오페라 공연에 나타난 노역분장 캐릭터는 단순히 연령만을 고려한 표현이 아닌 캐릭터 특성에 맞는 다양한 노인으로 등장하게 된다. 음악극의 특성상 부족 할 수 있는 내용의 이해를 돕기 위해 극 중 인물의 정확한 성격 전달은 무엇보다 중요하다. 이를 효과적으로 보여줄 수 있는 시각적 표현으로 무대분장은 극 중 인물의 캐릭터를 가장 확실하게 나타낼 수 있어야 한다. 이에 본 연구는 극 중 인물의 내·외적 환경에 부합하는 다양한 노역분장 캐릭터가 나타날 수 있도록 효과적인 노역분장 캐릭터 표현에 관한 특성과 오페라 공연에 나타난 노역분장 캐릭터 표현에 대해 알아보았다. 노역분장 캐릭터의 개념과 고려되어야 할 특성에 대해 알아보았고, 골상학의 이해와 얼굴, 눈썹, 눈, 코, 입의 인상학적 이미지를 제시하여 캐릭터 표현에 적용할 수 있도록 하였다. 또한, 노역분장 캐릭터의 특성을 효과적으로 극대화 할 수 있는 표현요소 피부색, 주름. 수염, 헤어에 대해 알아보았다. 이러한 인상학적 이미지와 표현요소가 실제 오페라 공연의 노역분장 캐릭터 표현에 어떻게 적용되었는지 그 표현에 관하여 알아보았다.
등장인물의 성격을 섬세하게 묘사하여 인간의 내면을 음악으로 표현하고 있는 베르디 작품을 중심으로 같은 연령대의 노역분장 캐릭터 3인 오페라 ‘리골레토’의 등장인물 ‘리골레토’, 오페라 ‘라 트라비아타’의 등장인물 ‘제르몽’, 오페라 ‘아이다’의 등장인물 ‘아모나스로’를 선정하여 등장인물의 특성이 반영된 노역분장 캐릭터 표현에 대해 알아보았다. 오페라 공연에 나타난 노역분장 캐릭터 표현에서는 나이를 객관화하여 표현하지 않고, 캐릭터가 가지는 성격, 환경, 직업, 건강 등 내·외적 환경이 반영된 연령 표현으로 캐릭터의 특징을 나타내고 있었다. 노역분장 캐릭터의 분명한 인상전달은 골상학의 이해와 인상학적 이미지를 바탕으로 표현요소를 적절하게 적용한 결과로 나타났다. 이처럼 알맞게 적용된 표현은 얼굴의 변형이 가능하여 많은 인상으로 무대에서 표현되고 있었다. 노역분장은 연령을 표현하는 것 외에도 캐릭터의 성격을 효과적으로 표현해 주는 성격분장으로도 큰 역할을 하고 있었으며, 이러한 무대분장은 무대의 인물을 가장 확실하게 나타내는 핵심 시각요소로서의 역할을 하고 있었다. 본 연구는 노역분장 캐릭터 표현의 다양성을 제시하는 데에는 한계가 있지만, 실제 오페라 공연에 나타난 사례를 통하여 노역분장 캐릭터 표현을 분석하고, 그 표현 특성을 도출함으로써 캐릭터에 알맞은 인상학적 이미지와 적절한 표현요소를 적용하여 작품에 부합하는 노역분장 캐릭터를 표현할 수 있도록 하는 데에 연구의 의의가 있다.
Old-age makeup characters in the opera performance do not simply take ages into account, rather they are presented as various old-age figures who are appropriate for the characteristic of characters. In order to help people understand musical plays which are typically insufficient in contents, it is necessary to deliver the personality of characters in plays correctly. In this vein, stage makeup as a visual expression that can present the personality of characters effectively must express the characteristic of characters most clearly. Therefore, this study examined the factor of effective expression of old-age makeup characters and the expression of old-age makeup characters in the opera performance, thus providing help to the creation of various old-age makeup characters which are appropriate for the internal/external environment of characters in plays. For this, this study looked into the concept of old-age makeup and the characteristic of old-age makeup that must be considered, and then presented the knowledge of phrenology and the physiognomic images of face, eyebrow, eye, nose and mouth, thus providing data on the application of them to the expression of characters. In addition, this study analyzed expressive factors which could effectively maximize the characteristic of old-age makeup characters, such as skin color, wrinkle, beard and hair. And the author examined how these physiognomic images and expressive factors could be applied into the actual expression of old-age makeup characters in the opera performance. Focusing on Verdi’s works that describe the personality of characters finely and express human internality via music, this study sampled 3 old-age makeup characters of which age group is the same, such as Rigoletto, the character of Opera <Rigoletto>; Germont, the character of Opera 〈La Traviata〉; and Amonasro, the character of Opera <Aida>, and then examined the expression of old-age makeup characters which reflected on the characteristic of characters. In the expression of old-age makeup characters in the opera performance, age was not objectively presented. Rather it reflected the internal/external environment, such as propensity, environment, occupation and health, and then presented the characteristic of characters. The clear delivery of images of old-age makeup characters was possible by the appropriate application of expressive factors, based on phrenological understanding and physiognomic images. These properly applied expressions could change faces, and therefore they could express characters through various facial images in the stage. Old-age makeup not only expresses ages but also plays a big role as a personality makeup that effectively presents the personality of characters. Therefore, these stage makeups could play the role of main visual effects that most clearly express the characters in the stage. This study, though having limitations in the presentation of diversity of old-age makeup character expressions, is seemingly meaningful in that it examined the expression of old-age makeup characters through the actual cases of opera performance, and then worked out the characteristic of expressions, thus presenting data on the application of physiognomic images that are appropriate for characters and on the expression of old-age makeup characters that accord with works.
목차
제1장 서론 1제1절 연구배경 및 목적 1제2절 연구범위 및 방법 3제3절 선행연구 검토 6제2장 이론적 배경 12제1절 오페라 공연의 무대분장과 디자인 요소 121. 오페라 공연의 무대분장 122. 무대분장의 디자인 요소와 특성 20제2절 노역분장 캐릭터의 특성 및 표현 271. 골상학의 이해와 인상학적 이미지 272. 노역분장 캐릭터의 개념과 특성 393. 노역분장 캐릭터의 표현요소 44제3장 오페라 공연에 나타난 노역분장 캐릭터 사례 54제1절 베르디의 주요 작품 내용 분석 541. 베르디의 주요 작품 선정 배경 542. 베르디의 생애와 작품세계 553. 오페라 리골레토의 작품분석 574. 오페라 라 트라비아타의 작품분석 615. 오페라 아이다의 작품분석 64제2절 오페라 공연의 노역분장 캐릭터 사례 671. 오페라 공연의 노역분장 캐릭터 선정 배경 672. 리골레토의 등장인물 ''리골레토'' 683. 라 트라비아타의 등장인물 ''제르몽'' 764. 아이다의 등장인물 ''아모나스로'' 83제3절 소결 90제4장 결론 96제1절 연구의 요약 및 결론 96제2절 연구의 한계 및 제언 100참고문헌 101국문초록 108Abstract 110