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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

서효민 (경기대학교, 경기대학교 대학원)

지도교수
김창수
발행연도
2020
저작권
경기대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수32

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

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현대 사회의 스포츠 패러다임은 엘리트 스포츠에서 생활 스포츠로 그 초점이 변화하고 있으며, 생활 스포츠의 참여율은 매년 크게 증가하여 여가 스포츠 활동의 황금기 시대를 보내고 있다. 이에 따라 정부와 지방자치단체는 국민생활체육진흥을 위해 다양한 생활스포츠이벤트를 개최하고 있다.
스포츠이벤트는 강력한 마케팅원동력이며 스포츠에 대한 지역 또는 국가의 관심 증가, 소비 증가를 통한 경제성장, 일자리 창출, 관광목적지 수입 증가 등 지역개발의 장기적 기반을 강화하는 효과적인 수단이다. 하지만 직접적인 스포츠이벤트와 스포츠참여에 대한 지속의도나 스포츠몰입에 대한 연구는 매우 부족한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 스포츠이벤트품질이 참가자의 참여만족, 스포츠몰입, 지속의도간의 영향 관계를 규명하여 성공적인 스포츠이벤트 개최의 방향을 제시하고, 국민생활체육진흥을 위하여 스포츠이벤트와 국민생활체육 참여행동간의 영향 관계를 검증하고자 하였다.
본 연구는 목표로 하는 연구목적을 달성하기 위하여 문헌과 자료를 수집하고 스포츠이벤트품질, 참여만족, 스포츠몰입, 지속의도의 개념과 구성요소를 연구하여 이론적 검증을 통해 변수를 추출하여 연구모형을 설정하였다.
선행연구를 바탕으로 설문지를 구성하고 예비조사를 거쳐 수정·보완하였으며, 본 조사는 2019년 10월 26일부터 총 2일간에 걸쳐 생활스포츠이벤트참가자를 대상으로 진행하였다. 실증분석에는 500부의 설문지 중 유효설문지 453부(90.6%)가 사용되었으며 데이터 코딩을 거쳐 IBM SPSS Statistics v26 통계패키지프로그램을 사용하여 가설을 검증하였으며, 검증결과는 다음과 같다
첫째, 스포츠이벤트품질의 물리적환경품질, 상호작용품질, 결과품질은 참여만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
둘째, 스포츠이벤트품질의 상호작용품질과 결과품질은 스포츠몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
셋째, 스포츠이벤트품질의 상호작용품질과 결과품질은 지속의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
넷째, 참여만족의 공익적 기여와 개인적 성취는 스포츠몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
다섯째, 참여만족의 공익적 기여, 사회적 인정, 개인적 성취는 지속의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
마지막으로 스포츠몰입의 인지몰입과 행위몰입은 지속의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
연구결과 이론적인 부분에서 도출된 시사점은 다음과 같다.
첫째, 본 연구에서는 분석 대상을 선정하는 과정에서 그동안 대부분의 연구대상이 스포츠이벤트에 참가하는 선수 입장의 연구이거나 관람에만 참여하는 관람객 입장의 연구가 주를 이루고 있었다. 이러한 대상적 한계점을 극복하고 두 대상의 성격을 통합하여 중복된 특성을 가진 참가자, 즉 선수와 관람객의 특성을 동시에 가진 대상을 선정하여 연구를 진행하였다는 것에 기존의 연구들과 차별성을 가져 학문적 가치가 있다.
둘째, 본 연구에서는 선행연구들에서 입증되어 온 통합서비스품질의 연구모델인 SERVQUAL 모델이 아닌 본 연구의 목적과 부합하도록 일부 수정한 SERVPERF 모델을 활용하여 뚜렷한 모델 적합성을 증명하며였고, 특히 결과품질요인의 중요성을 재입증하였으며, 결과품질은 참가자의 참여만족과 스포츠몰입, 지속의도까지 모든 변수에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 이와 관련된 후속 연구의 이론적 기초자료로 활용될 수 있다.
셋째, 스포츠이벤트의 참가자 입장에서 참여만족이 스포츠몰입에 미치는 직접적 영향력을 검증하였다. 스포츠이벤트 참가자의 참여만족이 스포츠몰입에 유의한 영향을 미친다는 가설설정에 있어서 선행연구가 매우 부족하였으나 본 연구결과를 통해 그 이론적 근거를 더욱 명확하게 해주었으며 기존 연구들과 차별된 의미 있는 결과를 도출해 이와 관련된 후속 연구의 이론적 기초자료로 활용될 수 있다.
