본 연구는 필라테스 강사의 커뮤니케이션 스타일이 여성 수강자의 필라테스 교육만족 및 재참여 의도에 미치는 영향을 알아내고 강사의 서비스 품질이 수강자의 만족과 재참여 의도에 미치는 영향관계를 규명하는데 목적이 있다. 연구의 자료를 확보하기 위해 2020년 5월 30일부터 7월 30일까지 전국 여성 필라케스 수강자 300명을 대상으로 표본을 추출하였으며, 불성실한 표본을 제외한 223부를 연구에 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며, 응답자의 인구통계학적 특성을 파악하기 위하여 기술통계분석을 실시하며, 평균과 표준편차를 구하였다. 설문도구의 신뢰도와 타당도를 확인하기 위해 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석을 실시하였다. 또 응답자의 인구통계학적 특성에 따른 각 요인의 평균차를 왁인하기 위하여 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였고, 독립변수와 각 하위용인이 종속변수의 각 변인에 alclms 영향의 수준을 알아보기 위하여 다중회기분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 통계적인 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 응답자의 연령에 따른 커뮤니케이션 인식에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 분석결과 16-25세 응답자들이 다른 연령 집단에 비해 필라테스 강사의 상호작용에 대해서 높게 인식하고 있었다. 둘째, 응답자의 연령에 따른 필라테스 교육만족 및 재참여 의도에 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 응답자의 필라테스 경력에 따른 필라테스 강사의 커뮤니케이션 인식에 상호작용과 태도 항목에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 필라테스 경력 2년 이하인 집단이 강사의 태도에 대해 높게 인식하고 있었다. 넷째, 응답자의 필라테스 경력에 따른 필라테스 교육만족 및 재참여 의도에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 필라테스 경력 2년 이하 집단이 교육만족과 재참여 의도에 대해 높게 인식하고 있었다. 다섯째, 응답자의 운동능력에 따른 필라테스 강사의 커뮤니케이션 인식에 상호작용과 성실성 항목에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 운동능력이 높은 집단이 상호작용에 대헤 높게 인식하고 있었다. 여섯째, 응답자의 운동능력에 따른 필라테스 교육만족 및 재참여 의도에서 교육만족 항목에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 운동능력이 높은 집단이 교육만족에 대해 높게 인식하고 있었다. 일곱째, 독립변수인 필라테스 강사의 커뮤니케이션 스타일 하위요인인 상호작용, 태도, 성실성 모두 필라테스 수강자의 교육만족에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 독립변수인 필라테스 강사의 커뮤니케이션 스타일 하위 요인인 상호작용 , 태도가 수강자의 재참여 의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 필라테스 강사의 상호작용,성실성, 태도 등의 커뮤니케이션 스타일이 여성 수강자의 교육만족과 재참여 의도에 영향을 준다고 할 수 있다.
