본 연구는 골프분야의 전문인력 현주소를 파악하여 골프산업에서의 일자리를 확대할 수 있는 방안을 강구하기 위한 기초자료를 제시하는데 목적을 둔다. 이에 본 연구는 골프분야 전문인력의 일자리 확대 방안을 종합적으로 분석하고자 1, 2차 자료의 각종 문헌들을 고찰하는 문헌연구법(documentary method)을 사용하여 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 골프분야 현황 분석 첫째, 통계로 본 주요 골프환경에 있어 2010년 국내 골프산업 시장 규모는 총 27조2000억 원에 달했으며, 여기에 등록골프장은 회원제 234개, 정규대중 231개로 총 465 업소수(2013) 현황을 보이고 있으며, 신고 골프연습장은 실내일반 4,118개, 실내스크린 2,393개, 실외연습장1,235개로 총 9,779 업소수(2013)를 나타내고 있다. 둘째, 골프분야 직업적 현황에 있어 체육종목 분야 중 골프 등록선수는 2014년 여자 1,034명, 남자 1,998명으로 총 3,032명을 나타내고 있다. 여기에 국가대표 골프 코치는 3명, 남자선수 8명, 여자선수 8명으로 총 16명을 나타내고 있다. 또한 골프 심판은 국내심판 18명, 국제심판 2명으로 총 20명을 보유한 것으로 나타났다. 그리고 2014년 전문대학 골프학과 수는 18개, 학생수는 남·여학생 총 1,066명을 나타내고 있으며, 4년제대학 골프학과 수는 14개, 남·여학생 278명으로 총 1,485명, 대학원 골프계학과 수는 12개, 남·여학생 총 140명을 나타내고 있다. 골프경기지도자는 총 596명, 골프생활체육지도자는 총 9,343명을 나타내고 있다. 2. 골프분야 직업의 문제점 및 과제 골프직업도 체육환경 및 체육지도자의 환경속에서 어려움과 문제해결을 위한 다양한 측면의 제도적인 고용구조 개선이 필요한 시점이다. 특히, 골프만의 특성이 있다 할지라도 골프전공자 또는 여성골퍼들도 이러한 골프산업 시장에서의 임금인상과 정규직으로의 전환 그리고 꾸준한 지속적인 직업으로서의 환경변화와 법률적인 제도 마련이 병행되어야 한다. 학생선수로서 프로선수로서 지도자로서의 인생여정을 지나면서 진로 모색과 직업으로서 다양한 분야에서의 역할과 기능도 제고되어야 한다. 여기에 골프직업분야에서도 함께 고민해야 하는 과제로는 학교제도권에서 연계되는 진로문제와 직업문제에 대한 준비 측면에서의 해결 방향을 구체화해야 할 것이고 골프산업 시장환경 및 고용환경과 연계되는 대학교육과정의 변화가 두 번째이며, 이러한 골프학생선수나 골프전공자 또는 프로골퍼, 골프심판 및 골프지도자 등의 일자리 창출과 함께 고용환경의 인식변화와 공식적 직업분류와 임금 및 제반 환경 조성도 함께 체육지도자 범주에서 세부적으로 구체화해야 한다. 3. 외국의 골프전문인력 양성과 직업 미국은 대학과정과 연계된 아카데미가 있고, 한국의 초등학교 5학년부터 고등학교 졸업반까지의 교육시스템인 K-12 교육과정 중 5-12학년 과정을 이수할 수 있도록 초?중?고등학교와도 연계해서 주니어 아카데미를 운영하는 경우도 있다. 골프 아카데미에 입학하면 기숙시설과 함께 학교수업을 하면서 골프를 배울 수 있게 하고 있다. 또한 미국의 PGM 과정은 미국 PGA에서 보증하는 골프경영학프로그램으로서 이 PGA Cless A 멤버가 되기 위해 필요한 과정 중의 하나이다. 미국의 20개 대학에 이 PGM 과정이 개설되어 있으며 꼭 PGA 멤버가 아니더라도 골프산업 전문가가 되길 희망하는 학생들에게 적합한 프로그램이라 볼 수 있다. 이 과정을 마치고 나면 골프 전문지도자, 코스 디자인 및 관리, 골프용품 디자인, 제작, 판매, 수리 또는 골프 전문 방송, 잡지, 신문 등 골프에 관련된 모든 산업에서 종사를 할 수 있는 전문가로 진출할 수 있다. 4. 골프분야 일자리 모색 방안 골프전문인력 일자리 창출을 위해서는 정부 체육정책에 기반하여 순차적으로 추진될 수 있는 상황으로 정부 보고서에서 제시된 스포츠 부문별 일자리 창출 방안을 토대로 골프환경과 현장에 맞는 골프정책 사업으로 응용해야 할 것이다. 즉, 스포츠 부문별 일자리 창출 방안으로는 생활체육 프로그램 확대를 통한 생활체육 지도자 일자리 창출, 스포츠 안전관리사 자격제도 도입, 공공 스포츠 서비스 확대를 통한 일자리 창출, 학점인정 현장실습 인턴십 활성화, 스포츠산업 인턴지원 사업 고도화, 스포츠산업 지역맞춤형 취업 아카데미 지원, 권역별 지역스포츠산업창업지원센터 확대, 일자리 지원사업 홍보 강화, 스포츠 사회적 기업 : 공공시장 개방을 통한 사회적 일자리 창출, 스포츠이벤트 에이전트 시장 활성화를 제시하고 있다.