넷째, 서비스품질연구가 활발히 진행되어 오며 많은 학자들이 제시했던 향후 연구 방향은 산업군 별로 세분화된 맞춤형 서비스품질기준이 필요하다는 점이다. 현재도 포괄적인 의미에서의 서비스품질요인을 변경 구성하여 연구에 사용되는 경우가 매우 빈번하게 나타나고 있기 때문에, 이와 유사한 향후 연구에 생활스포츠이벤트를 대상으로 한 연구 시 적합한 품질변수를 구성하기 위한 이론적 기초자료로 활용될 수 있음을 제시하였다.
다섯째, 본 연구에서 스포츠이벤트품질의 요인 중 결과품질의 중요성이 부각 되어 나타났다. 결국 참가자의 경험평가는 전반적인 변수들에 유의한 영향을 미친다는 결과에 중심이 되고 있으며, 이는 참가자의 참여만족 향상을 위해 물리적 환경요인인 흥미로운 프로그램과 쾌적한 환경, 상호작용요인인 전문적인 운영과 운영요원의 전문성 등을 기반으로한 품질 요인은 더 이상 괄목할 만한 성장을 기대하기 어려운 점을 시사하여 의미있는 결과를 나타내었다고 할 수 있다.
마지막으로 본 연구와 유사한 대부분의 선행연구는 체육학 분야에서 이루어져 왔다. 스포츠이벤트의 방대한 관광효과를 발생하는 특성으로 보아 스포츠이벤트를 중심으로 관광학 분야 관점에서의 연구가 필요한 시점이라 판단하고 진행하였기 때문에 대부분의 관련 연구들과 다른 관점에서 연구하였다는 차별화를 가지고 있으며, 향후 후속 연구의 이론적 기초자료로 활용될 수 있음을 들 수 있다.
연구결과 실무적인 부분에서 도출된 시사점은 다음과 같다.
첫째, 생활스포츠이벤트 참가자를 대상으로 조사한 결과 직업군의 불균형이 발견되었다. 이는 생활스포츠이벤트참여가 가능한 직종이 편중되고 있다는 해석이 될 수 있기 때문에, 전반적인 국민생활체육진흥을 위하여 저 참여 직종을 고려한 스포츠이벤트의 홍보/마케팅과 실질적인 생활체육참여를 위하여 지역 농,림,어,축 협회 또는 유관기관과 네트워크를 구축할 필요성이 있다.
둘째, 조사대상의 연령에서는 40대가 186명(41.1%), 50대가 139명(30.7%) 순으로 나타났다. 이에 따라 매우 무족한 20~30대의 참여율을 독려하기 위하여 젊은 층의 선수가 쉽게 가입하고 활동할 수 있도록 생활체육동호회의 홍보 활동에 체육회 등 유관기관이 집중적으로 지원할 필요가 있다.
셋째, 스포츠이벤트품질의 결과품질요인은 참여만족에 뚜렷한 정(+)의 영향 관계를 나타내었다. 현재 다수의 생활스포츠이벤트는 이미 참가자에게 제공하는 성과를 중시하는 운영을 해오고 있는데 주기적으로 개최하는 생활스포츠이벤트들이 대부분 종합순위 외에도 참가하는 모든 팀이 팀별 성과를 가져갈 수 있도록 분야를 세분화하여 참가하도록 유도하고 있다. 따라서 결과품질의 중요성을 토대로 생활스포츠이벤트 참가자에게 참가종목안에서 분류를 세분화하고 그에 따라 상장이나 트로피를 수여하여 선수들의 경험적 가치에 더 중점을 둘 필요가 있다고 판단된다.
넷째, 스포츠이벤트품질은 스포츠몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 생활스포츠이벤트의 참가자는 대부분 대회 당일 뿐 아니라 준비하는 과정부터 모두 대회에 대한 참가로 인식하고 있다는 특성을 가지고 있다. 따라서 참가자의 스포츠에 대한 직접적인 행동을 관여하는 스포츠몰입도를 향상시키기 위해서도 역시 결과품질의 중요성이 부각된 결과이며 선수와 더욱 밀접한 상호작용을 위해 관련 종목의 생활체육 참여자로 구성된 운영요원이 참가자와 상호작용하여 스포츠몰입에 기여 할 필요성을 강조하였다.
다섯째, 생활스포츠이벤트에 참가하는 참가자의 숙박률이 68.8%로 매우 높게 나타났는데 이는 직접 경기에 참여하는 시간 외 경험적 활동이 시간적으로 가능하다는 해석을 할 수 있다. 따라서 주최 측에서 숙박, 식사 또는 지역관광지의 관광프로그램까지 고려하여 대회를 준비한다면 참가자의 경험적 가치를 높여 참가자가 대회에 대한 긍정적인 경험 이미지를 제공할 수 있다고 판단된다.
