이 연구에서는 대학교 3학년과 4학년의 계획된 우연학습기술과 진로준비행동 간의 관계를 살펴보고, 계획된 우연학습기술과 진로준비행동 간의 관계를 진로탄력성이 매개하는지, 진로탄력성과 진로준비행동 간의 관계를 역기능적 진로신념이 조절하는지를 살펴본 후, 계획된 우연학습기술과 진로준비행동 간의 관계에서 진로탄력성과 역기능적 진로신념의 조절된 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 전국의 대학교 3, 4학년 278명(남: 100명, 여: 178명)을 대상으로 계획된 우연학습기술, 진로탄력성, 역기능적 진로신념, 진로준비행동을 측정하는 자기보고 설문을 통해 자료를 수집하여 분석하였다. 자료 분석을 위해 SPSS 20.0과 PROCESS Macro를 활용하여 기술통계, 상관관계, 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구변인들 간의 상관관계를 살펴본 결과, 계획된 우연학습기술은 진로탄력성, 진로준비행동과 정적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 또한, 진로탄력성은 진로준비행동과 정적 상관을, 역기능적 진로신념과 부적 상관을 보였다. 그리고 진로준비행동은 역기능적 진로신념과 부적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 계획된 우연학습기술 수준이 높을수록 진로준비행동 수준도 높은 것으로 났으며, 진로탄력성은 계획된 우연학습기술과 진로준비행동의 관계를 부분매개하는 것으로 나타났다. 즉, 계획된 우연학습기술 수준이 높을수록 진로탄력성과 진로준비행동 수준이 높았으며, 진로탄력성이 높을수록 진로준비행동 수준이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 역기능적 진로신념은 진로탄력성과 진로준비행동의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 구체적으로 진로탄력성이 낮은 집단에서는 역기능적 진로신념의 수준이 낮을수록 진로준비행동을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 그러나 진로탄력성이 높은 집단은 역기능적 진로신념의 수준이 높을수록 오히려 진로준비행동을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 넷째, 역기능적 진로신념은 계획된 우연학습기술이 진로탄력성을 매개로 진로준비행동에 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났다. 구체적으로 역기능적 진로신념이 낮은 집단보다 높은 집단에서 계획된 우연학습기술과 진로준비행동의 관계에서 진로탄력성의 매개효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이 연구 결과, 계획된 우연학습기술이 진로준비행동에 직접적으로 영향을 미치기도 하지만 진로탄력성을 거쳐 진로준비행동에 영향을 미칠 수 있음을 확인하였다. 또한 이러한 매개과정은 역기능적 진로신념 수준에 따라 달라질 수 있었다. 이러한 결과를 종합해보면, 진로지도나 진로상담에서 대학생들의 진로준비행동 수준을 높이기 위해 계획된 우연학습기술을 습득하도록 하고, 이를 통해 진로탄력성을 증진하는 개입이 필요하다고 여겨진다. 또한 학생들이 가진 역기능적 진로신념의 내용과 그 수준을 파악하고 진로탄력성과 어떻게 상호작용하는지를 고려하여 진로준비행동에 긍정적인 영향을 미치도록 조력하는 개입이 중요한 것으로 판단된다.
The purpose of this study was to examine the effect of planned happenstance skills on career preparation behaviors, the mediating effect of career resilience on the relationship between planned happenstance skills and career preparation behaviors, the moderating effect of dysfunctional career beliefs on the relationship between career resilience and career preparation behaviors, and the moderated mediating effect of dysfunctional career beliefs on the relationship between planned happenstance skills and career preparation behavior through career resilience in university students. A total of 278 undergraduate students (100 males and 178 females) completed the questionnaires. The questionnaires included planned happenstance skills, career resilience, dysfunctional career beliefs and career preparation behaviors scales. Data were analyzed using descriptive statistics, correlational analyses, and mediating effects, moderated effect and moderated mediating effects were tested using SPSS 20.0 and PROCESS Macro. The results of this study were as follow. First, the results of correlational analysis indicated that planned happenstance skills were positively related to career resilience and career preparation behaviors. Career resilience was positively associated with career preparation behaviors, but negatively correlated to dysfunctional career beliefs. Career preparation behavior was significant negative effect on dysfunctional career beliefs. Second, the partial mediating effects of career resilience on the relationship between planned happenstance skills and career preparation behavior was significant. The higher the level of planned happenstance skills, the higher the career preparation behavior. Third, the moderating effect of dysfunctional career beliefs on the relationship between career resilience and career preparation behavior was significant. Specifically, in lower career resilience group, lower dysfunctional career beliefs were associated with higher level of career preparation behavior. In contrast, in higher career resilience group, higher dysfunctional career beliefs was related to more career preparation behaviors. Fourth, the moderated mediating effect of dysfunctional career beliefs on the relationship between planned happenstance skills and career preparation behaviors through career resilience was significant. The mediating effect of career resilience on the relationship between planned happenstance skills and career preparation behaviors were stronger in the higher levels of dysfunctional career beliefs group than in the lower levels of dysfunctional career belief group. The results indicated that the planned happenstance skills had the direct effect on career preparation behavior and the indirect effect through career resilience. Also the indirect effect was moderated by the levels of dysfunctional career beliefs. In order to raise the level of career preparation behaviors of college students, interventions to increase career resilience are needed by assisting them in acquiring planned happenstance skills through career guidance and career counseling. In addition, assistances are needed to help students to understand the content and level of their dysfunctional career beliefs and intervene in them.