술은 인류의 역사와 함께 발생하고 시대에 따라 변화하면서 오늘날 우리 생활 속에 함께하고 있다. 술이 오랜 역사 속에서 그 역할을 지속할 수 있었던 이유는 술만이 갖는 독특한 효용성 때문이다. 술의 긍정적 효용에도 불구하고 우리 사회는 술을 규제와 지탄(指彈)의 대상으로 간주한다. 특히 청소년의 음주는 사회적 문제로 여겨 통제한다. 대부분 청소년의 첫 음주 경험은 가정에서 시작하고 사회로 나오는 순간 문제시되지만, 고등학생들은 곧 술에 관한 지식이나 준비 없이 성인이 되어 자유롭게 음주 여부를 선택할 수 있게 된다. 지금까지 청소년들의 음주에 관한 많은 선행 연구는 문제행동이론이나 사회학습이론을 기초로 청소년의 음주나 흡연과 같은 문제행동 유발 원인의 탐색, 음주행위에 영향을 미치는 요인분석, 문제성 음주의 폐해 현황에 관한 것으로, 대부분 음주 경험자나 문제성 음주자가 연구대상이었다. 반면 본 연구는 음주 경험자뿐 아니라 음주 경험이 없거나 현재 비음주자인 고등학생들을 대상으로 합리적 행위이론(TRA) 모델을 적용하여 음주태도와 주관적 규범과 음주의도 사이의 영향 관계를 살펴본다.
본 연구의 구체적 목적은 다음과 같다. (1) 개인적 특성(음주인식과 음주습관) 및 환경적 특성(부모 요인과 친구요인)은 음주태도에 어떠한 영향을 주는가 (2) 고등학생들의 음주에 대한 부정적 태도와 주관적 규범이 음주절제의도에 어떠한 영향을 미치는가 (3) 음주지식은 개인적 특성 및 환경적 특성과 음주태도 사이에서 어떠한 조절 역할을 하는가 (4) 음주절제의도는 교과과정을 달리하는 고등학교 유형에 따라 어떠한 차이가 있는가를 실증적으로 탐색하고자 한다.
본 연구는 이와 같은 연구목적을 효과적으로 달성하기 위하여 합리적 행위이론 모델의 이론적 토대로부터 연구 가설을 도출하고 이를 실증 검증하기 위하여 설문 조사를 시행하였다. 설문 조사는 2020년 7월 27일부터 8월 10일 사이에 서울 소재 일반고 1개교, 관광고 1개교 그리고 서울 및 경기도 소재 예술고 각 1개교의 2학년과 3학년 남녀 학생들을 대상으로 시행되었고, 전체 457명의 응답을 일반고 학생 217명과 특성고(관광고와 예술고) 학생 240명의 2개 집단으로 나누어 실증 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음주인식과 음주습관과 같은 개인적 특성은 음주태도에 유의한 영향을 미쳤다. 반면에 부모요인과 친구요인과 같은 환경적 특성은 음주태도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 음주태도와 주관적 규범은 음주절제의도에 유의한 영향을 미쳤다. 특히 부정적 음주태도나 부정적 주관적 규범은 음주의도에 부(-)적 영향을 주어 학생들이 음주에 대해 금지 혹은 절제하려는 입장을 갖게 하였다. 셋째, 음주지식에 의한 조절 효과검증에서는 (1) 음주인식과 태도 간 (2) 음주습관과 태도 간 (3) 부모요인과 태도 간 (4) 친구요인과 태도 간을 검증했다. 이 중 음주지식의 조절 효과는 (1)에서만 유효한 것으로 밝혀졌다. 넷째, 음주태도에 영향을 미치는 개인적 특성은 다음과 같이 드러났다. 일반고 학생들의 경우 음주인식과 음주습관이 모두 음주태도에 인과적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 특성고 학생들의 경우는 음주인식만 음주태도에 영향을 미치고 음주습관은 제외되었다. 또 연구모형에 따라 음주절제의도에 영향을 미치는 요인에는 음주태도와 주관적 규범을 설정하였다. 일반고에서는 음주태도와 주관적 규범 모두가 음주절제의도에 영향을 미친다고 나타났으나, 특성고에서는 음주태도만 영향을 미치고 주관적 규범은 제외되었다. 또한 음주지식의 조절 효과검증에서 일반고의 경우 음주인식, 음주습관, 부모요인, 친구요인 중 음주인식 요인만 조절역할을 하는 것으로 나타났으나, 특성고에서는 네 가지 요인 모두 조절역할을 하지 않았다. 위 연구 결과를 토대로 합리적 행위이론을 적용한 한국 고등학생들의 음주절제의도에 관한 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 현재의 음주예방교육은 교육 시간이나 방법과 내용 면에서 미진한 부분은 있으나 음주절제의도의 고양에는 긍정적인 영향을 미치고 있다고 판단한다. 성인 사회로 진출하는 고등학생들에게 현재의 음주예방교육과는 다른 차원의 실효성이 있는 음주 교육프로그램이 절실하다. 이제는 취하기 위해 술을 마셨던 과거의 풍토에서 벗어나 수준 높은 문화적 교양 위에서 새로운 음주문화를 향유 할 수 있도록 계몽해야 한다. 둘째, 일반고와 특성고의 음주절제의도에서 차이를 발견할 수 있었다. 이런 결과는 구체적 전공을 가진 학생 집단과 그렇지 않은 집단이 술에 관한 지식의 획득 경로가 다르기 때문으로 보인다. 또 음주 경험이 전혀 없거나 미미(微微)한 비음주자들이 다수인 집단을 대상으로 음주절제의도의 차이를 학교 특성별로 톺아본 데에 의의가 있다. 셋째, 본 연구는 인간의 행동을 예측하는데 이상적인 연구모형인 합리적 행위이론을 적용하여 음주절제의도에 관한 변인들을 검증하였다. 본 연구에서 나타난 고등학생들의 음주절제의도가 반영된 음주 행위 예측 모델을 개발한다면 주류산업 분야에서 세분된 소비자 행동 연구의 의미 있는 기초자료가 될 것이다. 이러한 주류 소비의 새로운 패러다임의 형성을 위한 산학 네트워크 구축과 연구의 실천은 향후 연구 과제로 남긴다.