The purpose of the study is not only to determine the effect of Pilates instructors’ communication style on female students’ satisfaction of Pilates class and their intention of re-participation, but also to identify the effect relationship between the quality of the instructors’ service to the satisfaction and intention of re-participation of the students. In order to obtain date from the study, total 300 female Pilates students in Korea were sampled from May 30 to July 30, 2020, and 223 copies excluding unfaithful samples were used in the study. The date gathered in the study were analyzed using SPSS 21.0, statistics program, and a descriptive statistical analysis was used to identify the demographic characteristics of respondents, and the average and standard deviation were obtained by this. Moreover, the analyses of the exploratory factor and reliability were taken to confirm the reliability and feasibility of the survey. In addition, One-Way ANOVA was taken to determine the difference in the average of each factor according to the demographic characteristics of the respondents, and multiple regression analysis was performed to confirm the level of the alclms effect on each variable of the independent variable and each subdivision. The statistical level of significance was set p <.05. The results of the analysis are as follows. First, the communication recognition by age of respondents was shown statistically significant differences. As the result of the analysis, respondents aged of 16 to 25 were more aware of Pilates instructors’ interactions than other age groups. Second, the satisfaction of Pilates class and the intention of re-participation based on the age of the respondents were statistically not different. Third, the interaction and attitude of Pilates instructor in recognizing the communication based on the respondents’ experience in Pilates were statistically different. In particular, the group with less than 2 years of Pilates experience highly perceived the instructor’s attitude. Fourth, the satisfaction of Pilate class and their intention of re-participation based on the respondents’ experiences of the Pilate were statistically different. The group with less than 2 years of Pilates experience was highly aware of the satisfaction of the class and the intention of the re-participation. Fifth, the interaction and sincerity in the recognition of communication by Pilates instructors based on the respondents’ exercise ability were statistically different. The group with high exercise ability recognized the interactions highly. Sixth, the satisfaction of the Pilates class and the intention of the re-participation based on the respondents’ exercise ability were statistically different. The group with high exercise ability was highly aware of the satisfaction of the class. Seventh, all of interaction, attitude, and sincerity, which are the sub factor in the communication style of Pilates instructors, the independent variable, statistically influenced on the satisfaction of the class of Pilates students. Eighth, the interaction and attitude, which are the sub factor in the communication style of Pilates instructors, the independent variable, have statistically significant effect on the intention of re-participation of students. In other words, the communication style of Pilates instructors like interaction, sincerity, and attitude affect the satisfaction of the class and intention of re-participation of female students.
그림목차 ⅳ표목차 ⅵ국문초록 ⅶ제 1 장 서론1.1 연구의 필요성 11.2 연구목적 41.3 연구가설 41.4 연구의 제한점 51.5 용어의 정의 61.5.1 필라테스 61.5.2 커뮤니케이션 61.5.3 커뮤니케이션 스타일 71.5.4 교육만족 81.5.5 재참여 의도 8제 2 장 이론적 배경2.1 필라테스 92.1.1 필라테스의 개념과 특징 92.1.2 필라테스 운동 효과 및 유형 102.2 커뮤니케이션 스타일 122.2.1 커뮤니케이션의 개념과 정의 122.2.2 커뮤니케이션 스타일의 개념과 정의 122.3 교육만족 122.4 재참여 의도 13제 3 장 연구 방법3.1 연구 모형 143.2 연구 대상 153.3 연구 도구 163.3.1 강사 커뮤니케이션 스타일 163.3.2 필라테스 교육만족 163.3.3 필라테스 재참여의도 163.4 타당도 및 신뢰도 173.4.1 필라테스 강사 커뮤니케이션 스타일 척도 요인분석 173.4.2 필라테스 교육만족 183.4.3 필라테스 재참여 의도 193.5 자료처리 19제 4 장 연구 결과4.1 인구통계학적 특성에 따른 변인 분석 204.1.1 연령에 따른 필라테스 강사 커뮤니케이션 인식 차이 204.1.2 연령에 따른 필라테스 교육만족 및 재참여 의도 차이 214.1.3 필라테스 경력에 따른 필라테스 강사의 커뮤니케이션 인식 214.1.4 경력에 따른 필라테스 교육만족 및 재참여 의도 차이 234.1.5 운동능력에 따른 필라테스 강사의 커뮤니케이션 인식 254.1.6 운동능력에 따른 필라테스 교육만족 및 재참여 의도 264.2. 강사의 커뮤니케이션 스타일이 교육만족에 미치는 요인 284.3. 강사의 커뮤니케이션 스타일이 재참여 의도에 미치는 요인 29제 5 장 논의1. 필라테스 수강자의 인구통계학적 특성이 강사의 커뮤니케이션, 교육만족, 재 참여 의도에 미치는 영향 312. 필라테스 강사의 커뮤니케이션 스타일이 여성 수강자의 교육만족에 미치는 영향 323. 필라테스 강사의 커뮤니케이션 스타일이 여성 수강자의 재참여 의도에 미치는 영향 33제 6 장 결론 35참고문헌 38부록 44Abstract 46