본 연구는 실무자 요인과 조직 요인이 사회복지관 실무자의 이용자중심실천에 미치는 영향을 파악하기 위해 수행되었다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 내 종합사회복지관 사회복지사 203명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 종합사회복지관 사회복지사의 이용자중심실천 수준은 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 종합사회복지관 사회복지사의 인구사회학적 요인에 따라 이용자중심실천 수준의 평균 차이를 확인한 결과, 종교 유무가 이용자 중심 실천에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구의 종속변수인 이용자중심실천, 독립변수인 실무자 요인 및 조직요인, 통제변수 간 관련성 여부와 정도를 분석한 결과, 통제변수인 종교와 독립변수인 사회복지 가치적합성, 창의성, 대인의사소통능력, 수퍼바이저-수퍼바이지 관계, 혁신적 조직문화가 이용자중심실천과 정적 상관관계를 보였고, 통제변수인 사회복지 자격기준은 이용자중심실천과 부적 상관관계를 보였다. 이는 종교를 가진 실무자일수록, 1급 사회복지 자격기준을 갖출수록, 사회복지 가치와 적합할수록, 창의적일수록, 대인의사소통능력이 좋을수록, 수퍼바이저와 관계가 좋을수록, 혁신적 조직문화 수준이 높을수록 이용자중심실천 정도가 높아짐을 의미한다. 넷째, 본 연구의 주요 문제로서 실무자 요인과 조직 요인이 사회복지관 실무자의 이용자중심실천에 미치는 영향을 확인하고자 인구사회학적 요인, 실무자 요인, 조직 요인을 투입하는 위계적 회귀분석을 실시하였다. 최종분석 모델3에서 이용자중심실천 수준에 영향을 미치는 개별변수는 실무자 요인의 대인의사소통능력과 조직 요인의 혁신적 조직문화 순으로 영향력을 나타났다. 연구의 결과로 제시할 수 있는 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 사회복지관 실무자의 대인의사소통능력이 좋을수록 이용자중심실천에 유의미한 영향을 미친다는 연구결과를 토대로 실무자의 의사소통능력을 강화할 수 있는 교육·훈련 프로그램과 수퍼비전을 지원해야함을 시사해준다. 둘째, 혁신적 조직문화의 수준이 높을수록 이용자중심실천 정도가 높아진다는 결과를 토대로, 유연한 사고와 아이디어를 실현할 수 있는 조직문화를 형성하기 위해 창의성이 촉진될 수 있는 경험과 리더십 교육이 필요함을 시사해 준다. 셋째, 사회복지가치를 기반으로 이용자에 대한 이해, 윤리적 태도, 사회복지사의 정체성과 책무성에 대한 교육과 자기개발, 체계적인 수퍼비전이 적극적으로 시도되어야 함을 시사해 준다.
This study was conducted to identify the effect of social worker''s and agency level indicators factors on client-centered practice of social welfare center practitioners. To that end, a survey was conducted on 203 social workers at social welfare centers in Seoul, Gyeonggi and Incheon. The main results of the study are as follows. First, the level of client-centered practice of social workers in general social welfare centers was high. Second, as a result of examining the average difference of client-centered practice level according to demographic sociological factors of social workers at social welfare centers, it was foud that religion had a significant influence on client-centered practice. Third, the relevance and extent of client-centered practice, social worker''s and agency factors, and control variables were analyzed. As a result, religion, social welfare value suitability, creativity, interpersonal communication skills, relationship with supervisor, and innovative organizational culture showed positive correlation in client-centered practice. In addition, social welfare qualification criteria showed negative correlation in client-centered practice. This means that the higher the level of client-centered practice, the higher the religious practitioners, the more appropriate the social welfare values, the more creative the social welfare values, the better the interpersonal communication skills, the better the relationship with the supervisor, and the higher the level of innovative organizational culture. Fourth, as a major problem in this study, hierarchical regression analysis was conducted by injecting demographic, social worker and organizational factors into social welfare center practitioners'' client-centered practice. In the final analysis model 3, individual variables that affect the client-centered practice level were shown in the order of interpersonal communication ability of the person in charge and innovative organizational culture of the person in charge. The practical implications that can be presented as a result of the research suggests that the better the social welfare center practitioners'' communication skills, the more significant the client-centered practice, the more education and training programs and super vision should be supported to enhance social welfare workers'' communication skills. Second, based on the results that the higher the level of innovative organizational culture, the higher the degree of client-centered practice, it suggests the need for experience and leadership education that can promote creativity to form an organizational culture that can realize flexible thinking and ideas. Third, it suggests that understanding of users, ethical attitudes, education and self-development on the identity and responsibilities of social workers, and systematic super vision should be actively attempted based on social welfare values.
국문초록 ⅴ영문초록 ⅶ제 1 장 서론 11.1 연구의 필요성 11.2 연구목적 6제 2 장 문헌고찰 72.1 이용자중심실천 72.1.1 이용자중심실천의 개념과 의의 72.1.2 이용자중심실천의 효과와 영향 102.1.3 지역사회복지관과 이용자중심실천 122.2 이용자중심실천과 실무자 요인 142.3 이용자중심실천과 조직 요인 16제 3 장 연구방법 213.1 연구모형 213.2 연구문제 233.3 조사대상 및 자료수집 243.4 변수의 정의 및 측정도구 243.4.1 종속변수 26(1) 이용자중심실천 263.4.2 독립변수 27(1) 실무자 요인 27(2) 조직 요인 303.4.3 통제변수 32(1) 인구사회학적 요인 323.5 자료분석방법 35제 4 장 연구결과 364.1 조사대상자의 일반적 특성 364.2 주요 연속 변수의 기술통계 384.3 일반적 특성에 따른 이용자중심실천의 평균차이 414.4 실무자 요인 및 조직 요인이 이용자중심실천에 미치는 영향 434.4.1 주요 변수간의 상관관계 434.4.2 다중공선성 확인 454.4.3 사회복지관의 이용자중심실천에 영향을 미치는 요인 45제 5 장 결론 및 제언 495.1 연구결과 요약 495.2 함의와 제언 515.2.1 사회복지의 실천적 함의 515.2.2 연구의 한계와 제언 54참고문헌 55부 록 66