This dissertation aims to investigate the drinking intention of Korean high school students by three different types of schools based on Fishbein and Ajzen''s (1975) Theory of Reasoned Action(TRA). This study compares the total number of 487 students, 247 from ordinary high school group and 240 from specialty high school group (tourism high school and arts high school). TRA model defines that behavior comes from the intention, which is affected by attitude and subjective norms, meaning that intention is a prior stage of the occurrence of actual behavior. In the present study, it is assumed that personal and environmental characteristics are the key affecting features on the drinking attitude of students. Personal characteristics consist of drinking recognition and drinking habit, while environmental characteristics include parental factors and peer factors. These four variants are all analyzed to discuss how they affect on drinking attitude of the participants. The consequence of the effect of the two main characteristics above can be rather positive or negative; positive drinking attitude cause positive intention on drinking behavior and the negative drinking attitude cause negative drinking intention, which can be defined as drinking temperance intention such as forbidding or reducing the amount or frequency of drinking alcohol. This study limits the definition of drinking knowledge on their educational background or curricula from the distinct school types. In ordinary high school category, the literary works from Korean classes deal with stories of alcoholic beverages, whilst tourism high school students are exposed to their bartender training classes. Additionally, students from arts high schools acquire the episodes or empirical stories on alcohol of historical artists. Therefore, this research analyzes and compares how this drinking knowledge shows modulating effect amongst the four factors of personal and environmental characteristics. The causal influential-relation amongst the four factors and the modulating effect of drinking knowledge decides the drinking attitudes, as explained in TRA''s definition of drinking attitudes based upon the causal influential-relation between the subjective norms and drinking intention. Thus, this study tries to figure out the significance of not only the negative drinking attitude itself but also the influence of negative subjective norms from environmental reference individuals and their personal anti-drinking beliefs. The results of the statistical analysis are as follows. First, personal characteristics, such as drinking recognition and drinking habit, were significant toward the drinking attitude of the students, whilst environmental characteristics were insignificant. Second, the drinking attitude and subjective norms are found to be significant on the drinking temperance intention, and this result precisely agrees with TRA. Negative drinking attitude or negative subjective norms negatively affects drinking behavior, making students reluctant to be fully exposed to alcoholic beverages. Third, with reference to the analysis of the modulating effect of drinking knowledge, only the drinking recognition is significant amongst all four factors. Fourth, in terms of the causal influence-relation analysis among the factors, the distinction of school types is made in two ways: ordinary school and specialty schools. The effective personal factors