여섯째, 팀 단위로 참여하는 생활스포츠이벤트의 참가자 특성은 소속된 지역이나 동호회를 대표하여 참가한다는 특성이 있다. 또한 팀에 실질적인 도움이 되었을 때 참여만족이 높아진다는 결론을 도출해 내어 대회프로그램 외에도 팀원들이 서로 유기적인 역할이 가능한 참여프로그램을 개발하고 도입하여 참여만족을 향상시키기 위한 노력이 필요하다고 할 수 있다.
마지막으로, 모든 참여만족요인이 참가자의 운동지속의도에 영향을 주며 이 중 공익적 기여가 상대적으로 가장 큰 영향을 주는 요인임을 입증되었다. 따라서 팀 단위의 소속감을 느낄 수 있는(예: 지역별 응원 현수막, 지역별 유니폼 등) 제작물을 고려하여 제작하고 노출 시켜 자긍심을 고취하고 참여지속의도 높일 필요성이 있다.
본 연구에서 제안한 스포츠이벤트품질이 참가자의 참여만족, 스포츠몰입, 지속의도간의 영향 연구는 향후 더욱 효과적이며 생산적인 생활스포츠이벤트의 개최전략을 수립할 수 있는 다양한 시사점을 제시하고 있으며, 이로 인하여 국민생활체육증진에 대한 학문적 접근뿐만 아니라 실무적 측면에서도 유용한 자료가 되기를 기대한다.

The sports paradigm of the modern society is shifting from elite sports to life sports, and the participation rate of life sports has increased significantly every year, thus spending the golden age of leisure sports activities. As a result, local governments and other local governments are holding life sports events for the purpose of promoting people''s sports, and even companies are trying to hold life sports events for the purpose of marketing.
Sporting events are a powerful driving force for marketing and are an effective means of strengthening the long-term foundation of regional development, including increased regional or national interest in sports, economic growth through increased consumption, job creation, and increased income as tourist destinations. However, studies on sustained intention or sports commitment to direct sporting events and sports participation are very insufficient.
Therefore, in this study, the relationship between sports event quality, participants'' participation satisfaction, sports commitment, and intention to suggest the direction of successful sports events, and the effects of sports events and sports participation activities for the promotion of national sports An attempt was made to verify the relationship.
To achieve the purpose of this study, the literature and data were collected and theories and components of sports event quality, the concepts and components of participation satisfaction, the concepts and components of sports commitment, and the concepts and components of sustained intention were studied. The variables were extracted through the verification, and based on the previous studies, sports event quality and participation satisfaction, sports event quality and sports commitment, sports event quality and persistence intention, participation satisfaction and sports commitment, participation satisfaction and persistence intention, sports commitment and A research model was established for the relationship between sustaining intentions.
Based on the previous research, the questionnaire was constructed, preliminary and revised and supplemented. The survey was conducted at the Gyeongsangnam-do Life Sports Festival for a total of two days from October 26, 2019. In the empirical analysis, a total of 453 (90.6%) of the 500 questionnaires were divided into valid samples.The questionnaire developed for the purpose of the study was explained to the participants at the event site where the sporting event was held. The data is collected by self-writing, and then coded, using frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, validity verification, correlation analysis, and multiple regression analysis using the IBM SPSS Statistics v26 statistical package program. The hypothesis was tested.
Since then, hypothesis testing has been carried out.
First, it was analyzed that the physical environment quality, interaction quality, and outcome quality of sports event quality had a significant positive effect on participation satisfaction.
Second, the interaction quality and outcome quality of sports event quality were analyzed to have a significant positive effect on sports commitment.
Third, the interaction quality and the outcome quality of the sport event quality were analyzed to have a positive effect on the sustaining intention.
Fourth, the public contribution and personal achievement of participation satisfaction had a positive effect on sports commitment.
Fifth, public contribution, social recognition, and personal achievement of participation satisfaction had a positive effect on sustaining intention.
Lastly, it was analyzed that cognitive and behavioral commitment of sports commitment had a significant positive effect on persistence intention.
The implications from the theoretical part of the study are as follows.
First, in this study, most of the research subjects were researches on the part of the athletes who participated in the sporting events, or mostly on the part of the viewers who participated in the viewing process. It can be said that this study is different from previous researches by overcoming these object limitations and integrating the characteristics of both subjects to select participants with overlapping characteristics, that is, subjects with the characteristics of athletes and visitors at the same time.
