본 연구의 목적은 남북출신청년들이 사회적 공간에서 지속적으로 만나는 과정을 살펴봄으로써, 그들의 내러티브에 나타난 소통의 양상과 소통을 저해하거나 진작하는 요소를 개인별· 통합적으로 분석하는 데에 있다. 이를 위해 연구참여자들의 경험을 분절하지 않고 총체적으로 보여주며, 그들이 소통에 미치는 개인적·역사적·사회적 요인을 다양하게 보여줄 수 있는 내러티브 탐구방법을 활용하였다. 연구자는 남북출신 각 3명씩 총 6명의 청년들을 연구참여자로 선정했다. 연구참여자는 상대 집단에 속한 다수의 인물과 사회적 공간에서 지속적으로 교류한 경험이 있는 이들이었다. 소통의 양상은 이들이 처한 시간과 공간의 특성이나 개인의 내적·외적 상호작용에 따라 다양하게 나타났다. 남북출신청년의 첫 만남에선 분단으로 인한 적대 감정이나 막연한 기대, 북한출신주민이 소수자로 존재하는 남한 사회라는 조건, 공통된 경험이 부족한 점이 소통의 저해 요소였다. 시간이 어느 정도 지난 후에는 실력 차이나 북한출신주민에 대한 지원, 규범과 개념에 대한 상이한 이해 등이 갈등의 원인이 되었다. 이들이 만난 장소는 교회, 학교, 북한출신청년의 집, 여가 공간 등이었다. 연구참여자들이 만난 장소는 서로 유사했으나 기관의 성격, 개인의 위치나 자원에 따라 참여자에게 미치는 영향이나 의미가 달랐다. 예를 들어 교회의 경우 가진 자원이 없는 ㄱ씨와 ㄷ씨는 의존할 수밖에 없었기에 위계적이었다. 가족이나 다른 자원(대학 학위, 경제력 등)이 있었던 ㄴ씨에게는 고맙지만 큰 의미는 없는 장소였다. 학교도 본인이 연구 업무에 관여하느냐에 따라 경쟁적 성격이 강화되기도 했다. 그리고 자신의 인생 시기나 성장 과정과 관련하여 어떤 지점에 상대를 만났는가에 따라 소통의 형태도 달라졌다. 또한 심리·정서적 자원, 소통 의지, 대인관계 형태 등 개인 성향 역시 중요했다. 특히 남북출신청년 모두 소통을 지속하고자 하는 의지는 소통을 지속하는 전제조건이었다. 북한출신청년은 심리적·학습적·경제적 자원이 풍부할수록 소통에 유리했다. 자신의 결핍을 성찰하고 실력을 향상하거나 피해의식을 극복이 소통을 위한 과제였다. 남한출신청년도 개인의 성장 과정에 따라 형성된 소수자에 대한 태도나 공감능력, 직장생활 유무, 도덕률에 대한 엄격도, 북한출신주민을 만난 기간과 수에 따라 소통의 정도가 달라졌다. 내러티브에서 남북출신청년들은 소통하기 위해 여러 방향으로 시도했다. 위계적 관계를 갈등의 원인으로 파악한 연구참여자는 대등한 장소로 이동하며 소통을 꾀했다. 공통 경험을 만들며 서로 이해의 폭을 넓히기도 했다. 갈등 상황에서 본인의 모순이나 결핍을 발견한 이들은 자신을 성찰하고 상대의 이야기를 들음으로 왜곡된 이미지나 정서를 치유했다. 이들의 노력과 변화는 우리가 남북출신주민의 통합과 향후 미래 통일시대를 준비해가는 데에 좋은 참조가 된다. 이러한 소통과정에 대한 탐구가 기존 연구와 대비되는 특징은 다음과 같다. 첫째, 남북출신주민들의 상호작용에서 갈등뿐 아니라 소통을 이뤄가는 양상과 그것을 가능하게 하는 요소들을 확인했다는 점이다. 많은 남북출신주민들의 만남 연구들은 갈등의 현상과 원인을 파악하는 데에 주목한다. 소통을 위해 그러한 요소를 제거하는 방안을 확인할 수 있지만, 보다 적극적인 실천 방안을 모색하기에 한계가 있다. 또한 갈등 현상만 지나치게 주목할 경우 통합에 관해 비관적 전망을 내릴 수 있다. 그러나 본 논문은 끊임없는 시행착오를 겪으면서도 조금씩 소통을 확장해 가는 것이 가능하다는 점을 보여주었다. 이러한 결과는 우리 사회가 소통과 통합을 이뤄가는 방안 마련과 지속적 실천에 집중할 수 있도록 돕는다. 둘째, 남북출신주민들의 갈등이나 소통이 유동적 조건에 따라 변화한다는 점을 밝혀냈다. 특정 개인이나 집단 간의 소통이 고정된 특성에 따라 결정된다는 시각은 대상에 대한 편견을 강화할 수 있다. 그러나 이 논문에서는 변화 가능성을 수용하며 다양한 개인적·사회적 조건이 소통을 진작 혹은 저해하는지를 밝혀냈기에 보다 현실적이며 희망적인 전망을 확인할 수 있었다. 셋째, 남북출신주민들의 소통이 사회 구조적 요건이나 개인의 독특한 성향이라는 어느 한 요인에 의해서만 좌우되는 것이 아닌 복합적이며 경로의존적인 방식으로 이루어진다는 점을 드러냈다. 남북출신주민의 소통은 분단, 경쟁 구조, 지원 제도 등의 사회 현실과 그 안에서 고군분투하며 살아가는 개인들의 상호작용의 결과이다. 사회구조적인 변화만으로도 개인의 의지나 노력만으로도 온전히 그 모습을 파악할 수 없고, 해결 방법을 찾기도 어렵다. 본 연구는 개인의 소통의지에도 불구하고 여전히 소통의 장애물로 기능하는 사회적 현실, 그리고 같은 상황 속에서도 다르게 반응하는 개인들의 모습을 통해 남북출신주민의 소통을 위해서 각 개인과 사회가 함께 변화해야 함을 보여주었다.
The purpose of this study is to examine the process of continuous encounters between North and South Korean young men in social spaces to analyze the patterns of communication in their narratives and the factors that impede or promote communication. Accordingly, the study uses a method of narrative inquiry that shows the participants'' experiences in a holistic and uninterrupted manner, which shows various personal, historical, and social factors in their communication. We selected three participants from each country, a total of six young men, for the study. The participants were those who had experiences of continuous interactions with multiple people in their relative groups within social