on drinking attitude of ordinary school are drinking recognition and habit, whilst only drinking recognition is found to be significant in specialty schools. In addition to this, drinking attitude and subjective norms affect temperance intention in ordinary school type, but only drinking attitude affects in specialty schools. The analysis on modulating effect of drinking knowledge in ordinary school type also has only one significant variable of drinking recognition, and specialty schools show no significance in all four factors. With the results above, the practical implications of present dissertation are as follows. First, the current drinking prevention education in high schools is not sufficient in terms of the amount of time and the quality of the contents. However, it seems obvious that the lesson enhances the temperance intention of students. Additionally, more intensely delivered practical lessons would be needed for third-year students in high schools. Second, it is evident that the results from ordinary school and specialty schools are contrastive in some senses. Since there is a difference in behavioral intentions for each school type depending on whether or not the students have a specific major, it will be possible to use this result as data for further consumer behavior research. Third, the variables related to temperance intention of Korean high school students were verified. Based on this study, further research on the behavior of a variety of consumer types is required in the field of the liquor industry. Fourth, for high school students, advancing into an adult society where they can choose whether or not to drink, it is urgent to guide them with an advanced education linked to a drinking culture that is distinct from previous classes. Now, it is necessary to induce people to enjoy the drinking culture by breaking away from the outdated climate of drinking alcohol to get drunk. The establishment of industry-academia networks and the formation of a new paradigm of mainstream consumption remain as future research tasks.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구 배경 및 목적 1제 1 항 연구의 배경 1제 2 항 연구의 목적 3제 2 절 연구 방법과 구성 5제 1 항 연구의 방법 5제 2 항 연구의 구성 5제 2 장 이론적 배경 7제 1 절 합리적 행위이론(TRA) 7제 1 항 합리적 행위이론(TRA)의 정의 7제 2 항 합리적 행위이론(TRA)과 관련한 선행 연구 8제 2 절 합리적 행위이론 요인 10제 1 항 태도(attitude) 10제 2 항 주관적 규범(subjective norm) 14제 3 항 의도(intention) 16제 3 절 개인적 특성 20제 1 항 음주 인식 20제 2 항 음주 습관 21제 4 절 환경적 특성 23제 1 항 부모 요인 23제 2 항 친구 요인 25제 5 절 음주 지식 26제 1 항 국어 시간 중 문학작품에서 접하는 음주 지식 27제 2 항 전공 시간 중 접하는 음주 지식 27제 3 장 연구의 설계 및 분석 방법 30제 1 절 연구 모형 30제 2 절 연구 가설의 설정 32제 1 항 개인적 특성 및 환경적 특성과 태도 32제 2 항 음주태도 및 주관적 규범과 음주절제의도 34제 3 항 음주지식에 의한 조절 효과 35제 4 항 고등학교 유형별 차이 36제 3 절 설문 구성 및 자료수집 38제 4 절 변수의 조작적 정의 40제 5 절 분석 방법 42제 4 장 실증분석 43제 1 절 표본의 특성 43제 2 절 측정모형의 신뢰성 및 타당성 분석 45제 1 항 탐색적 요인분석 45제 2 항 상관분석 46제 3 절 연구 가설의 검증 47제 1 항 전체 학교 대상 검증 47제 2 항 학교 유형별 대상 검증 52제 5 장 결론 61제 1 절 연구 결과의 요약 61제 2 절 이론적 시사점 63제 3 절 실무적 시사점 66제 4 절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 69참고문헌 70부 록 75Abstract 79