이 연구는 심리운동 활동이 발달장애학생 어머니의 우울 감소에 미치는 효과를 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 장애 자녀를 둔 어머니는 부모 역할로 인한 여러 가지 정서적 어려움을 경험하게 되고 그로 인해 자녀에게도 그 영향이 미치게 된다. 이에 발달장애학생 어머니들의 부정적 정서인 우울을 감소시키고 자녀를 좀 더 안정적으로 양육하기 위해서 심리운동 활동을 중재하였다. 이 연구에서는 평소 우울을 호소하고 특수학교에 재학 중인 초, 중, 고등학생의 어머니 20명을 대상으로 실험집단 10명, 통제집단 10명을 선정하였다. 연구 기간은 심리운동 활동 중재를 회기당 50분씩, 일주일에 2번, 7주간 총 14회기를 실시하였으며, 자기효능감 척도, 자아존중감 척도, 우울 척도를 사전검사와 사후검사로 실시하였다. 이 연구에서 결론은 다음과 같다. 첫째, 심리운동 활동이 발달장애학생 어머니의 자기효능감 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 자기효능감의 하위요소인 자신감, 자기조절효능감, 과제해결에 긍정적인 효과를 보였다. 둘째, 심리운동 활동이 발달장애학생 어머니의 자아존중감 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 자아존중감의 긍정적 요인은 상승하고 부정적 요인은 감소하는 효과를 보였다. 셋째, 심리운동 활동에 기반한 자기효능감과 자아존중감의 향상이 발달장애학생 어머니의 우울 감소에 효과적인 것으로 나타났다. 결론적으로 심리운동 활동이 발달장애학생 어머니의 자기효능감과 자아존중감을 향상시키고 부정적인 정서인 우울을 감소시키는 효과를 가져온 것을 알 수 있다. 이 연구에서 발달장애학생 어머니의 우울 감소에 심리운동 활동의 효과성이 검증되었으며 이에 장애자녀를 둔 어머니들의 심리적, 정서적 지원 활동으로 심리운동 프로그램 개발과 적용이 지속적으로 이루어졌으면 한다.
This study was conducted to investigate the effect of psychomotorik activity on the reduction of depression in mothers of students with developmental disabilities. Mothers with children with disabilities experience a number of emotional difficulties caused by their parental role, which in turn affects their children as well. Therefore, psychomotorik activities were mediated to reduce their negative emotion, depression, so that they could raise their children more stably. In this study, 20 mothers who had children of elementary, middle, and high school students attending special schools and who usually complained of depression were selected and they were divided into two groups which were 10 for experimental group and 10 for control group. The study was conducted for a total of 14 sessions for 7 weeks, 50 minutes per session, twice a week. Self-efficacy scale, self-esteem scale, and depression scale were conducted as pre-test and post-test. The conclusions obtained through this study are as follows. First, it was found that psychomotorik activities were found to be effective in improving the self-efficacy of mothers with children with developmental disabilities. It showed positive effects on self-efficacy, the sub-factors of self-efficacy, self-regulation efficacy, and problem solving. Second, psychomotorik activities helped the mothers to improve their self-esteem, and in particular, the positive factors of self-esteem increased and the negative factors decreased. Third, it was found that the improvement of self-efficacy and self-esteem based on psychomotorik activities was effective in reducing the depression of mothers of students with developmental disabilities. In conclusion, it can be seen that psychomotorik activity improved the self-efficacy and self-esteem of mothers with children with developmental disabilities and reduced depression, a negative emotion. This study verified the effectiveness of psychomotorik activities on the reduction of depression in mothers of students with developmental disabilities. Therefore, it is expected that the development and application of psychomotorik programs will continue as a psychological and emotional support activity for mothers with children with disabilities.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 심리운동 7가. 심리운동 이해 7나. 심리운동과 우울 92. 우울과 자기효능감, 자아존중감의 관계 11가. 우울과 자기효능감 11나. 우울과 자아존중감 133. 발달장애학생 어머니 정서에 대한 이해 16Ⅲ. 연구방법 201. 연구대상 202. 연구도구 22가. 측정도구 221) 우울 척도 222) 자기효능감 척도 223) 자아존중감 척도 23나. 실험도구 241) 심리운동 활동 구성 242) 심리운동 활동 내용 253) 중재충실도 303. 연구절차 314. 자료처리 32Ⅳ. 연구결과 341. 발달장애학생 어머니의 우울 감소에 미치는 효과 34가. 심리운동 활동이 발달장애학생 어머니의 자기효능감에 미치는 효과 34나. 심리운동 활동이 발달장애학생 어머니의 자아존중감에 미치는 효과 36다. 자기효능감, 자아존중감의 향상이 발달장애학생 어머니의 우울 감소에 미치는 효과 38Ⅴ. 논의 40Ⅵ. 결론 및 제언 421. 결론 422. 제언 43참고문헌 44부 록 51국문초록 74