spaces. The aspects of communication varied according to the characteristics of time and space they faced and their inward and outward interactions. In the first meeting of the inter-Korean participants, the hostility and vague expectations caused by the division of the nation, the condition that North Koreans are a minority in South Korea, and the lack of common experiences hindered communication. After some time, differences in skills, government support for North Korean residents, different understandings of norms and concepts, etc. became the cause of conflicts. Their meeting locations were churches, schools, homes of North Korean participants, and leisurely spaces. The places where participants met were similar, however their influence or meaning for the participants were different depending on the nature of the institution and the status and resources of the individual. For example, churches were hierarchical for Participants ‘ㄱ’ and ‘ㄷ’ because their lack of resources made the participants rely on the institution. For Participant ‘ㄴ’, who had family and other resources (college degree, economic strength, etc.), the church was a place that didn''t mean much despite the feelings of gratitude. Schools also showed heightened competitive characteristics, depending on the individual’s involvement in research. The type of communication also changed depending on when the individuals met the other person in relation to his life and growth process. In addition, personal dispositions such as psychological and emotional resources, willingness to communicate, and interpersonal relationships were also important. Above all, both the North and South Korean participants needed a willingness to continue communication. North Korean participants benefited from communication when they had more psychological, academic, and economic resources. Reflecting on one''s deficiency, improving skills, or overcoming the victim mentality were the challenges toward better communication. The degree of communication among South Korean participants also differed according to their attitudes or empathy toward the minorities formed during the process of personal growth, status of working life, severity of morality, and the frequency and duration of meetings with residents from North Korea. Their narratives show the encounters and relationships of these complex and influential factors. The inter-Korean participants attempted to communicate using various approaches. The participants who identified the hierarchical relationship as the cause of their conflict tried to communicate by going to places of equal terms. They had the chance to broaden their understanding by making common experiences. Those who found their own contradictions or deficiencies in conflicting situations reconciled their distorted image or emotion through self-reflection and by listening to the stories of others. Their efforts and changes serve as a good reference for us to prepare for the integration and future unification between North and South Koreans. The differences