Second, in this study, the SERVPERF model was proved using the SERVPERF model, which was partially modified to meet the purpose of this study, rather than the SERVQUAL model, which is a research model of integrated service quality that has been proven in previous studies. The importance of quality factors was reaffirmed, and the outcome quality was shown to have a significant effect on all variables such as participation satisfaction, sports commitment, and intention of participants, which can be used as a theoretical basis for subsequent studies.
Third, the direct impact of participation satisfaction on sports immersion was verified from the perspective of the participants of the sporting event. Although the previous researches were very lacking in the hypothesis that participation satisfaction of sports event participants had a significant influence on sports commitment, this study found that participation satisfaction had a significant influence on sports commitment. The results of this study have been made clearer and can be used as a theoretical basis for subsequent studies that yield meaningful results that differ from existing studies.
Fourth, service quality research has been actively conducted, and the future research directions suggested by many scholars are that customized service quality standards that are broken down by industry are needed. As the service quality factors have been changed and used in the research in a comprehensive sense at present, they are frequently used in research. It can be used as data.
Fifth, in this study, sport event quality had a significant positive (+) effect on participation satisfaction. Especially, the importance of outcome quality among the outcome quality, physical environment quality, and interaction quality was highlighted.
This is a result that indicates that most of the existing similar researches have additional implications on the results of research conducted to verify the relationship between quality and satisfaction with the outcome quality factors excluded. Eventually, the participants'' experience evaluation is centered on the result of having a significant influence on the overall variables. This suggests that quality factors based on interesting programs, pleasant environments, and interactions with professional operations and expertise of operating personnel are no longer expected to achieve remarkable growth in order to enhance participants'' satisfaction.
Finally, most previous studies similar to this study have been done in the field of physical education. Sports events are a powerful marketing force if the basic elements of sports can be combined with the image of the venue, and their importance is increasing every year. This is an effective means of strengthening the long-term foundation of regional development. The positive effects that lead to the local community''s self-esteem and economic effects through increased consumption, job creation, income as tourist destinations, new facilities, and improved sports infrastructure, including increased local or national interest in sports. Effects occur. In other words, since it is the point that research in the field of tourism is necessary for the sporting events in view of the characteristics that generate a large amount of tourism effect, it has a differentiation that it was studied from a different viewpoint than most related studies. It can be used as theoretical basis of data.
The implications from the practical results are as follows.
First, as a result of surveying the participants who participated in Gyeongsangnam-do Sports Festival, the disparity of occupation group was found. This can be interpreted as the biased occupations in which sports participation is possible, so in order to promote the actual national sports promotion, promotion / marketing of sporting events considering low-involved occupations and practical involvement in local sports activities There is a need to build networks.
Second, the age of the survey subjects was 186 (41.1%) in their 40s, 139 (30.7%) in their 50s, and 82 (18.1%) in their 30s.
As a result of the analysis of the duration of participation in this study, the participation of the first participant in the sporting event is relatively steady. In order for athletes to easily join and participate in activities, it is necessary for intensive support such as sports associations to promote sports clubs.
Third, the sport event quality was analyzed to have a significant positive (+) effect on participation satisfaction, and the outcome quality factors showed a clear influence relationship. At present, many life sports events have already put emphasis on the achievements provided to the participants. Most of the life sports events held regularly are divided into fields so that all participating teams can achieve the performances by teams. Inducing. Therefore, based on the importance of the quality of results, it is necessary to subdivide the classification in the sporting event participants and to award the awards or trophies accordingly.
Fourth, sports event quality was analyzed to have a significant positive effect on sports commitment. Participants in life sports events have the characteristic that they are recognized as participating in the competition from the time they prepare the competition. As a result, the importance of the quality of results was highlighted in order to improve the sports commitment involved in the participants'' direct actions on sports. Stressed the need to contribute to sports commitment.
Fifth, it was analyzed that sports event quality had a significant positive effect on sustaining intention. As a result of this study, it was found that the duration of exercise of participants participating in the life sports event was 40.2% less than 5 years, 31.3% from 6 years to 10 years, and 28.5% from more than 10 years. Therefore, in order to maintain the participation of the participants and to maintain the participation, participants should re-enter the sporting event based on the conclusion that the satisfaction of the participants through the results of this study and the quality of the sport event have a significant influence on the intention to continue. The necessity of establishing a plan for effective attraction was presented.
