항공서비스 산업을 구성하는 핵심인력으로 객실승무원은 항공사의 서비스를 고객에게 최종 전달하는 역할을 통해 항공사의 성과 향상과 경쟁우위 확보에 중요한 기여를 하고 있고, 청년들에게 인기직종으로 자리매김하여 높은 입사경쟁률을 보이고 있다. 반면에 객실승무원의 이직률이 일반 기업에 비해 높게 나타나고 있어, 항공사에서는 이직에 따른 손실을 최소화하고, 유능한 인재들이 긍정적 심리상태를 유지하며 업무역량을 최대한 발휘할 수 있게 하는 효율적인 인사관리전략이 필요하다. 본 연구에서는 객실승무원들이 조직과의 관계에 대해 어떻게 인식하느냐에 따라 조직을 이탈하거나 잔류할 수 있으며, 근무태도 또한 영향을 받는다는 선행연구들을 토대로, 객실승무원이 인식하는 조직과의 관계를 조직공정성, 심리적 계약위반 및 직무착근도의 개념으로 측정하고, 그에 따른 근무태도를 예측하고자 이탈, 발언, 충성, 태만을 포함하는 EVLN 반응행동 모형을 적용하여, 각 요인들 간의 구조적 영향관계를 분석하였다. 연구를 위해 국내 항공사에 재직 중인 객실승무원을 대상으로 436부의 유효한 설문자료를 수집하였고, SPSS와 AMOS 통계프로그램을 활용하여 실증분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조직공정성은 심리적 계약위반에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 조직공정성이 심리적 계약위반의 주요한 판단근거로 작용한다는 것을 확인하였다. 둘째, 조직공정성과 직무착근도의 유의한 정(+)의 영향 관계를 입증하여, 조직공정성이 직무착근도의 형성에 중요한 선행요인임을 밝혔다. 셋째, 심리적 계약위반이 증가할수록 부정적 반응행동인 이탈과 태만이 증가하고, 긍정적 반응행동인 충성이 감소하는 것으로 나타났다. 넷째, 직무착근도가 증가할수록 긍정적 반응행동인 발언과 충성이 증가하고, 부정적 개념의 이탈이 감소하는 것으로 나타났다. 다섯째, 조직공정성은 심리적 계약위반과 직무착근도의 매개역할을 통해 이탈과 태만을 감소시키고, 발언과 충성을 증가시켰다. 이는 조직공정성이 높아질수록 심리적 계약위반이 낮아지고 직무착근도가 증가하여, 긍정적 반응행동이 강화되고, 부정적 반응행동이 약화된다는 결과이며, 조직공정성이 부정적 반응행동을 긍정적으로 변화시키는 영향력을 보여준다. 본 연구를 통해 도출한 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 조직공정성이 심리적 계약위반과 직무착근도의 유효한 선행요인임을 입증하였다. 둘째, 객실승무원의 심리적 계약위반을 거래적 계약, 관계적 계약, 위반감정의 세 가지 하위차원으로 측정하여 연구방법의 틀을 확장하였다. 셋째, 기존 연구에서 다루어지지 않은 직무착근도와 EVLN 반응행동 간의 영향관계를 입증하였다. 넷째, 항공서비스 분야에 EVLN 반응행동 모형을 처음 적용하였다는데 의의가 있다. 실무적 시사점으로, 조직공정성의 제고를 통해 심리적 계약위반을 낮추고, 직무착근도를 향상시켜 우수한 인력들이 조직에 잔류하며 긍정적 방향으로 조직에 이바지하도록 하는 인사관리전략의 필요성을 제기하고, 전략의 중요한 핵심으로 상호작용공정성의 제고와 자유로운 의견개진이 가능한 조직문화 조성을 제시하였다.
The Structural Effect of Organizational Justice, Psychological Contract Violation, Job Embeddedness, and EVLN Response Behaviors -Focused on Airline Cabin Crew-
As the core manpower constituting the aviation service industry, airline cabin crew is making an important contribution to improving the airline''s performance and securing a competitive advantage by delivering the airline''s services to customers. The job of cabin crew has established itself as a popular job among young people, showing high competition for entry. On the other hand, the turnover rate of cabin crew is higher than that of general companies. Therefore, airlines need an effective HR management strategy to minimize losses due to job turnover, maintain a positive psychological state of cabin crew, and maximize their work competencies. This study is based on previous studies that cabin crew can leave or remain in the organization depending on how they perceive their relationship with the organization, and that their job behaviors also can be affected. Thus, in this study, the relationship with the organization perceived by cabin crew was measured in terms of organizational justice(OJ), psychological contract violation(PCV), and job embeddedness(JE). And the model of EVLN response behaviors including exit(E), voice(V), loyalty(L), and neglect(N) was applied to predict the resulting job behaviors of cabin crew. For this study, 436 copies of valid questionnaire data were collected from cabin crew working at domestic airlines, and on the basis of this, the structural effect among factors was empirically analyzed using SPSS and AMOS statistical programs. The results of the study are summarized as follows. First, OJ showed a significantly negative (-) effect on PCV, and it is confirmed that OJ acts as a main basis for judging PCV. Second, it was identified that OJ is an important antecedent factor in improving JE by proving a positive (+) relationship between OJ and JE. Third, as PCV increased, negative responses of E and N increased, and positive response of L decreased. Fourth, it was found that as JE increased, positive responses of V and L increased, and E of negative response decreased. Fifth, OJ reduced E and N and increased V and L through the mediating role of PCV and JE. This result means that higher OJ lowers PCV and increases JE, thereby strengthens positive behaviors and weakens negative behaviors, and shows the influence of OJ that changes negative behaviors positively. The theoretical implications derived from this study are as follows. First, it was proved that OJ is a valid antecedent factor for PCV and JE. Second, the framework of the research method was expanded by measuring the PCV of cabin crew into three sub-dimensions: transactional contract, relational contract, and emotion of violation. Third, the relationship between JE and EVLN model which was difficult to find in previous studies was demonstrated. Fourth, this study applied EVLN model to the aviation service field for the first time. As a practical implication, the necessity for an effective HR management strategy was suggested. The strategy should lower PCV and enhance JE through the improvement of OJ so that excellent manpower remains in the organization and contributes to the organization in a positive way. An important core of the strategy is to improve interactional justice and to create an organizational culture that allows for the free expression of opinions.