메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

문지윤 (경희대학교, 경희대학교 대학원)

지도교수
김병찬
발행연도
2022
저작권
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수39

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

오류제보하기
교사의 말 한마디에 상처를 받거나, 울림을 받을 수 있는 것이 학생이다. 교사가 만드는 수업이 학생에게 영향을 주고, 크게는 학생의 삶을 변화시키는 힘을 가지고 있다. 즉 교사는 학생에게 어떤 식으로든 ‘영향력’을 준다. 본 연구는 ‘교사의 수업에서의 영향력’에 주목하였다. 교사에게 여러 업무가 있지만 그 중 무엇보다 수업 지도가 중요하다. 그런데 수업은 학생과 교사의 만남으로 이루어지기 때문에, 아무리 교사가 잘 가르친다고 해도 학생이 무관심하고 참여하지 않으면 교사 혼자만의 원맨쇼에 불과하며 무의미하다. 이에 본 연구는 잘 가르칠 뿐만 아니라 학생이 수업에 자발적으로 참여할 수 있도록 영향력을 미치는 교사에 대해 문제의식을 가졌으며, 교사의 일방적 가르침이 아닌 ‘교사의 영향력’에 의해 학습이 이루어진다는 ‘교사리더십’(Katzenmeyer & Moller, 2009)이라는 렌즈를 통해 들여다보았다.
즉 본 연구의 목적은 수업에서 교사리더십을 발휘하는 교사들의 구체적인 교사리더십 발휘 모습과 발휘 배경, 그리고 학생들의 반응을 살펴보는 것을 통해, 실제적인 교육현장에서의 교사리더십 발휘 모습의 특징과 의미를 탐구하는데 있다. 이를 위해 동료 교사로부터 교사리더십이 있다고 추천받은 중학교 교사 8인을 대상으로 하여 질적연구방법을 실행하였다. 중학교 교사를 연구 참여자로 선정한 이유는 중학교는 고등학교에 비해 학업의 기초적인 단계로, 대입과 바로 연결이 되지 않아 학생이 다양하게 경험해볼 수 있게끔 수업을 하여 교사의 재량권과 자율성이 부각된다. 또한 평가에 있어서 중학교 1학년은 자유학기제 및 자유학년제로 인해 지필평가 없이 과정중심 평가를 하고, 중학교 2학년, 3학년은 시험은 보지만 절대평가를 실시하기 때문에, 상대평가를 하는 고등학교와는 수업지도 과정에 상이함이 있다. 게다가 중학생 시기는 중2병이라 불릴 정도로, 신체적 및 정신적으로 많은 변화를 겪게 되는 시기로 교사의 관심과 지도가 더욱 요구되는 등 중학교 교사가 발휘하는 교사리더십은 다른 학교급에 비해 차이가 있을 것으로 보았다.
따라서 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1. 수업에서 교사의 교사리더십 발휘 모습과 학생의 반응은 어떠한가?
1-1. 수업에서 교사의 교사리더십 발휘 과정 및 특징은 어떠한가?
1-2. 수업에서 교사리더십 발휘에 대한 학생의 반응은 어떠한가?
2. 수업에서 교사리더십 발휘 배경 및 특징은 어떠한가?
3. 수업에서 교사리더십 발휘의 의미는 무엇인가?
