이 연구는 학교기반 정신건강 프로그램으로 시행된 학교모래놀이 집단치료가 교육부에서 매년 전국의 고등학생을 대상으로 실시한 학생정서·행동특 성검사(Adolescent Mental Health and Problem-behavior Questionnaire; AMPQ)에서 위험군으로 선별된 고등학생 70명의 정서적 문제에 미치는 임상 효과를 다면적 인성검사(Minnesota Multiphasic Personality Inventory; MMPI) 를 통해 검증해 보고자 하였다. 해외와 국내의 모래놀이 집단치료 학술지 문헌을 검토를 통하여, 모래놀이치료(SandPlay Therapy; SPT)와 모래놀이 집단 치료(Sandplay Group Therapy; SGT)의 치료적 요인이 위험군 고등학생의 치료에 미치는 영향을 고찰하고자 하였다. 이 연구의 대상군은 고등학교 1~3학년으로 모두 70명이었고, 남학생은 34 명(48.6%), 여학생은 36명(51.4%)이고, 평균 연령은 16.30±.92세이었다. 모래 놀이 집단치료는 사전·사후평가 각 1회기와 각 회기 치료시간 50분을 일주일 간격으로 시행하여 총 10회를 실시하였다. 학교모래놀이 집단치료 후 치료결과는 다면적 인성검사(MMPI)의 임상척도 에서 우울증(t=2.05, p=.044), 남성성/여성성(t=-2.50, p=.015), 사회적 내향성 (t=2.20, p=.031)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 그리고 부정적인 감정(t=2.92, p=.005), 분노(t=2.06, p=.043), 주관적 우울증(t=2.46, p=.017), 애정 욕구(t=2.24, p=.028), 신체적 증상호소(t=2.07, p=.042), 내적/외적 소외(t=2.05, p=.045)에서 집단치료 전과 비교하여 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 집단치료과정에서 ‘놀이’의 자유로운 참여와, ‘상징’을 통한 안전한 개방, ‘명상’을 통한 감상 그리고‘전이’을 통한 공감과 수용과 같은 치료요인들은 우울 및 공격성을 감소하게 하고, 애착 문제를 개선하는 등의 치료 효과에 긍정적 영향을 주었을 것으로 추정하였다. 이 연구는 정서 및 행동 문제 위험군 고등학생에게 적용한 학교모래놀이 집단치료가 드물고, 모래놀이치료(SPT)와 모래놀이 집단치료(SGT)의 치료요 인의 치료기전을 탐구한 선행연구가 단편적인 점에 주목하였다. 이에 모래놀이 집단치료(SGT)에 대한 해외와 국내의 학술지 문헌을 탐색하였고, 선행 연구의 동향을 연구내용과 치료방법을 기준으로 분석하였다. 또한 모래놀이치 료에서 제시된‘놀이, 상징, 전이, 명상’과 같은 치료요인의 개념에 대하여 정신의학적, 심리학적 의미를 통해 고찰하고자 하였다. ‘놀이, 상징, 전이, 명상’과 같은 모래놀이치료(SPT)의 치료적 요인들은 모래놀이 집단치료(SGT)과정에서‘기대와 참여, 개방, 감상, 공감과 수용’등의 치료적 요인을 촉진하여 정서, 행동 문제를 가진 위험군 고등학생의 우울 증상 개선 및 공격성 감소와 같은 치료 효과에 긍정적 영향을 주었을 것으로 추정된다.
The purpose of this study was to verify the clinical effect of school sandplay group therapy on emotional and behavioral problems of 70 high school students selected as risk groups in the Adolescent Mental Health and Problem-behavior Questionnaire (AMPQ) through the Minnesota Multiphasic Personality Inventory.The Adolescent Mental Health and Problem-behavior Questionnaire (AMPQ) is conducted annually by the Ministry of Education for first-year high school and middle school students across the country. The purpose of this study was to examine the effects of the therapeutic factors of SandPlay Therapy (SPT) and Sandplay Group Therapy (SGT) on the treatment of high-risk high school students by reviewing overseas and domestic sandplay group therapy journals. The subjects of this study were 70 students in grades 1 to 3 of high school (US Grades 10, 11, and 12), 34 male students (48.6%) and 36 female students (51.4%), with an average age of 16.30 ± 0.92 years. Sandplay group therapy was performed 10 times in total with 1 pre- and post-evaluation each and 50 minutes of treatment time for each session at weekly intervals. After school sandplay group therapy, the treatment results showed depression (t=2.05, p=.044), masculinity/feminism (t=-2.50, p=.015), and social introversion (t=2.20, p=.031), on the clinical scale of the Multi-Purpose Personality Test (MMPI), there was a statistically significant difference. And negative emotions (t=2.92, p=.005), anger (t=2.06, p=.043), subjective depression (t=2.46, p=.017), unfulfillment (t=2.24, p=.028) ), physical symptom complaints (t=2.07, p=.042), and internal/external alienation (t=2.05, p=.045) were statistically significant compared to those before group treatment. It was estimated that therapeutic factors such as free participation in ‘play’, safe opening through ‘symbols’, appreciation through ‘meditation’, and empathy through ‘transference’ had a positive effect on depression, aggression, and attachment problems. This study pays attention to the fact that school sandplay group therapy applied to high school students at risk for emotional and behavioral problems is rare, and previous studies exploring the treatment mechanisms of the therapeutic factors of sandplay therapy (SPT) and sandplay group therapy (SGT) are fragmentary. Accordingly, we searched the literature of overseas and domestic academic journals on sandplay group therapy (SGT), and analyzed the trends of previous studies based on the research content and treatment method. In addition, the concept of therapeutic factors such as ''play, symbol, transference, and meditation'' presented in sandplay therapy was to be considered through psychiatric and psychological meanings. The therapeutic factors of sand play such as ''play, symbol, transference, and meditation'' activate therapeutic factors such as ''expectation and participation, openness, appreciation, empathy and acceptance'' in the process of sand play group therapy, improve depressive symptoms, It is presumed that it had a positive effect on the treatment of problems such as aggression.
목차
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 이론적 배경 51. 모래놀이 집단치료의 해외, 국내 학술연구 동향 51) 해외 학술지 연구 동향 2) 국내 학술지 연구 동향2. 모래놀이의 치료적 요인 201) 놀이(Play)2) 상징(Symbol)3) 전이(Transference)4) 명상(Meditation)Ⅲ. 연구방법 311. 연구대상 312. 연구절차 333. 치료방법 344. 연구도구 및 분석방법 411) 역학설문2) 검사도구3) 분석방법Ⅳ. 연구 결과 431. 모래놀이 집단치료 전후의 임상척도 점수 변화 432. 성별에 따른 치료 전후 임상척도 점수 변화 463. 연령군에 따른 임상척도 점수 변화 48Ⅴ. 논의 및 결론 501. 논의 502. 결론58참고문헌 60영문요약 77