본 연구는 최근 온라인무용공연이 빠르게 확장되고 있는 변화의 시점에서 무용전공대학생의 온라인무용공연 체험요인이 만족도 및 소비행동에 미치는 영향력을 실증적으로 규명하여, 온라인무용공연 발전에 기초자료로 제공하려는 데에 그 목적이 있다. 연구의 대상은 2021년 현재 서울, 경기권 4년제 사립대학교와 국립대학교 9곳의 무용전공학과에 재학 중인 대학생을 선정 후, 총 360부의 설문지 직접 배포 후 회수하였다. 회수된 설문지 중 온라인무용공연 관람경험이 없거나, 무응답 혹은 불성실하게 완성하지 않아 신뢰도가 낮은 설문지를 제외하고 267부가 최종 분석에 사용되었다. 연구 목적에 따라 통계프로그램 SPSS Version 21.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t-test, 일원변량분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석 기법으로 분석되었다. 이러한 연구방법과 절차를 통하여 도출된 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용전공대학생의 인구통계학적 특성에 따라 온라인무용공연의 체험요인, 관람만족, 소비행동에서 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따라 소비행동의 재관람의도 만이 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났으며, 이 밖의 체험요인, 관람만족, 소비행동의 추천의도에서는 통계적으로 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 연령에 따른 차이에서는 체험요인 중 오락적, 심미적체험에서 20~25세 집단이 20세 이하 집단보다 높은 것으로 나타났으며, 소비행동 중 재관람의도 또한 20~25세 집단이 20세 이하 집단보다 높게 나타났다. 관람만족에서는 통계적으로 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 전공에 따른 차이는 체험요인 중 교육적체험에서 현대무용 전공생들이 발레전공생보다 높게 나타났으며, 관람만족 및 소비행동에서는 전공에 따라 통계적으로 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 관람횟수에 따른 차이는 체험요인, 관람만족, 소비행동 모두 통계적으로 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 무용공연관심도에 따른 차이는 체험요인 중 교육적체험에서 무용공연에 관심이 있다는 집단이 공연 관심이 보통인 집단에 비하여 높게 나타났으며, 관람만족, 소비행동에서는 통계적으로 의미 있는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 무용전공 대학생의 온라인무용공연 체험요인은 관람만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체험요인 중 교육적체험, 오락적체험, 심미적체험이 관람만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무용전공 대학생의 온라인무용공연 체험요인은 소비행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체험요인 중 교육적체험, 오락적체험이 소비행동 중 재관람의도에, 체험요인 중 오락적체험과 심미적체험이 소비행동 중 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 무용전공생의 온라인무용공연 관람만족이 소비행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 온라인무용공연의 관람만족이 소비행동의재관람의도, 추천의도 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 본 연구로부터 무용전공대학생의 체험요인에 따라 관람만족 및 소비행동에 유의한 영향을 미친다는 인과관계를 규명한 결론을 도출하였다.
The purpose of this study is to provide the result as basic data for the development of online dance performance by making an empirical investigation and verification on the effect of online dance performance experience of university students majoring in dance on satisfaction and consumption behavior at the time of change when online dance performance is expanding rapidly. Study subjects include 360 students majoring in dance at the universities in Seoul and Gyeonggi province as of 2021, and this study distributed questionnaires and 267 sheets from students with experience of online dance performance were used for the final analysis. Results of study derived by frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, One-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis using a statistical program SPSS Version 21.0 according to the purpose of study are as follows. First, there was a significant difference in the experience of online dance performance, viewing satisfaction and consumption behavior according to the demographic characteristics of university students majoring in dance. Second, experience of online dance performance turned out to have a significant influence on viewing satisfaction of university students majoring in dance. Educational experience, entertainment experience and esthetic experience out of experience factor had a significant effect on viewing satisfaction. Third, experience of online dance performance exerts a significant impact on consumption behavior of university students majoring in dance. Of the experience factor, educational and entertainment experience have a significant influence on reviewing intention of consumption behavior, and entertainment and esthetic experience of the experience factor have a significant influence on recommendation intention out of consumption behavior. Fourth, this study also found that online dance performance viewing satisfaction of university students majoring in dance has a significant influence on their consumption behavior. And online dance performance viewing satisfaction affects both reviewing intention and recommendation intention of consumption behavior. From the results, this study derived a conclusion that verified the cause-and-effect relationship that experience of university students majoring in dance exerts a significant effect on their satisfaction and consumption behavior.