메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

유혜린 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
이연우
발행연도
2020
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to analyze the differences between importance and performance of early childhood teachers’ perceptions of constructive learning environment management. In this study, the data were collected 215 teachers working at a childhood educational institution in Busan, Korea. The data were analyzed by t-test and IPA method for knowing about differences between importance and performance of constructive learning environment management by early childhood teachers.
The results of this study are as follows.
First, performance was lower than importance that early childhood teachers perceived constructive learning environment management. This means, though early childhood teachers perceived importance of constructive learning environment, they didn’t need to performance in institution or have difficulty in performing due to institutional aspects.
Second, the result of IPA of constructive learning environment management perceived by teachers, support the problem solving skills and open-ended questions need intensive improvement. And high level thinking skills, information access and the usage skills, and using various assessment methods need improvement of awareness and performance of teachers.

목차

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
3. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 구성주의 8
2. 구성주의적 학습환경 19
3. IPA 기법 24
Ⅲ. 연구방법 27
1. 연구대상 27
2. 연구도구 28
3. 연구절차 30
4. 자료분석 31
Ⅳ. 연구결과 32
1. 유아교사가 인식하는 구성주의적 학습환경운영의 중요도와 실행도 간 차이 32
Ⅴ. 논의 및 결론 38
1. 연구결과 및 논의 38
2. 결론 및 제언 44
참고문헌 48
부록 59

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0