연구결과, 첫째, 수업에서 교사리더십을 발휘하는 교사들은 수업 도입 과정에서의 리더십으로 목표 세워주기, 씨 뿌리기, 관계 만들기의 모습으로 나타났다. 전개 과정에서의 리더십은 계단 놓아주기, “공간” 만들어주기, 같이하게 하기, 주인되게 하기의 모습으로 나타났으며, 마무리 과정에서의 리더십은 반복해서 채워주기, “자기 것”으로 채워주기의 모습으로 나타났다. 수업에서의 교사리더십 발휘 과정 특징으로는, 도입 과정에서 탄탄한 수업설계와 학생과의 친밀한 관계형성을 하였고, 전개 과정에서는 적극적으로 학생이 참여할 수 있도록 하고, 학생과 든든한 동행을 하며 함께 상호작용하였고, 마무리 과정에서는 투철한 책임의식을 보여주는 것으로 나타났다. 한편 학생들은 수업 도입 과정에서 나도 모르게 빠져들며 수업에 발을 들이고 있었고, 전개 과정에서는 수업에 편안하게 임하며 마음껏 탐험하였으며, 마무리 과정에서는 배움을 되돌아보며 학습한 것을 진정한 내 것으로 만들고 있었다.
둘째, 수업에서 교사리더십을 발휘하는 교사들이 교사리더십을 발휘할 수 있었던 발휘 배경은 제도 요인, 환경 요인, 개인 요인으로 나타났다. 제도 요인으로는 연수를 통해 많은 것을 얻기보다는 하나라도 배우며 다른 사람의 좋은 것을 내 스타일로 적용해보거나, 학교 밖 다양한 활동 기회를 경험하는 것이 영향을 미쳤다. 환경 요인은 교사들이 함께 공부하고자 만든 다양한 모임과 으쌰으쌰 하는 학교 문화였으며, 개인 요인은 끊임없는 자기 성찰, 열린 마음가짐, 변화하고자 하는 욕구를 가진 개인적 성향과, 학창시절의 경험으로 나타났다. 수업에서의 교사리더십 발휘 배경의 특징은, 제도 요인에 있어서 교사에게 주어진 범위 내에서 최대한 활용하였으며, 환경 요인은 동료 교사와 함께 성장해 나가는 모습과 긍정적인 영향을 주는 교내 교사문화에 영향을 받는 것으로 나타났다. 개인 요인으로는 부딪혀보고 스스로 일어나고 있었으며, 나만의 방식을 만드는 특징이 보여졌다.
셋째, 수업에서 교사리더십 발휘의 의미는 세가지로 해석할 수 있다. 먼저 수업에서의 교사리더십 발휘는 수업전문성의 확대를 의미하며, 이는 기존에 논의되었던 수업전문성만이 아닌 수업전문성의 영역을 넓혀 교사리더십이 동반되어야 함을 말한다. 다음으로 수업에서의 교사리더십 발휘는 교사와 학생의 관계에서의 교사 역할 인식으로, 교사가 자신의 역할을 어떤 것으로 규정하느냐에 따라 그에 맞는 교사리더십을 발휘함을 뜻한다. 아울러 수업에서의 교사리더십 발휘는 교사와 학생 간의 상호작용으로, 교사와 학생이 주고 받으며 긴밀한 상호작용을 통해 함께하는 수업을 만드는 것을 의미하는 바이다.
마지막으로, 중학교 교사들에게 주요하게 드러나는 교사리더십 모습이 있었다. 중학교가 기초 단계이다보니 공부가 어려운 것이 아닌 삶을 배우는 것이고, 나에게 의미있는 것이라는 것을 인식하게끔 하였다. 또한 중학교는 절대평가이다보니 평가에 있어서 유연한 모습이 나타났는데, 평가 시 여러 번의 기회를 주거나, 모든 학생들이 최소 수준에 도달하게끔, 뒤처지는 아이들까지 채워주려고 하고 있었다. 뿐만 아니라 중학생은 변화 가능성이 많은 시기이므로 학생을 꾸준히 관찰하며 교사리더십을 발휘하는 것으로 나타났다.
본 연구는 수업에서의 교사리더십 발휘 과정을 심도있게 살펴보고, 학생들의 반응과 교사리더십 발휘의 특징과 의미를 도출함으로써, 교사리더십에 대한 이해를 가능하게 해주며 기존의 수업전문성 개념을 확대하여 교사리더십의 필요성을 조명하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 교사리더십을 발휘할 수 있었던 배경을 드러내주어 교사리더십 지원 방안과 정책 수립을 하는데 있어서 시사하는 바가 있을 것으로 기대된다.

