본 논문은 코로나19 확산 이후 새롭게 부상하고 있는 ‘온라인 축제’의 속성과 의미, 그리고 지역축제의 변화과정에 대해 연구한 것이다. 기존 축제는 기본적으로 오프라인을 중심으로 개최되었으나 팬데믹 이후 감염확산을 막기 위한 조치로 비대면이 일상화되면서 급기야 온라인 축제가 등장하게 되었다. 연구자는 온라인 축제의 등장으로 인해 ‘현장성’이 가장 중요시 되던 기존 지역축제의 지평이 바뀌고 있다고 판단하여, 이에 대한 연구를 ‘김제 지평선축제’를 중심 사례로 들어 진행하였다. 본 연구의 사례인 ‘김제 지평선 축제’는 우리나라에 현존하는 가장 오래된 고대 저수지인 벽골제를 배경으로 열린다. 벽골제는 1회부터 21회까지 근 20여 년 동안 오프라인 축제 형태로 개최하였다. 그런데 코로나19 이후인 2020년에는 전면 온라인 축제로, 2021년에는 온라인과 오프라인을 병행한 형태로 축제를 개최했다. 본 연구는 김제 지평선 축제를 분석하면서 크게 오프라인 공간과 온라인 공간으로 조사 대상지역을 구분했다. 오프라인 공간은 김제 지평선 축제가 펼쳐지는 벽골제 일대이며, 온라인 공간은 김제 지평선 축제 홈페이지와 플랫폼으로 사용된 유투브 채널, 참여와 소통이 이루어졌던 여러 SNS 등을 말한다. 코로나19 발생 이후 처음으로 치러진 22회 지평선 축제는 2020년 10월 7일부터 11일까지 5일간 온라인으로 진행되었다. 19개의 축제 프로그램이 공식 홈페이지와 유튜브를 통해 소개되었고 시민들은 온라인으로 참여했다. 본 연구는 이 같은 과정을 관찰하면서 지역 축제의 디지털 전환이 갖는 함의를 도출해 내고자 했으며, 디지털 전환시대에 필요한 지역 축제의 새로운 전략과 프로그램 기획을 제안하고자 하였다. 본 논문은 총 6장으로 구성되어 있다. 1장에서는 연구배경과 목적, 연구내용과 대상, 그리고 연구 방법을 서술해 본 연구의 필요성과 구조를 밝혔다. 2장에서는 기존의 선행연구들을 검토하였는데 크게 네 개의 파트로 구성하였다. 먼저 한국 지역축제의 속성과 의미에 대해 살펴봤다. 두 번째로 최근의 팬데믹 시대에 들어서면서 나타난 축제와 공연의 소비 경향을 검토했다. 셋째 축제의 형태가 온라인으로 전환되면서 나타난 새로운 담론과 축제의 현장성에 초점을 맞춰 등장한 온라인 공연에 대한 선행연구를 분석했다. 넷째 팬데믹 시대 이후 등장한 온라인 문화기획의 전반적 변화를 살펴봤다. 3장에서는 본 연구의 대상인 김제 지평선 축제의 역사와 형성과정, 성격, 온라인을 활용한 프로그램 등을 전반적으로 다뤄보았다. 4장에서는 최초의 온라인 축제였던 22회 김제 지평선 축제를 중점으로 분석했다. 지역축제가 온라인으로 변형되는 과정에서 생긴 새로운 전략과 프로그램 구성, 운영방식을 분석하였다. 5장에서는 김제 지평선 축제의 오프라인 형식과 온라인 형식을 모두 경험한 축제 참여자(관람객)를 인터뷰한 내용을 중심으로 이 두 형태의 축제를 수용자 입장에서 비교분석해보았다. 본 연구가 내리고 있는 결론은 다음과 같다. 오프라인 축제와는 다른 플랫폼을 사용하게 되면서 온라인 축제는 프로그램과 운영방식이 크게 바뀌게 되었다. 첫째, 축제를 즐기는 관람객들 간의 상호작용이 변화했다. 코로나19로 인해 삶의 형태가 바뀌게 되면서 겪게 된 상황들이 축제 경험에도 녹아들었다. 축제에 참여하는 방식, 소비 형태, 축제에 대한 의미부여 등이 변화되었다. 둘째, 온라인 형식으로 바뀌면서 지역축제가 갖는 현장성의 의미가 변화했다. 장소성과 지역성, 현장성은 오프라인 축제가 갖는 큰 특징이었으나, 온라인 축제에서 이러한 특징들은 변화되거나 퇴색되기도 했다. 본 연구는 코로나19로 인해 갑작스럽게 맞이하게 된 펜데믹 시대 지역축제의 대응 양상과 온라인 축제로의 전환 과정에서 나타난 특징을 ‘김제지평선 축제’를 통해 살펴본 것이다. 거리두기와 비대면이 일상화되면서 전 세계적으로 문화예술 분야의 공연, 전시, 축제 등의 프로그램들이 취소 혹은 축소되고 있다. 이러한 상황에서 다양한 전략과 기획을 통해 지역의 축제를 지속시키고자 하는 ‘김제지평선 축제’가 시사하는 바는 크다고 볼 수 있다.
