본 연구는 청소년의 사이버불링 피해경험이 사이버불링 가해행동에 영향을 미치는 경로에서 정서지능과 일탈적 생활양식의 매개 효과를 확인하였으며, 성별에 따른 집단 간 경로의 차이를 확인하였다. 이를 위해 서울?경기지역의 중학교 2?3학년 402명(남학생 200명, 여학생 202명)을 대상으로 사이버불링 피해경험, 사이버불링 가해행동, 정서지능, 일탈적 생활양식의 척도에 대한 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료의 분석을 위하여 SPSS 21.0 및 AMOS 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 우선, 사이버불링 피해경험 및 가해행동, 정서지능, 일탈적 생활양식간 관계를 확인하기 위하여 상관관계 분석을 실시하였다. 정서지능과 일탈적 생활양식이 사이버불링 피해경험과 가해행동과의 관계에서 매개하는지 살펴보기 위해 구조방정식을 통해 매개모형을 검증하였다. 마지막으로, 성별에 따른 구조모형에 경로차이가 있는지 확인하기 위해 다집단 분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 사이버불링 피해경험은 가해행동에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년의 사이버불링 피해경험이 가해행동에 이르는 경로에서 정서지능의 매개 효과가 검증되었다. 셋째, 청소년의 사이버불링 피해경험이 가해행동에 이르는 경로에서 일탈적 생활양식의 매개 효과가 검증되었다. 넷째, 사이버불링 피해경험이 가해행동에 영향을 미치는 경로에서 정서지능과 일탈적 생활양식의 이중 매개효과가 확인되었다. 다섯째, 청소년의 사이버불링 피해경험과 가해행동, 정서지능과 일탈적 생활양식간의 구조적 관계에서 남학생과 여학생 간 차이가 있는 것으로 나타났다. 여학생은 사이버불링 피해경험에서 가해행동으로 가는 경로에서 정서지능과 일탈적 생활양식의 매개효과가 모두 유의하게 분석되었다. 반면, 남학생은 사이버불링 피해경험에서 가해행동으로 가는 경로에서 일탈적 생활양식의 매개효과만 유의한 것으로 나타났다. 이상의 주요결과를 바탕으로 본 연구의 이론적 함의와 사이버불링을 감소시키고, 예방할 수 있는 실천적?정책적 함의를 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the mediating effect of emotional intelligence and deviant life style in the relationship between cyberbullying victimization and cyberbullying perpetration in adolescents. Inaddtion, gender differences were assessed in this pathway. For this purpose, survey was conducted to 402 male and female adolescents(boys 200, girls 202) in middle schools based in Seoul and Gyeonggi-do by using the scale of cyberbullying victimization, cyberbullying perpetration, emotional intelligence, and deviant life style. The data were analyzed using SPSS 21.0 and AMOS. 21.0 programs. A correlation analysis was conducted to examine the relationship between adolescents’ cyberbullying victimization, cyberbullying perpetration, emotional intelligence, and deviant life style. The mediation model was verified through structural equation model whether emotional intelligence and deviant life style mediated the relation between cyberbullying victimization and cyberbullying perpetration. Finally, a multi-group analysis was performed to examine whether there were differences in the structural model path by gender. The research findings were as follows. First, cyberbullying victimization affected cyberbullying perpetration in male and female adolescents. Second, emotional intelligence was found to mediate the relationship between cyberbullying victimization and cyberbullying perpetration. Third, deviant life style was found to mediate the relationship between cyberbullying victimization and cyberbullying perpetration. Fourth, emotional intelligence and deviant life style dual-mediated the influence of the cyberbullying victimization on the cyberbullying perpetration. Fifth, multi-group analysis was performed to examine whether there were differences in the structural model path by gender. Female students’ emotional intelligence was found to influence cyberbullying perpetration. On the other hand, male students’ cyberbullying victimization was not found to influence on emotional intelligence. Base on the results, implication were discussed to intervene in preventing cyberbullying offending depending on gender differences.