메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이형우 (아주대학교, 아주대학교 대학원)

지도교수
이교범
발행연도
2022
저작권
아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수11

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

오류제보하기
This thesis presents a transition method between rotor position and speed estimation methods without sensors for an interior permanent magnet synchronous motor (IPMSM). Through the proposed method, it is possible to estimate the rotor position for the whole speed region of the IPMSM. Considering that each sensorless scheme has a different operation region according to rotor speed for high estimation accuracy, a transition method between the two sensorless scheme is essential. In this study, a sensorless method based on extended back electromotive force (EEMF) is employed for high-speed operation. In addition, the rotor position during low-speed operation is estimated applying the slope of the current measured through the application time of the zero-voltage vector. The weight function is used to the position and speed information estimated by the two sensorless schemes. The combined information is applied throughout the whole speed region of the IPMSM. For smooth transition between the two sensorless methods, the weight function changes according to the rotor speed of the transition range. The effectiveness of the proposed transition method has been demonstrated through simulation and experiment.

목차

제 1 장 서론 1
제 2 장 IPMSM의 센서리스 제어 기법 3
2.1 IPMSM의 전압 방정식 모델링 3
2.2 EEMF 센서리스 제어 기법 5
2.3 영전압 벡터 기반 센서리스 제어 기법 7
제 3 장 제안하는 제어 알고리즘 전환 기법 11
3.1 센서리스 제어 알고리즘 전환의 필요성 11
3.2 제안하는 센서리스 제어 기법의 전환 알고리즘 12
제 4 장 시뮬레이션 결과 17
4.1 시뮬레이션 회로도 및 파라미터 17
4.2 시뮬레이션 결과 18
제 5 장 실험 결과 23
5.1 실험 환경 구성 23
5.2 전속도 영역 센서리스 운전 실험 결과 24
제 6 장 결론 29
참고문헌 30

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0