본 연구는 성찰기능의 종단적 관계를 애착, 우울 및 품행문제를 중심으로 알아보기 위한 목적으로 수행되었으며, 이를 위해 중학교 1학년을 대상으로 6개월 간격으로 총 3차에 걸쳐 자료를 수집하였다. 총 410명의 학생이 한국판 청소년 성찰기능척도, 품행문제 척도, 우울 척도 그리고 부모, 교사, 또래애착 척도로 구성된 설문에 응답하였다. 이를 바탕으로 자기회귀교차지연모형을 통해 종단적 상호인과관계를 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 성찰기능 확실성과 불확실성, 부모, 교사, 또래애착 그리고 품행문제와 우울은 시간의 경과에 따라 안정적인 것으로 나타났다. 둘째, 부모애착과 또래애착은 성찰기능 불확실성을 유의미하게 예측하였지만, 그 반대는 성립하지 않았다. 반면에, 교사애착은 성찰기능 불확실성과 상호인과적 관계인 것으로 나타났다. 셋째, 성찰기능 불확실성과 품행문제는 상호인과적 관계로 나타났다. 넷째, 우울은 성찰기능 불확실성을 유의미하게 예측하였지만, 그 반대는 성립하지 않았다. 다섯째, 성찰기능 불확실성은 우울과 품행문제 간의 관계에서 종단적으로 완전매개하였다. 여섯째, 성찰기능 확실성은 또래애착과 품행문제를 제외한 나머지 모든 변인과 유의미한 인과적 관계가 나타나지 않았다. 이러한 연구결과를 바탕으로 이론적 그리고 실제적 함의를 논의하였다.
This study examined the longitudinal relationship of adolescent’s reflective functioning focused on attachment, depression and conduct problems. To this end, the data was collected for the first grade of middle school students on a total of 3 times at intervals of 6 months. 410 students were surveyed with korean reflective functioning questionnaire for adolescents, conduct problems scales, depression scales, and attachment to parents, teacher and peer scales. Autoregressive cross-lagged modeling was performed to test a longitudinal and reciprocal relationship among variables of interest. The results were as follows: First, reflective functioning(certainty, uncertainy), attachment(parents, teacher, peer), depression and conduct problems were relatively stable over time. Second, attachment to parents and peer was a causal predictor of reflective functioning uncertainty but not vice versa. whereas, statistically significant reciprocal influence existed between teacher attachment and reflective functioning uncertainty over time. Third, there is a statistically significant reciprocal relationship between reflective functioning uncertainty and conduct problems. Fourth, depression was a causal predictor of reflective functioning uncertainty but not vice versa. Fifth, reflective functioning uncertainty was completely mediated in the relationship between depression and conduct problems over time. Sixth, reflective functioning certainty had no effect on attachment and problem behaviors over time, except for peer attachment and conduct problems. The theoretical and practical implications of the findings are discussed.