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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

고지원 (수원대학교, 수원대학교 대학원)

지도교수
장영기
발행연도
2021
저작권
수원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수14

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Recently, the concentration of PM in port cities such as Busan and Incheon is as severe as that of metropolitan cites such as Seoul and Daegu. The main sources of air pollutants in port cities are pointed out as ships, and the government and local municipalities are implementing various policies to reduce air pollutants emitted from ports including ships. However, the air pollutants emission inventory of CAPSS(Clean Air Policy support System) is limited in reflecting the actual emission characteristics of the port as it manages only the sources of emission from ship activities.

The purpose of this study is to identify the operation status of Cargo Handling Equipments at ports and to calculate the air pollutant emissions. So the field survey of Busan, Incheon, Ulsan and Yeosu?Gwangyang port, which account for more than 70 % of seaborne trades, was conducted to collect information on the specifications and activities(Operating hour, etc) of Cargo Handling Equipments.

Based on the actual operation status of Cargo Handling Equipment operated at Busan, Incheon, Ulsan and Yeosu?Gwangyang port, the air pollutant emissions of Cargo Handling Equipment through the bottom-up method was calculated as CO 1,875 ton/yr, NOx 3,373 ton/yr, SOx 2.7 ton/yr, PM10 202.5 ton/yr, PM2.5 190.8 ton/yr, VOC 409.4 ton/yr. According to the characteristics of piers, the main source of emissions was container pier, and Busan port was calculated as the main source of emissions by port. Container pier are judged to have more high-power Cargo Handling Equipment than other ports, and Busan Port has higher emission contribution than other ports because more than 89 % of its seaborne trades are container cargo.

Futhermore, the emission intensity was calculated considering the seaborne trade by reflecting the characteristics of pier operation in order to verify the contribution of the discharge by Cargo Handling Equipment. Air pollutant emissions in 2017 have been calculated as CO 2,613 ton/yr, NOx 5,100 ton/yr, SOx 3.8 ton/yr, PM10 322 ton/yr, PM2.5 303 ton/yr, VOC 599 ton/yr, taking into account the volume of emissions by pier at domestic trade ports by pier operation characteristics. The emission contribution of Cargo Handling Equipment was about 0.01 ∼ 1.98 % of Non-road mobile sources. However the emission contribution of Cargo Handling Equipment operating in port city such as Busan accounts for about 0.02 ∼ 11.54 % of non-road mobile sources in Busan, making up a relatively high contribution.
For quantitative evaluation of air pollutant reduction policy at port, investigation on the specifications and operation status of Cargo Handling Equipment currently in operation at ports is very important. In order to calculate the exact air pollutant emission totals of Cargo Handling Equipment, it is necessary to establish a cooperative system with domestic trading ports. The results of this study are expected to be used in establishing future policy measures to reduce air pollutants in port areas.

목차

I. 서론 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 및 방법 3
1) 연구 목적 3
2) 연구 방법 3
II. 이론적 배경 5
1. 국내?외 하역장비 대기오염배출원 분류체계 비교 5
1) 미국 환경청(EPA)의 배출원 분류체계 5
2) 캘리포니아 환경청(CARB)의 배출원 분류체계 6
3) 한국의 배출원 분류체계 7
2. 항만 운영특성 분석 9
3. 하역장비의 주요 기능 13
III. 조사 대상 항만의 배출특성 분석 18
1. 하역장비 현장조사 18
1) 현장조사 대상 항만 선정 18
2) 활동자료 수집방법 및 내용 20
2. 하역장비 운영특성 분석 22
1) 하역장비 운영현황 분석 22
2) 하역장비 일 평균 가동시간 분석 39
IV. 조사 대상 항만의 하역장비 배출량 산정 54
1. 하역장비 대기오염물질 배출량 산정방법 54
1) 하역장비 대기오염물질 배출량 산정방법론 54
2) 주요 활동도 57
2. 하역장비의 대기오염물질 배출량 산정 및 분석 59
1) 하역장비의 대기오염물질 배출량 산정 결과 59
2) 하역장비의 대기오염물질 배출특성 분석 59
3. 배출량 산정결과의 적정성 및 중복산정 검토 70
1) 배출량 산정결과의 적정성 검토 70
2) 배출량 산정결과의 중복성 검토 72
V. 국내 하역장비에 의한 대기오염물질 배출량 산정 77
1. 하역장비 배출원단위 산정 및 비교 77
1) 국내 항만별 부두현황 및 물동량 조사 77
2) 부두별 배출원단위 산정 83
2. 하역장비에 의한 국가 대기오염물질 배출량 추정 89
1) 국내 항만별 부두별 물동량 분석 89
2) 국내 항만별 대기오염물질 배출량 추정 90
3) CAPSS의 배출량과 비교 및 분석 93
VI. 결론 97
참고문헌 101
ABSTRACT 103

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