이 연구의도는 지방관광호텔의 특성(예, 호텔이미지, 호텔입지, OTA, 호텔의 매력성)이 고객신뢰와 방문의도에 미치는 영향과 관련한 인과관계를 설정하고, 실증적 접근을 통해 발견 점을 모색하는 데 두었으며, 국내 지방관광호텔을 대상으로 2020년 07월 01일부터 2020년 07월 31일까지 편의표본 추출법을 이용, 구조화된 설문지 330부(82.5%)가 분석에 활용되었다. 분석결과 첫째, 호텔이미지 요인이 고객신뢰와 방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔의 명성과 평판, 이미지와 느낌이 주는 메시지가 고객신뢰와 방문의도를 촉진할 수 있음을 시사하는 의미있는 결과이다. 둘째, 호텔입지 요인이 고객신뢰와 방문의도에 긍정적으로 작동하는 것으로 확인되었다. 호텔의 위치와, 접근 용이성, 교통편의성과 찾기가 쉬운 부분 등이 고객신뢰와 호텔방문 가능성을 높일 수 있음을 시사하는 유의미한 결과이다. 셋째, OTA 요인이 지방관광호텔의 고객신뢰와 방문의도에 미치는 영향이 긍정적 것으로 밝혀졌다. 호텔예약을 위한 온라인 예약 사이트의 이용 편리성과, 호텔 간 가격 비교 및 다양한 시설과 혜택을 실시간으로 확인할 수 있게 해 주고, 호텔 주변환경과 입지 및 이용 후기 등과 관련한 정보를 즉시 확인할 수 있게 함으로써 고객이 호텔을 신뢰하고, 호텔선택을 선제적으로 가능하게 할 수 있음을 시사한다. 넷째, 호텔매력성 요인이 고객신뢰와 방문의도에 유의미한 정의 영향을 미치고 있지 않는 것으로 나타나 이 가설은 기각되었다. 호텔과 주변환경이 주는 볼거리와, 먹거리, 살거리와 놀거리 등 고객의 다양한 욕구를 소화시켜 줄 수 있는 매력적인 유인책이 지방호텔과는 크게 연관되어 생각하지 않아 나타난 결과가 아닌 것으로 추정되는데, 이 부분은 향후 후속 추가 연구를 통해 확인이 필요한 부분이다. 다섯째, 지방호텔특성에 대한 고객신뢰가 호텔방문가능성을 향상시킬 수 있음을 시사한다. 따라서, 지방호텔경영자는 호텔특성을 중심으로 고객신뢰를 우선적으로 확보하여 방문의도를 높이는 전략이 필요함을 시사한다. 끝으로 이 연구의 한계를 논하였다.
The purpose of the study is to research the effect of characteristics (e.g., hotel image, hotel location, online travel agency, hotel attraction) of local or suburban hotels on customer trust and visit intention in Korea. This research used a self-administered structured questionnaire. The survey was conducted from July 1, 2020 to July 31, 2020 with consumers who had experience visiting local Korean tourist hotels within the past year. For sampling, 330 copies of the survey were distributed and a total of 330 (82.5%) valid copies were used for the final analysis using the convenience sampling method. The SPSS 26 program was used to conduct frequency analysis, factor analysis, correlation analysis, reliability analysis and regression analysis. The results are as follows. First, hotel image (e.g., image, feeling, reputation, brand) has a significantly positive influence on trust and visit intention (e.g., recommend, suggestion, revisit). Second, hotel location (e.g., convenient, accessibility, easy to find, good location) has a significantly positive influence on trust and visit intention. Third, online travel agency (e.g., easy, comparative, cheap, size) has a significantly positive influence on trust and visit intention. Fourth, this hypothesis was rejected as hotel attraction (e.g., shopping, entertaining, enjoying, eating food & beverage) does not have a significantly positive influence on customer trust and visit intention. Fifth, customer trust in local hotel characteristics can improve visit intention. Therefore, the results suggest that local hotel managers need to develop strategies to increase visit intention by securing customer trust first, focusing specifically on hotel characteristics. Implications of this study provide finding suggestions, and limitations and directions of this study for future research are discussed.