of transport equipment, and the number of rack level. Therefore, it is suggested that these methods should be applied to calculate the storage area at the distribution center without complicated calculations. Therefore, it is thought that the optimized storage space design method and area estimation methodology derived from this study could be a useful guideline in the field. The pallet type, the type of transport equipment, and the floor space required per pallet according to the number of storage racks are arranged at the same time.
제 1장 서 론 1제 1절 연구 배경 및 목적 1제 2절 연구 구성 및 개요 4제 2장 유통 물류환경 및 물류센터 구축추세 분석 6제 1절 유통물류 환경 분석 61. 4차 산업혁명과 물류환경 62. 유통산업과 물류환경 12제 2절 물류센터 구축추세 분석 221. 유통물류센터의 정의 222. 국내 물류센터 운영현황 313. 유통물류센터 구축추세 36제 3장 선행연구 고찰 및 연구의 차별성 59제 1절 4차 산업혁명과 스마트 물류에 관한 연구 59제 2절 물류센터 구축 및 운영에 관한 연구 62제 3절 물류센터 보관면적 산출에 관한 연구 66제 4절 본 연구의 차별성 72제 4장 연구모형과 분석방법 75제 1절 연구모형 개요 75제 2절 연구모형의 구성과 흐름 77제 5장 유통물류센터 구축방향 분석 78제 1절 연구 방법론 78제 2절 분석범위 및 방법 84제 3절 실증분석 88제 4절 시사점 및 유통물류센터 구축 방향 도출 96제 6장 유통 물류센터 고도화위한 최적 보관면적 산출 방안 101제 1절 연구 추진방향 101제 2절 전제조건 분석 1041. 표준 파렛트 랙 모듈의 정의 1042. 파렛트 운반 장비의 표준 작업통로 정의 108제 3절 파렛트 보관 설비의 최적 보관면적 산출 방안 1151. 보관 공간 내 파렛트 랙 설치 위한 표준 기둥 간격 1152. 최적 보관면적 산출 방안 125제 7장 결론 및 향후과제 129제 1절 연구결과의 요약 129제 2절 연구의 한계와 향후과제 132참고문헌 134부록 149Abstract 154