of such exploration of communication process compared to previous studies are as follows. First, we identified not only the conflicts occurring in inter-Korean interactions but also the communication patterns and factors that make communication possible. Many studies on inter-Korean residents focus on identifying the conditions and causes of conflicts. While this shows the ways to eliminate such elements toward communication, there are limitations to finding more aggressive action. In addition, too much attention to conflict can lead to a pessimistic outlook on integration. However, this study shows that it is possible to expand communication little by little while undergoing endless trial and error. These results help our society to prepare ways to achieve communication and integration and focus on sustainable practice. Second, the study shows that the conflict and communication among the North and South Korean residents change according to fluid conditions. The view that communication between specific individuals or groups is determined by fixed characteristics can reinforce bias against the subject. This study, however, confirmed more realistic and hopeful prospects by identifying whether various personal and social conditions promote or impede communication while considering the possibility of change. Third, the study revealed that the communication between North and South Korean residents is not only dependent on any one of social structural requirements or unique personality, but is also conducted in a complex and path-dependent manner. The communication between North and South Koreans is the result of social realities such as the division, competitive structure, and support system, and the interaction of individuals struggling to survive in this reality. It is difficult to fully understand the whole picture or to find a solution simply based on the changes in social structure or the individual''s will or effort. Based on the social reality that still functions as an obstacle to communication despite the individual''s willingness to communicate and the different responses of individuals in same situations, this study shows that we must change as a whole for the communication between North and South Koreans.
목차
제1장 서론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구 방향 10제2장 연구 방법 12제1절 내러티브 탐구방법의 개념 및 필요성 12제2절 연구자의 이야기 및 연구문제 21제3절 연구 과정 26제4절 연구참여자 33제3장 북한출신청년의 남한살이 41제1절 ㄱ씨 이야기 421. ㄱ씨의 이야기 422. 연구자의 ㄱ씨 이야기 47제2절 ㄴ씨 이야기 521. ㄴ씨의 이야기 522. 연구자의 ㄴ씨 이야기 57제3절 ㄷ씨 이야기 591. ㄷ씨의 이야기 592. 연구자의 ㄷ씨 이야기 65제4장 남한출신청년의 북한출신청년과의 만남 70제1절 A씨 이야기 701. A씨의 이야기 702. 연구자의 A씨 이야기 75제2절 B씨 이야기 771. B씨의 이야기 772. 연구자의 B씨 이야기 81제3절 C씨 이야기 841. C씨의 이야기 842. 연구자의 C씨 이야기 87제5장 남북출신청년의 만남 경험의 의미 91제1절 북한출신청년의 경험의 의미 911. 시간성 912. 장소 933. 사회성 98제2절 남한출신청년의 경험의 의미 1081. 시간성 1082. 장소 1103. 사회성 114제6장 남북출신청년의 소통 과정 분석 124제1절 소통 저해 요소 1241. 적대적 정서 및 왜곡된 기대. 1242. 공유기억의 부재 1343. 실력 및 혜택의 차이 1394. 규범 및 개념에 대한 상이한 해석 145제2절 소통 진작 요소 1481. 존재론적 성찰과 자세한 서술 1482. 대등한 장소로의 이동 1573. 공통경험의 축적 166제7장 결론 170참고문헌 175ABSTRACT 180