In addition, 68.8% of the participants stayed more than 1 night, including 55.6% of 1 night 2 days and 13.0% of 2 night 3 days. This means that after-hours experiential activities in direct competitions are possible in time. Also, the longer the venue is, the longer the stay will be, so if the organizer considers accommodation, meals, or even tourism programs in some local tourist destinations, the participants'' experience will be positive for the competition. It is judged that it can provide an experience image.
Sixth, participation satisfaction had a positive effect on sports commitment. Participant characteristics of life sports events that take part in teams are that they participate on behalf of their region or club. As a result of behavioral characteristics analysis, 80.4% of the respondents responded as a group / club in the category of companions, and 61.8% of sports associations and related organizations and 9.1% of sports leaders received information about the life sports event. It is found to have monopoly over 70%.
As a result of the characteristics of the life sports events participating as a team, it was concluded that the team became the most immersive when it was helpful to the team and felt a sense of belonging and accomplishment together. . Therefore, in addition to the competition program, efforts should be made to improve participation satisfaction by developing and introducing participation programs in which team members play an organic role.
Lastly, satisfaction with participation has a positive effect on sustaining intention. All participants ''satisfaction factors affect the participants'' exercise intention, and the public contribution is proved to be the most influential factor. This indicates that participant satisfaction in group sports keeps the movement as a whole due to the nature of the sporting events. Therefore, there is a need to arrange and expose productions that can be immersed in a team with a sense of belonging of a team (eg, regional cheer banners).
The study of the impact of the sport event quality suggested by this study on the satisfaction of participants'' participation, sports commitment, and sustained intention suggests various implications for establishing a more effective and productive strategy for life sports events.
As a result, it is expected to be a useful resource not only for the academic approach to the promotion of national life, but also for the practical aspects.

목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제제기와 연구목적 1
1. 문제제기 1
2. 연구목적 4
제 2 절 연구범위와 연구방법 5
1. 연구범위 5
2. 연구방법 7
제 2 장 연구의 이론적 고찰 8
제 1 절 스포츠이벤트 8
1. 스포츠이벤트의 개념 8
2. 스포츠이벤트품질의 구성요인 14
제 2 절 참여만족 20
1. 참여만족의 개념 20
2. 참여만족의 구성요인 23
제 3 절 스포츠몰입 27
1. 스포츠몰입의 개념 27
2. 스포츠몰입의 구성요인 31
제 4 절 지속의도 37
1. 지속의도의 개념 37
2. 지속의도의 구성요인 41
제 5 절 선행연구 47
1. 스포츠이벤트품질과 참여만족의 영향관계 47
2. 스포츠이벤트품질과 스포츠몰입의 영향관계 50
3. 스포츠이벤트품질과 지속의도의 영향관계 51
4. 참여만족과 스포츠몰입의 영향관계 53
5. 참여만족과 지속의도의 영향관계 54
6. 스포츠몰입과 지속의도의 영향관계 56
제 3 장 연구방법 설계 58
제 1 절 연구모형 및 연구가설 58
1. 연구모형 58
2. 가설설정 60
3. 변수의 조작적 정의 68
제 2 절 조사 설계 72
1. 조사 목적 72
2. 조사 대상 73
3. 조사 방법 74
제 3 절 설문지 구성과 분석방법 75
1. 설문지 구성 75
2. 분석방법 77
제 4 장 실증분석 79
제 1 절 표본의 특성 79
1. 표본의 인구학적 특성 79
2. 표본의 행태적 특성 81
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검증 84
1. 스포츠이벤트품질의 신뢰성 및 타당성 검증 86
2. 참여만족의 신뢰성 및 타당성 검증 88
3. 스포츠몰입의 신뢰성 및 타당성 검증 90
4. 지속의도의 신뢰성 및 타당성 검증 91
5. 상관관계분석 93
제 3 절 가설 검증 95
1. 스포츠이벤트품질과 참여만족의 영향관계 95
2. 스포츠이벤트품질과 스포츠몰입의 영향관계 100
3. 스포츠이벤트품질과 지속의도의 영향관계 104
4. 참여만족과 스포츠몰입의 영향관계 108
5. 참여만족과 지속의도의 영향관계 112
6. 스포츠몰입과 지속의도의 영향관계 115
제 4 절 실증분석결과의 요약 119
1. 측정도구의 신뢰성 및 타당성 검증결과 119
2. 가설검증 결과 120
제 5 장 결 론 124
제 1 절 연구결과의 요약 124
제 2 절 연구의 시사점 129
1. 이론적 시사점 129
2. 실무적 시사점 132
제 3 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 135
참고문헌 137
부 록 158
Abstract 165

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