This study examined the attribute and meaning of the newly emerging "online festival" after the spread of COVID-19, and the process of change in local festivals. Existing festivals were basically held offline, but as the pandemic became common, online festivals finally appeared as a non-face-to-face measure to prevent the spread of infection. The researcher judged that the prospect of existing regional festivals, where ''Locality’ was the most important, was changing with the advent of online festivals, and conducted research focusing on the Gimje Horizon Festival. The Gimje Horizon Festival, example of this study, is held in the background of Byeokgolje, the oldest extant reservoir in Korea. The Gimje Horizon Festival has been held in the form of an offline festival for nearly 20 years from the 1st to the 21st. However, after COVID-19, the festival was held as a full-scale online festival in 2020, and online and offline in 2021. This study analyzed the Gimje Horizon Festival and classified the survey target areas into offline and online spaces. The offline space is around Byeokgolje, where the Gimje Horizon Festivals is held, and the online space refers to the Gimje Horizon Festival website, YouTube channel used as a platform, and various SNS where participation and communication are made. The 22nd Horizon Festival, held for the first time since the COVID-19 crisis, was held online for 5 days from October 7 to 11, 2020. 19 festival programs were introduced on the official website and YouTube, and citizens participated online. This study aims to derive the digital transformation of local festivals while observing this process, and the suggest new strategies and program planning for local festivals in the era of digital transformation. This thesis consists of a total of 6 chapters. Chapter 1 describes the research method to clarify the background and purpose of the study, the content and topic of the study, and the necessity and structure of this study. Chapter 2 examines the previous studies and is divided into four parts. First, in previous studies, the attributes and meanings of local festivals in Korea were examined. Second, the consumption trends of festivals and performances that emerged in the recent pandemic era. Third, the researcher previous studies on online performances that emerged focusing on the new discourse that emerged as the form of festivals changed to online and the on-the-ground nature of festivals was analyzed. Fourth, the researcher focused at the overall changes in online cultural planning that have emerged since the Pandemic era. Chapter 3 deals with the history, formation process, character, and online programs of the Gimje Horizon Festival, which is the subject of this study. Chapter 4 focused on the 22nd Gimje Horizon Festival, the first online festival. New strategies, program composition, and operation methods created in the process of transforming local festivals online were analyzed Chapter 5 compared and analyzed these two types of festivals from the perspective of audiences, focusing on interviews with festival participants (visitors) who experienced both offline and online formats of the Gimje Horizon Festival. The conclusions of this study are as follows. As a platform different from offline festivals was used, the program and operation method of online festivals changed significantly. First, the interaction of the audience enjoying the festival has changed. The situation that the lifestyle changed due to COVID-19 also melted into the festival experience. The way of participating in the festival, the type of consumption, and the meaning of the festival have changed. Second, the realism of local festivals has changed with the change to an online format. placeness, locality, and fieldality were the main characteristics of offline festivals, but these characteristics were changed or faded in online festivals. This study examines the response pattern of regional festivals in the pandemic era when COVID-19 suddenly came and the characteristics of online festival conversion through the Gimje Horizon Festival. As social distancing and non-face-to-face communication become common, programs such as performances, exhibitions, and festivals in the field of culture and arts are being canceled or reduced worldwide. In this situation, the meaning of the Gimje Horizon Festival, which intends to continue the local festival through various strategies and plans, can be seen to be significant.
제1장 서론 11. 연구배경 및 목적 12. 연구대상과 내용 43. 연구방법 7제2장 선행연구 검토 101. 한국 지역축제의 속성과 의미 102. 온라인 축제공연 소비의 변화 143. 온라인 공연의 현장성 194. 온라인 문화기획의 변화 22제3장 김제지평선축제의 역사와 특성 251. 김제지평선축제의 추진배경 및 과정 272. 김제지평선축제의 프로그램 특성 313. 김제지평선축제의 운영 특성 364. 코로나 19 이전, 김제지평선축제의 온라인 활용 44제4장 온라인 축제와 김제지평선축제의 변화 491. 김제지평선축제 전략의 변화와 온라인 축제 502. 김제지평선축제 프로그램의 변화 583. 김제지평선축제 운영의 변화 64제5장 온라인 축제와 김제지평선축제 관람객의 변화 681. 코로나 19에 따른 관람객의 상황 692. 관람객 참여방식의 변화 713. 온라인 축제 현장성의 재인식 75제6장 결론 841. 디지털 시대의 프로그램 및 운영 842. 관람객과 상호작용의 변화 883. 온라인 축제와 현장성 904. 연구의 기여와 한계 93참고문헌 94