이 연구는 핸드볼 선수가 인식하는 지도자의 리더십 유형이 성취목표 및 운동만족에 미치는 영향을 구명하여 핸드볼 선수들의 최상의 경기력을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 국내 핸드볼 선수들을 모집단으로 비확률적 표집방법 중 편의표본추출법(convenient sampling method)을 이용하여 350명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 회수한 설문지 345부는 연구의 목적과 의도를 벗어나거나 불성실하거나 누락된 답변으로 판단되는 8개의 자료를 제외하고 최종적으로 337명의 설문지를 통하여 결과를 도출하였다. 연구결과를 토출하기 위해 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 프로그램을 통해 분석을 실시하여 독립표본 t-검증, 분산분석, 다중회귀분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 성별에 따른 차이를 분석한 결과 여자 핸드볼 선수들은 지도자의 훈련과 지시행동을 더 높게 인식하고 있다. 남자선수는 전제적 지도행동을 더 높이 인식하고 있다. 성취목표성향에서는 남자선수들의 숙달접근, 수행접근, 수행회피 점수가 여자선수보다 유의미하게 높게 나타났다. 운동 만족의 차이검증 결과 남자선수들의 핸드볼 만족요인 점수가 더 높았다. 둘째, 학력에 따른 차이를 분석한 결과 핸드볼 선수들은 지도자의 리더십 유형의 하위요인 모두에서 유의미한 차이를 나타내고 있다. 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 사회적 지지행동, 긍정적 보상행동에서는 대학일반 선수들이 중등, 고등선수들에 비해 유의미하게 낮은 점수 분포를 보이고 있으며, 전제적 행동 요인에서는 대학 일반 선수들이 중등, 고등 선수들에 비해 유의미하게 높은 점수분포를 보이고 있는 것으로 나타났다. 학력에 따른 성취목표성향의 차이검증 결과 성취목표성향의 하위요인에서 숙달접근요인에서는 대학 일반 선수들이 중등, 고등 선수들에 비해 유의미하게 낮은 점수분포를 나타냈으며, 숙달회피요인에서는 고등학교 선수들이 중학교, 대학일반 선수들에 비해 유의미하게 낮은 점수 분포를 나타내고 있었다. 수행회피요인에서는 대학일반선수들이 고등선수들에 비해 높은 점수분포를 나타내고 있었다. 학력에 따른 선수만족의 차이검증결과 핸드볼 만족요인과 사회적 승인 요인에서 대학일반 선수들이 중등, 고등 선수들에 비해 유의미하게 낮은 점수 분포를 보이고 있으며, 환경만족요인에서는 고등, 중등, 대학일반의 순으로 점수분포가 나타났다. 셋째, 경기력 수준에 따른 지도자 리더십 유형의 하위요인 모두에서 유의미한 차이를 보였으며, 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 사회적지지 행동, 긍정적 보상행동에서는 주전선수들이 통계적으로 유의미하게 높은 점수분포를 보였으며, 전제적 행동요인에서는 후보 선수들이 유의미하게 높은 점수분포를 보이고 있다. 경기력 수준에 따른 성취목표성향의 하위요인간의 차이 검증에서는 숙달접근요인에서 주전선수들이 후보 선수들에 비해 유의미하게 높은 점수분포를 보이고 있다. 그러나 숙달회피, 수행접근, 수행회피요인에서는 유의미한 차이를 나타내지는 않았다. 경기력 수준에 따른 선수만족의 차이검증결과 핸드볼 만족과 사회적승인 요인에서 주전선수들이 후보 선수들에 비해 유의미하게 높은 점수 분포를 보였다. 그러나 환경만족 요인에서는 통계적으로 유의미한 결과를 나타내지는 않았다. 넷째, 핸드볼 선수들이 인식하는 지도자 리더십요인이 성취목표성향에 미치는 영향을 규명하기 위해 회귀분석을 실시한 결과 성취동기에 미치는 영향은 숙달접근에는 훈련과 지시행동, 사회적 지지행동, 긍정적 보상내용에서 영향을 미치는 것으로 나타났다. 숙달회피요인에는 긍정적 보상행동과 전제적 행동이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 수행접근과 수행회피요인에서는 사회적 지지지행동, 전제적 행동이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 리더십 유형이 선수만족에 미치는 영향에서 핸드볼 만족에 미치는 영향은 민주적 행동이었으며, 사회적 승인에 미치는 영향은 훈련과 지시행동, 민주적 행동 이었으며, 환경만족에 미치는 영향은 훈련과 지시행동, 민주적 행동이었다. 여섯째 성취목표성향이 선수만족에 미치는 영향을 분석한 결과 부분적으로 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 숙달접근요인은 선수만족의 핸드볼 만족, 사회적요인, 환경만족 모든 요인에서 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 수행점근요인은 환경만족에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
This study aims to provide basic information about satisfactory athletic career and the best performance of handball players through analyzing the effect of coach’s leadership types that players recognize on achievement objective and satisfaction. The convenient sampling method, a part of nonprobability sampling, was used with the survey on 350 Korean handball players as a population. 345 surveys were collected, but 337 surveys were selected after excluding missing questions. The data was analyzed with confirmatory factor analysis, reliability verification, t-test, one-way ANOVA, and regression analysis by SPSS 22.0 and AMOS 22.0. The results are followed. First, according to the difference verification of gender, female handball players recognized coach’s training and instruction higher. And male players recognize coach’s instruction behavior more. In terms of achievement objectives orientation, male players had higher scores of proficiency approach, performance approach, and performance evasion than female players. The difference verification of sport satisfaction, male player’s scores were higher. Second, the difference verification of achievement level significantly affected all subfactors of leadership types. Regular college players showed significantly low score distribution on training and instruction behavior, democratic behavior, social support behavior, positive compensation behavior than middle and high school players. Regular college players indicated significantly high rather than middle and high school players in case