A single word from a teacher can have so much power over students in ways that it can leave a scar or provide much inspiration. The class led by a teacher has influence over its students, if looked at in a big way; it has power to change their life. In other words, teachers always exercise some influence over their pupils. This study paid close attention to these so called ‘influence of teachers in classrooms’. As teachers, variety of tasks comes with the job, but nothing is more important than orchestrating classrooms the right way. However, because class is formed and operated beginning with an encounter between students and teachers, if students express indifference or refuse to take parts in what’s going on in class, no matter how good of a teacher one may be, it would mean nothing. Thus, this study holds a critical mind of teachers who not only have good teaching skills, but also have influences over his or her students in ways students voluntarily participate in classes. Moreover, the study investigated through the lens of ‘teacher leadership’ (Katzenmeyer & Moller, 2009), where it argues that learning occurs from ‘teachers and their influences’ rather than one-sided feeding of information from teachers to students.
Hence, the purpose of this study is to investigate characteristics and meanings of teacher leadership displayed in actual classes; by examining the moments of specific leadership display and its triggers, as well as reactions from the students of teachers who actually display teacher leadership in their respective classrooms. To address this, 8 middle school teachers who were recommended by their peers for their teacher leadership were selected for the study and qualitative research method was administered. Middle school teachers were specifically selected because its atmosphere presents less stress compared to high school, where everything is directly connected with college admissions; it provides freedom to teachers to orchestrate their classrooms to allow students to have more rich and diverse experiences where teacher’s discretion is in play and their relative autonomy is magnified.
Moreover, regarding assessment, 7th graders are evaluated process-centered without paper-based examination, whereas 8th~9th graders go through absolute evaluations with exams; creating some differences in teaching process compared to high schools with relative evaluation. Furthermore, majority students typically go through various critical physical and psychological changes during their times in middle school, it is this period when teacher’s attention and guidance are required and of importance. In this regard, it was assumed that teacher leadership displayed by middle school teachers would possess meaningful differences from teachers from other grades.
Therefore, the research question this study present is as follows:
1. How is displayed teacher leadership by a teacher in classroom? And what are the reactions from the students?
1-1. How does teacher leadership displayed in classroom? What are the characteristics?
1-2. What are the reactions from the students about teacher leadership display?
2. What triggers teacher leadership in classroom and what are its characteristics?
3. What is the meaning of teacher leadership display in class?
The results of the present study found that teachers who display teacher leadership in classes tend to exercise their leadership during introductory phase of the class by helping their students with setting goals, seeding and building relationships. Leadership in development phase were displayed in forms of providing stairs, making “spaces”, encouraging students to engage in groups and assisting students to take ownership. Lastly, leadership during wrap up phase associated with fill up repeatedly and fill up with “own stuff”. As for the characteristics of display process of teacher leadership in classroom, during the introductory phase, teachers prepared solid curriculum for each class and worked on building friendly relationships with their students. During development phase, teachers actively encouraged students’ participation and through active interactions, accompanied them along the way; whereas during wrap up phase, teachers experienced strong sense of responsibility towards the students. Examining from the students’ perspective, during introductory phase, students swiftly synchronized with the class. During development phase, students were relaxed, freely exploring the class contents. As for the wrap up phase, students reflected on the lesson and tried to digest to make it one’s own.
Second, systematic factor, environment factor and personal factor were found to play important roles for teachers capable of displaying teacher leadership to actually perform in classrooms. For the systematic factor, through training programs, teachers are provided with an opportunity to learn and absorb someone’s positive aspects and apply to own arsenals, or even opportunities to participate and experience in various off-campus activities. As for the environment factor, institutional culture filled with high spirits as well as various groups among teachers help teachers grow; whereas personal factor included being open-minded, going through tireless self-reflection, personal tendency of desire for changes and improvements and experiences from school days. As for the characteristics of teacher leadership display in classroom, (a) systematic factor, teachers actively utilized it within their power; (b) environment factor, teachers appeared to be working and growing together with colleagues and affected by positive teacher culture in school; (c) lastly, as for the personal factor, teachers stood tall facing obstacles and displayed a characteristic where they were making their original, authentic styles while going through trials and errors.
Third, the meaning of teacher leadership display in classroom offers three translations. First, displaying teacher leadership in a classroom setting suggests an expansion of teaching competence; meaning it must accompany teacher leadership enlarging its field of teaching competence. Concerning teacher leadership display in classrooms, it refers to teacher’s role awareness within the teacher-student relationship; the teacher should display suitable teacher leadership depending on one’s appraisals and regulations on one’s role in the classroom. Moreover, teacher leadership display in classroom refers to intimate interactions between a teacher and his or her students, where they collaboratively make classes by exchanging close interactions.
Lastly, there were some characteristics that stood out from the middle school teachers in their teacher leadership. Since the middle school education is considered fundamental, teachers are able to encourage students to perceive studying as a chance to learn about life and not a burden; and how valuable it can be. Also, since middle schools utilize absolute evaluation, they appeared to be more flexible with the assessments; such as giving several chances during an assessment, giving more attention to lagging students to allow everyone to reach certain level. Furthermore, teachers tend to thoroughly observe the students to make sure to address issues typical middle school students may go through during such a turbulent time.
The current study hold implication as it thoroughly examines the process of teacher leadership display in classroom, drawing the characteristics and significance of teacher leadership display and reactions from the students, to help us understand its concept and expand previous concept of teaching competence to highlight the needs for teacher leadership. Moreover, it is expected to have implication on its support plan and policymaking while revealing conditions of teacher leadership display.

