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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

강대훈 (고려대학교, 高麗大學校 大學院)

지도교수
李寅模
발행연도
2020
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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With the concentration of population in urban areas, the above ground becomes so saturated that it is difficult to develop anymore in above-ground. In order to solve this problem, underground spaces have been being developed in urban areas such as traffic tunnels and utility tunnels. In the case of urban tunnels, less noise or vibration is required during construction, and the stability of adjacent buildings must be ensured. So mechanized tunnelling method utilizing the Tunnel Boring Machine(TBM) is more frequently adopted nowadays rather than conventional tunnelling method.
It is essential to predict ground conditions ahead of a tunnel face in order to successfully excavate tunnels using a shield TBM. This study proposes a forward prediction method for a mixed soil ground and/or a ground containing core stones by using electrical resistivity and induced polarization exploration. Soil conditioning in EPB shield TBM is dependent upon the composition of mixed soils; a special care need to be taken when excavating the core-stoned soil ground using TBM. The resistivity and chargeability are assumed to be measured with four electrodes at the tunnel face, whenever the excavation is stopped to assemble one ring of a segment lining.
Firstly, the mixed ground consisting of weathered granite soil, sand, and clay was modeled in laboratory-scale experiments. Experimental results show that the measured electrical resistivity considerably coincides with the analytical solution. On the other hand, the induced polarization has either same or opposite trend with the measured resistivity depending on the mixed ground conditions. Based on these experimental results, a method to predict the mixed soil ground that can be used during TBM tunnel driving is suggested.
Secondly, tunnel excavation from a homogeneous ground to a ground containing core stones was modeled in laboratory scale; the irregularity of the core stones contained in the soil layer was modeled through random number generation scheme. Experimental results show that as the TBM approaches the ground that contains core stones, the electrical resistivity increases and the induced polarization fluctuates.

목차

제 1장 서론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 및 논문 구성 5
제 2장 TBM 터널에서의 굴착면 전방 예측 기술 7
2.1 서론 7
2.2 TBM 터널 시공 중 굴착면 전방 예측 기술 8
2.2.1 Probe drilling 8
2.2.2 탄성파 탐사 9
2.2.3 전기 탐사 13
2.2.4 레이더 탐사 14
2.2.5 간접 탐사 16
2.3 소결 17
제 3장 전기비저항 및 유도분극 탐사 이론 19
3.1 서론 19
3.2 전기비저항 탐사 20
3.2.1 전기비저항 정의 및 영향 인자 20
3.2.2 전기비저항 탐사의 기본 원리 22
3.2.3 전극 배열 24
3.2.4 복합지반에서의 전기비저항 이론해 26
3.3 유도분극 탐사 29
3.3.1 시간영역 유도분극 이론 29
3.3.2 충전율 모델 30
3.3.3 충전율 매개변수 민감도 분석 35
제 4장 전기비저항과 유도분극을 활용한 TBM 터널 굴착면 전방 토사지반 예측 기법 37
4.1 서론 37
4.2 실내실험 준비 38
4.2.1 대상 지반 38
4.2.2 실험 장비 및 전극 배열 선정 39
4.2.3 지반 모사 및 실내실험 구성 40
4.2.4 경계 영향 실험 및 전극간격 선정 42
4.3 토사지반 실내실험 46
4.3.1 토사지반 시료의 전기적 특성 46
4.3.2 토사지반 실험 결과 47
4.3.3 토사지반 실험 결과 분석 55
4.3.4 역방향성 검토 56
4.3.5 토사지반 예측 방안 61
4.4 소결 66
제 5장 전기비저항과 유도분극을 활용한 TBM 터널 굴착면 전방 핵석지반 예측 기법 68
5.1 서론 68
5.2 실내실험 준비 69
5.2.1 대상 지반 69
5.2.2 지반 모사 및 실내실험 구성 71
5.3 핵석지반 실내실험 결과 및 분석 73
5.4 소결 77
제 6장 결론 79
참고 문헌 81

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