of authoritarian behavior. The difference verification of achievement in achievement objective orientation in terms of a proficiency approach factor indicated that regular college students showed significantly lower score distribution than middle and high school students. According to the proficient avoidance factor, high school players had significantly lower score distribution than middle school and regular college students. In the performance avoidance factor, regular college students had higher score distribution than high school students. About the difference verification of player’s satisfaction depending on achievement in the factors of sport satisfaction and social approval, regular college students have significantly lower scores than middle, high school students. The environmental satisfaction factor was ranged high to low from high school, middle school, and college students respectively. Third, all subfactors of coach’s leadership type by performance level showed significance. In terms of training, instruction behavior, democratic behavior, social support behavior, positive compensation behavior, key players showed significantly high score distribution. In the factor of authoritarian behavior, substitute players demonstrated significantly high score distribution. In the difference verification of the subfactors of achievement objective orientation by performance level, proficiency approach factor shows significantly high score distribution for major players rather than for substitute players. However, there was no significance in the proficiency avoidance, performance approach, performance avoidance factors. In the difference verification of player’s satisfaction by performance level, key players showed higher score distribution in the handball satisfaction and social approval factors. But, there was no significance in environmental satisfaction. Fourth, regression analysis was conducted to verify the effect of coach’s leadership factors that players recognize on achievement objective orientation. The results represented that proficiency approach was affected by training and instruction behavior, social support behavior, positive compensation behavior. In terms of the proficiency avoidance factor, positive compensation behavior and authoritarian behavior affected the achievement objective orientation. Social support behavior and authoritarian behavior gave influence to the performance approach and performance avoidance factors. Fifth, in the effect of leadership type on player’s satisfaction, democratic behavior affected handball satisfaction. Training and instruction behavior and democratic behavior affected social approval. Training and instruction behavior and democratic behavior affected environmental satisfaction. Therefore, the leadership type of handball coaches affects player’s achievement objective orientation and sport satisfaction. In the future, it is necessary to provide information about how much players are affected by coach’s leadership in order to make best performance.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구가설 43. 용어의 정의 41) 지도자 리더십 42) 성취목표성향 53) 선수만족 64. 연구의 제한점 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 지도자 리더십 유형 71) 지도자 리더십 유형의 개념 72) 훈련과 지시행동 93) 권위적 행동 104) 민주적 행동 115) 사회적 행동 126) 긍정적 보상행동 132. 성취목표성향 151) 성취목표성향의 개념 152) 성취목표성향의 유형 173. 선수만족 21Ⅲ. 연구방법 241. 연구 대상 242. 조사 도구 251) 연구대상의 개인적 특성 262) 지도자의 리더십 유형 273) 성취목표성향 354) 선수만족 393. 연구기간 및 절차 434. 자료분석방법 44Ⅳ. 결과 461. 핸드볼 선수들이 지각한 지도자의 리더십 유형, 성취목표성향, 선수만족의 차이461) 성별에 따른 리더십 유형 인식, 성취목표성향, 선수만족에 관한 차이검증 462) 학력에 따른 리더십 유형 인식, 성취목표성향, 선수만족에 관한 차이검증483) 경기력 수준에 따른 지도자의 리더십 유형, 성취목표성향, 선수만족에 관한차이 검증 542. 상관관계분석 573. 리더십 유형이 성취목표성향에 미치는 영향 581) 숙달접근에 미치는 영향 582) 숙달회피에 미치는 영향 593) 수행접근에 미치는 영향 604) 수행회피에 미치는 영향 614. 리더십 유형이 선수만족에 미치는 영향 621) 핸드볼 만족에 미치는 영향 622) 사회적 승인에 미치는 영향 633) 환경만족에 미치는 영향 645. 성취목표성향이 선수만족에 미치는 영향 651) 핸드볼 만족에 미치는 영향 652) 사회적 승인에 미치는 영향 663) 환경만족에 미치는 영향 67Ⅴ. 논의 69Ⅳ. 결론 및 제언 741. 결론 742. 제언 76부록 77참고문헌 84ABSTRACT 91