목차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 교사리더십 8
가. 리더십 개념 8
나. 교사리더십 개념 9
2. 교사리더십 발휘 배경 12
3. 수업에서의 교사리더십 15
가. 수업에서의 교사리더십 개념 15
나. 수업에서의 교사리더십 구성요인 17
4. 교사와 학생의 상호작용 20
5. 선행연구 분석 및 한계 22
가. 선행연구 분석 22
나. 선행연구의 한계 26
III. 연구방법 및 과정 29
1. 연구방법 29
2. 연구 참여자 32
가. 연구 참여자 선정 32
나. 연구 참여자 특징 35
3. 연구자 40
4. 자료 수집 및 분석 41
가. 자료 수집 41
나. 자료 분석 43
5. 타당도와 신뢰도 검증 44
IV. 중학교 수업에서 교사리더십 발휘 모습과 배경 46
1. 수업에서 교사리더십 발휘 모습 46
가. 수업 도입 과정에서의 리더십 49
1) 목표 세워주기 49
2) 씨 뿌리기 62
3) 관계 만들기 74
4) 학생의 대응 : 수업에 발 들이기 85
나. 수업 전개 과정에서의 리더십 91
1) 계단 놓아주기 91
2) “공간” 만들어주기 104
3) 같이하게 하기 117
4) 주인 되게 하기 126
5) 학생의 대응 : 마음껏 탐험하기 141
다. 수업 마무리 과정에서의 리더십 154
1) 반복해서 채워주기 154
2) “자기 것”으로 채워주기 167
3) 학생의 대응 : 내 것으로 만들기 178
2. 수업에서 교사리더십 발휘 배경 186
가. 제도 요인 186
나. 환경 요인 193
다. 개인 요인 203
V. 논의: 중학교 수업에서 교사리더십 발휘 과정의 특징과 의미 211
1. 수업에서의 교사리더십 발휘 과정 특징 211
가. 수업 도입 과정에서의 교사리더십 발휘 특징 211
나. 수업 전개 과정에서의 교사리더십 발휘 특징 218
다. 수업 마무리 과정에서의 교사리더십 발휘 특징 223
2. 수업에서의 교사리더십 발휘 배경 특징 226
가. 제도 요인 특징 226
나. 환경 요인 특징 227
다. 개인 요인 특징 229
3. 수업에서 교사리더십 발휘의 의미 231
가. 수업전문성 개념의 확대 231
나. 교사와 학생 관계에서의 교사 역할 인식 238
다. 학생들과의 상호작용 242
Ⅶ. 요약 및 결론 247
1. 요약 247
2. 결론 249
참고문헌 261
ABSTRACT 272
부록 276
감사의 글 280

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0