The purpose of this study is to provide basic data on how to expand jobs in the golf industry by identifying the current status of professional golf personnel. In response, this study utilized the documentary method, which examines various literature from the first and second materials, in order to comprehensively analyze ways to expand jobs for professionals in the field of golf. 1. Analysis of the current state of the golf industry First, the domestic golf industry market totaled 27.2 trillion KRW in 2010, with 234 private golf courses and 231 public golf courses, showing a total of 465 businesses (2013) along with 4,118 indoor practice ranges, 2,393 indoor screen golf facilities, and 9,377 indoor golf courses. Second, the number of registered golfers in 2014 totaled 3,032 golfers with 1,034 women and 1,998 men. In addition, the Korean national golf team represents 16 players, eight men and eight women, as well as three coaches. There are also 18 domestic and two international referees, a total of 20 referees. In 2014, there were 18 community colleges that offered golf as a major with 1,066 students enrolled and 14 four-year universities that offered golf as a major with 278 students enrolled, a total of 1,485 students. In addition, there were 14 universities that offered a masters degree in golf, with a total of 140 students enrolled. There were also 596 golf instructors and 9,343 golf and leisure sport instructors. 2. Problems and Challenges in Golf Profession The golf profession also needs to improve the system of employment in various aspects to solve problems in the sports environment and the environment for sports instructors. In particular, golf graduates or female golfers, even if golf has its own characteristics, should also receive higher wages in the golf industry, become permanent jobs, and thus change the environment and legal systems. As a student athlete, professional, or an instructor, roles and functions in various fields should also be enhanced as a career seeker as well as a career. In addition, the task that should be considered in the field of golf should be to clarify the solution in terms of preparation for one’s career and career decisions linked to the school system. Also, the college education curriculum should be linked to the market environment and employment environment in the golf industry, along with job creations for student athletes, golf graduates, professional golfers, golf marshalls, and golf instructors. 3. The training and occupation of golf professionals in foreign countries The U.S. has golf academies linked to college courses as well as junior academies in conjunction with elementary, middle and high schools to help students complete for 5 to 12 years of the K-12 curriculum. If they enter a golf academy, they are allowed to learn golf while taking school courses with boarding facilities. Also, the U.S. PGM program is a guaranteed golf management program for the U.S. PGA and is one of the courses needed to become a member of the PGA Class A. Twenty U.S. universities offer the PGM program, and it can be seen as a suitable program for students who are not necessarily PGA members but want to become experts in the golf industry. Upon completion of the course, the team can advance into a professional golf instructor, course designer and manager, golf goods designer, producer, salesperson, repairman or golf broadcaster, work for magazines and newspapers, and all other industries related to golf. 4. How to find a job in golf In order to create jobs for professional golf personnel, the government will have to apply a policy suitable for the golf environment and the field for each sports sector presented in the government report as a situation that can be implemented sequentially based on the government''s sports policy. In other words, the measures to create jobs for golf leisure sport instructors through the expansion of the daily sports program, the introduction of the system for qualification of sports safety managers, the promotion of internships for academic qualifications as well as the promotion of internships in the sports industry, the expansion of regional sports industry through support centers, the promotion of job support projects and of sports agents.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 방법 및 범위 53. 선행연구 8Ⅱ. 이론적 배경 121. 스포츠산업과 직업 122. 골프산업의 효과 203. 한국골프산업의 현주소 234. 미래변화와 골프문화환경 26Ⅲ. 연구내용 분석 291. 골프분야 직업 현황 분석 291) 통계로 본 골프환경 292) 체육분야 직업 현황 343) 골프분야 직업적 현황 402. 골프분야 직업의 문제점 및 과제 561) 골프분야의 문제점 562) 골프직업의 문제점 583) 골프직업의 과제 603. 외국의 골프전문인력 양성과 직업 621) 국내 체육전문인력 양성 사례 622) 선진국의 골프전문인력 양성과 직업 704. 골프분야 일자리 모색 방안 751) 한국의 골프대중화 정책 752) 골프분야 일자리 정책 방향 783) 골프전문인력 일자리 창출 방안 81Ⅳ. 결론 및 제언 871. 결론 872. 제언 93참고문헌 95Abstract 103